Business

Ny SAS-overenskomst skaber ballade – fagforeninger går i rette med hinanden

Arbejdsmarkedsforsker kalder sagen for usædvanlig.

Coronakrisen har været hård for luftbranchen - også den skandinaviske.

Store dele af flytrafikken er blevet sat på standby, tusindvis af ansatte er blevet fyret, og lufthavnene har stort set været mennesketomme.

Det får nu SAS til at etablere en ny base i København gennem datterselskabet SAIL i Irland for at nedbringe omkostningerne.

Men etableringen møder hård kritik fra virksomhedens ansatte og deres fagforeninger, som frygter, at den nye overenskomst vil få store konsekvenser for de SAS-ansatte, der er sendt hjem på ulønnet orlov på grund af covid-19.

- De er stadig derude. Ingen er kommet tilbage, og de venter stadig på at skulle genoptage deres ansættelse. Derfor bekymrer det mig stærkt, at man har indgået den her overenskomst og oprettet et datterselskab med base i København, siger Chista Ceré, der er formand for CAU, fagforeningen for kabinepersonale i SAS, til TV 2.

600 kabineansatte er fortsat på orlov

Den nye overenskomst betyder, at der skal ansættes mellem 90 og 150 nye kabineansatte og piloter.

Det ved vi om overenskomstaftalen

  • Aftalen er indgået mellem SAIL og Flyvebranchens Personale Union (FPU) i samarbejde med den lokale SAS-forening, SAS Pilot Union (SPU). 
  • Dansk base åbner med tre til fem fly. Det betyder, at SAIL skal ansætte et sted mellem 90 og 150 kabineansatte og piloter. 
  • De første flyvninger på den nye aftale er planlagt til at begynde i den kommende vintersæson. 

Kilde: FPU

Samtidig venter en masse SAS-ansatte på at vende tilbage fra deres orlov, når flytrafikken en gang vender tilbage til normalen, og selskabet er kommet på økonomisk fode igen.

Coronapandemien har nemlig kostet 5000 medarbejdere i det skandinaviske luftfartsselskab deres job.

Blandt dem er 700 kabineansatte under CAU. Ifølge Chrisa Ceré har omkring 110 valgt en afskedigelse, mens 600 er gået på ulønnet orlov, hvoraf ingen af de 600 er blevet kaldt tilbage på arbejde endnu.

Hos Dansk Pilotforening (DPF) frygter man også, at overenskomsten ødelægger foreningens chancer for at få de opsagte piloter genansat på det løntrin, de forlod. Det fortæller formand for foreningen Henrik Thyregod.

Ifølge aftalen vil de allerhøjeste løntrin for piloter blive fjernet, mens startlønningerne for de resterende piloter og kabineansatte vil være på linje med dem i moderselskabet.

FPU: - Overenskomst er den eneste løsning

Det er Flyvebranchens Personale Union (FPU), som har forhandlet aftalen med datterselskabet SAIL på plads.

Vi har sat en kæp i hjulet på en udvikling, som ikke var attraktiv for nogen af os

Thilde Waast, formand for FPU

Fagforeningen mener, at så længe SAS bliver ved med at udlicitere, er overenskomst den eneste løsning.

- Vi mener, at vi har sat en kæp i hjulet på en udvikling, som ikke var attraktiv for nogen af os, siger formand for FPU Thilde Waast til TV 2.

Hun henviser til, at SAIL-ansatte tidligere har været ansat via rekrutteringsbureauet CAE Parc Aviaion på britiske og spanske vilkår, som ifølge FPU ikke sikrer dem lige så gode arbejdsbetingelser.

Således skriver FPU, at en kabineansat på SAIL's London-base tjener cirka en tredjedel mindre end en gennemsnitlig dansk kabineansat.

Den nye overenskomst sparer dog stadig SAS omkostninger på 15 procent på grund af produktivitetseffektiviseringer.

Og det er i lyset af denne besparelse, at fagforeningerne CAU og DPF nu slår på tromme for, at flybranchen er på vej ned i negativ spiral, hvor de ansatte gradvist bliver presset mere og mere på deres arbejdsvilkår.

Ansatte kan være stillet dårligere ved næste forhandling

Ifølge arbejdsmarkedsforsker Bjarne Refslund, der er ansat ved Institut for Sociologi og Socialt Arbejde på Aalborg Universitet, er det meget usædvanligt, at to fagforeninger, som prøver at organisere det samme slags arbejde, går i rette med hinanden.

- Uenigheden går jo på, om det er vigtigere at sikre bedre forhold for dem, der flyver fra en udenlandsk base, eller om det er vigtigere at holde fast i de gode forhold for dem, der flyver fra en dansk base, fortæller han til TV 2.

Han mener ikke, at den nye overenskomstaftale risikerer at underminere den danske model, men til gengæld kan det stille de ansatte dårligere ved næste overenskomstforhandling.

Noget som koncerndirektør i SAS Simon Pauck Hansen hverken vil be- eller afkræfte.

- Det kan vi ikke spå om på nuværende tidspunkt. Det vi kan sige er, at vi kan være garant for skandinavisk luftfart med masser af skandinaviske arbejdspladser, siger han til TV 2 og tilføjer, at den nye SAS-base kommer som en reaktion på en øget konkurrence selskaberne imellem, hvor især lavprisselskaber som Ryanair og Norwegian truer Skandinaviens største flyselskab.

SAS kom ud med det største underskud i selskabets historie sidste år med et minus på 6,8 milliarder danske kroner.

Sidste sommer sikrede selskabet sig dog 8,5 milliarder at flyvere videre på – penge primært finansieret af den danske og svenske stat.