Business

Fastsejlet skib i Egypten koster hele verden mange milliarder

Omkring en tiendedel af al verdenshandlen flyder gennem Suez-kanalen. Et enkelt skib har givet en milliarddyr hovedpine for virksomheder verden over.

Det er som en blodprop for verdenshandlen.

I et konstant flow langt fra de flestes dagligdag, fragter et utal af enorme skibe hele tiden varer rundt på verdenshavene. Nogle har tusindvis af containere, fyldt med alt fra elektronik til nye biler eller små dimser, ombord.

Andre består af store tanke, der er fyldt med olie eller flydende gas, der bliver flyttet fra én havn til den næste.

På nogle måder udfylder skibene samme opgave for verdenshandlen som blodet gør for kroppen: De er transportmidlet, der driver ilten rundt, så bevægelse bliver muligt. Det der holder hjulene i gang.

Men sådan er det ikke helt i øjeblikket.

Det 400 meter lange og næsten 60 meter brede containerskib Ever Given har nemlig sat sig på tværs i Suez-kanalen i Egypten, og for en shippingbranche, hvor tid og distance er lig med penge, koster det store summer.

Fredag lyder det eksempelvis fra den internationale forsikringsgigant Allianz, at blokaden kan koste den globale handel med mellem 37 og 63 milliarder kroner om ugen. Potentielt vil det skære mellem 0,2 og 0,4 procent af den årlige handelstilvækst hver uge, blokaden står på. Det skriver Reuters.

Et 400 meter langt containerskib stødte på grund i morges i Suez-kanalen - ifølge skibets ejer på grund af kraftige vindstød. Ingen skibe har siden har kunnet passere knudepunktet, og egypterne har midlertidigt åbnet en gammel passage gennem kanalen.

Ingen tid, ingen plads

Hvis man sammenligner shippingindustrien med blodet i kroppen, ligger det lige for at sammenligne Suez-kanalen med hovedpulsåren.

Den cirka 200 kilometer lange og kunstigt anlagte kanal har i halvandet århundrede fungeret som en smutvej mellem Asien og Europa. Sidste år sparede den knap 20.000 skibe den lange sejlads rundt om bunden af Afrika, Kap Det Gode Håb, og det har indbragt Egypten milliarder i toldafgifter.

På mindre end ét døgn kan fragtskibene klare en sejltur, der ellers ville tilføje op mod et par uger til deres rejse. Men som skibsfører Niels Bergkvist Hansen, der til dagligt arbejder hos rederiet Torm, har fortalt til Ritzau, er det ikke uden svedige håndflader, når man begiver sig ind i Suez-kanalen.

- Kanalen er forholdsvis smal, og skibene er store. (…) De mindste ting kan gøre, at man mister styringen. Man skal gå til opgaven med varsomhed og være opmærksom hele vejen igennem i kanalen.

Selvom Suez-kanalen løbende er blevet udbygget siden den åbnede i 1869, er fragtskibene også blevet større og større. Flere steder i den lange kanal, er der ikke plads nok til flere skibe ved siden af hinanden, og derfor sejler de ofte igennem kanalen i konvojer, som hvis en almindelig landevej er spærret ind til ét farbart spor.

Ydermere er det lumsk farvand, og ifølge Niels Bergkvist Hansen skal der derfor altid være en lokal lods ombord, når man sejler igennem området. Ifølge flere medier er Ever Given formentligt sejlet på grund som følge af stærk vind og dårlig sigtbarhed. Tidligere er motorsvigt også blevet nævnt som en mulig årsag.

- På åbent hav har du tid til at reagere - her taler man om ti minutter eller en halv time - mens man inde i kanalen snakker om 30 sekunder, og samtidigt er det meget svært at rette op, når det først er kommet ud af kurs, siger skibsfører Niels Bergkvist Hansen til Ritzau.

Den vigtige vandvej

Da de første billeder af det fastsejlede skib Ever Given kom ud, var de taget fra et Mærsk-skib. Og det er ikke tilfældigt.

Ifølge en pressemeddelelse har danske Mærsk, der er verdens største containershippingfirma, nemlig 11 skibe, der direkte eller indirekte er påvirket af situationen. I alt anslås mellem 100 og 200 skibe at blive påvirket af proppen i Suez-kanalen.

Shippingindustrien

  • Ifølge The Maritime Industry Knowledge Centre fragtes omkring 90 procent af al verdenshandel rundt med shippingskibe, og industrien i sin helhed omsætter for et stort milliardbeløb.
  • Alene danske A.P. Møller - Mærsk, der er verdens største virksomhed inden for containershipping, omsatte sidste år for omtrent 250 milliarder kroner.
  • Det gør – med afstand – Mærsk til den danske virksomhed, der omsætter for mest, selvom den ikke er den mest værdifulde.
  • De største containerskibe i verden – herunder også Ever Given – har plads til cirka eller lidt mere end 20.000 containere

I en branche som shippingindustrien, hvor mest muligt gods skal flyttes hurtigst muligt over lange afstand til den laveste pris, er den slags gift.

New York Times skriver, at omtrent ti procent af al verdenshandel sejler igennem Suez-kanalen, ligesom enorme mængder af olie hver dag bliver fragtet ad den smalle søvej.

Til Wall Street Journal fortæller det danske rederi Torm, at deres kunder allerede er begyndt at overveje, om det kan betale sig at sejle syd om Kap Det Gode Håb i stedet for at vente i køen for at komme igennem smutvejen ved Suez.

Der kan nemlig gå adskillige dage eller ligefrem uger, inden Ever Given bliver frigjort og åbner kanalen igen.

Problemet, skriver Wall Street Journal, er, at det koster både tid og penge at sejle den lange vej rundt om Afrika. Faktisk anslår en kilde over for avisen, at prisen er op mod tre millioner dyrere for hvert skib, der bliver nødt til at sejle syd om Afrika.

Men omvendt anslår en række shippingoperatører, som Wall Street Journal har talt med, at varer til en værdi af cirka 75 milliarder kroner lige nu ligger stille på grund af grundstødningen.

Den slags er heller ikke gratis, og derfor står hundredvis af kaptajner og shippingvirksomheder lige nu i et milliarddyrt dilemma:

Skal de vente på, at proppen i Suez-kanalen løses op? Eller skal de acceptere deres tab og sejle den lange vej?

Mens de overvejer deres muligheder, stiger omkostningerne time for time.