Danske it-kæmper skal udvikle coronapas
Amerikanske IBM havde også lagt billet ind.
Det bliver Netcompany og Trifork, der vinder kampen om at udvikle det danske coronapas.
Den fremadstormende it-kæmpe Netcompany sikrer sig hermed endnu en strategisk vigtig kontrakt, efter selskabet tidligere vandt Smittestop-appen, der skal hjælpe med at bryde smittekæderne.
Det nye coronapas ventes at få en afgørende rolle for genåbningen af det danske samfund, når det ventes klar i maj. Udenlandske erfaringer viser, at passet - udover at sikre rejser til lande, der accepterer dette - også kan bruges som adgang til sportskampe, kulturelle arrangementer og restauranter.
Omfanget endnu ikke besluttet
Det er dog endnu ikke besluttet, hvor omfattende brugen bliver i Danmark, da det afgøres af de politiske forhandlinger om en langsigtet genåbningsplan, som statsminister Mette Frederiksen fører netop nu.
Vinderbuddet kommer efter en hård kamp med blandt andet amerikanske IBM, der også havde lagt billet ind.
Kontrakten blev afgjort efter et hasteudbud, hvor Digitaliseringsstyrelsen bad interesserede om at melde ind med bare en uges varsel.