Business

Netto vil teste danskernes lyst til at købe mere klimavenligt

Det kræver et meget komplekst regnestykke, hvis man skal lave en ordentlig klimamærkning, mener eksperter.

Det skal være lettere at handle mere klimavenligt.

Sådan lyder ambitionen for en ny forsøgsordning, supermarkedskæden Netto nu stabler på benene i to butikker. Her vil de med mærkater vise, hvilke varer der udleder forholdsvist mindst CO2 og på den måde teste danskernes lyst til at købe mere klimavenligt.

- Heldigvis vil rigtig mange gerne gøre en forskel for klimaet og vores fælles fremtid. Det er derfor vores ansvar, som dagligvarebutik, at gøre det nemmere for vores kunder at vælge varer med lavere klimaaftryk, siger Nettos direktør, Michael Løve, i en pressemeddelelse.

Konkret vil Netto benytte en database udviklet af den grønne tænketank Concito, der har beregnet klimabelastningen for de 500 mest almindelige fødevarer: 'Den store klimadatabase'.

- En gulerod er ikke bare en gulerod

I første omgang vil forsøget alene omhandle ni kategorier, og langtfra alle varer vil blive klimamærket.

Disse ni typer fødevare er en del af ordningen

  • Frugt og grønt
  • Pålæg
  • Ost
  • Grisekød
  • Fjerkræ
  • Fisk og Skaldyr
  • Færdigretter
  • Mejeri
  • Nødder, Frø og Kerner
  • Ordningen inkluder ikke produkter som slik, kage, energidrik og alkohol.

Tanken er, at man vil fremhæve de varer, der klarer sig positivt i stedet for at pege på dem, der er dårlige for klimaet.

Salling Group, der ejer Netto, forsøgte et lignende klimamærke i 2018 og 2019 sammen med konkurrenterne fra Coop samt Økologisk Landsforening.

Dengang valgte man dog at opgive, fordi det ikke var muligt at lave en tilstrækkelig god løsning.

Jeg kan love, at man kommer ud af den her butik med en kurv, der er væsentlig mere klimavenlig

Michael Løve, direktør for Netto

Hos Økologisk Landsforening har formand Per Kølster fortsat svært ved at tro, at man nu har knækket koden:

- Den måde, man vil lave klimamærkning på, bygger på en måde at regne, der gør, at mange ting forsvinder i det regnestykke. Der er meget stor forskel på, hvordan fødevarer bliver fremstillet og en gulerod er ikke bare en gulerod, siger Per Kølster til TV 2.

Han peger blandt andet på, at der er stor forskel på CO2-udledningen fra den ene landmand til den anden, og derfor advarer han mod at regne med én standardudledning for alle varer inden for samme varekategori.

Omvendt mener Nettos direktør, Michael Løve, at 'Den store klimadatabase' fra Concinto løser det problem, man stødte på i 2018 og 2019, da man sidst forsøgte et lignede klimamærkat. Selvom det netop er standardtal, som Per Kølster kritiserer, ser Michael Løve en fordel i den nye ordning, der er blevet døbt 'Skyen'.

- Jeg kan love, at hvis man handler efter skyerne så kommer man ud af den her butik med en kurv, der er væsentlig mere klimavenlig, siger Michael Løve til TV 2.

'Den store klimadatabase' er udviklet med støtte fra Salling Group, der ejer Netto, og forsøget vil i første omgang finde sted i en Netto på Amager og en i Horsens.

Gammel viden på nye mærkater

Ifølge John Thøgersen, der er professor i økonomisk psykologi ved Aarhus Universitet, og som har forsket i mærkningen af fødevare siden 1990’erne, er det nye mærke et skridt i den rigtige retning. Men det har sine begrænsninger, mener han.

- Det her mærke minder os om noget, vi allerede godt ved: At grøntsager er mere klimavenlige end oksekød og den slags. Det giver ikke nogen ny viden, men derfor kan det godt have en effekt alligevel. Men effekten er mindre afgørende, og derfor skal man nok dæmpe sine forventninger til, hvor stor betydningen det her mærke får, siger John Thøgersen til TV 2.

Ligesom Per Kølster fra Økologisk Landsforening peger John Thøgersen på, at det kan være ganske vanskeligt at lave en præcis udregning af klimabelastningen for de enkelte varer, fordi ting som sæson og vejrforhold kan spille ind på den udledning, der indgår i produktionen af den pågældende fødevare.

Alligevel kalder John Thøgersen Concitos database for det bedste værktøj, der er i øjeblikket, ligesom han roser Salling Group og Netto for at forsøge.

Til TV 2 fortæller Nettos direktør, Michael Løve, at det er et omfattende manuelt arbejde med klimamærkatet i sin nuværende form. Derfor forventer direktøren heller ikke, at forsøget i sin nuværende form skal køre mere end et halvt år.

Bagefter vil Netto kigge på resultaterne af forsøgsordningen for at se, om mærkatet rent faktisk fører til flere klimavenlige indkøb. Det vil ske i samarbejde med Concito og øvrige eksperter, oplyser Salling Group i en pressemeddelelse.