Business

Googles danske direktør advarer: Coronakrisen har åbnet en flanke for cyberkriminelle

Under nedlukningen er webshops stablet på benene med lynets hast, og det åbner døren for cyberkriminelle, fortæller sikkerhedsekspert.

Der har aldrig været så travlt i de danske webbutikker, som der har været det seneste år.

Siden Danmark for snart et år siden lukkede ned, har virksomheder haft rygende travlt med at åbne webshops som erstatning for de fysiske butikker, der i lange perioder har skullet være lukket.

Det værste, der kan ske, er, at vi ikke lærer af den her pandemi

Google Danmarks direktør, Malou Aamund

Men selvom den hektiske omstilling har været guld værd for mange, er der ifølge Googles danske direktør, Malou Aamund, også en bagside af medaljen.

- Der har været rigtig mange problemer med cybersikkerheden i danske virksomheder. Det har åbnet en flanke for, at cyberkriminelle kan udnytte en skrøbelig infrastruktur, siger hun.

Mange steder er webbutikker nemlig blevet stablet så hurtigt på benene, at den digitale sikkerhed ikke har kunnet følge med.

Det kan komme til at koste både danske virksomheder og forbrugere dyrt, advarer Malou Aamund.

En guldmine for de kriminelle

Ifølge Google-direktøren har coronakrisen dog ikke udelukkende været en katastrofe for det danske erhvervsliv.

Opblomstringen af den digitale handel har nemlig givet virksomheder landet over adgang til helt ny data om deres kunder, og det kan blive en fordel i mange år fremover.

- Når forbruget lægges om til e-handel, får man en helt ny indsigt i sine kunder. Hvilke produkter bliver efterspurgt, hvor bliver de efterspurgt og hvordan?, siger Malou Aamund.

Men det er ikke kun de danske virksomheder, der har øjnet en mulighed for at tjene penge på den øgede internethandel.

Ifølge Google-direktøren er danskernes data nemlig også en guldmine for cyberkriminelle - og den chance har de ikke ladet gå til spilde.

- Man kan simpelthen monitorere, at der er langt flere tilfælde, hvor nogen forsøger at bryde ind i virksomheders infrastruktur, siger Malou Aamund.

Man har glemt sikkerheden, mener ekspert

Ifølge den årlige trusselsvurdering fra Forsvarets Efterretningstjeneste, var cyberangreb mod danske virksomheder og myndigheder sidste år blandt de mest udtalte trusler mod Danmark.

Og spørger man Peter Kruse, der er ekspert i it-sikkerhed ved CSIS Security Group, er der en klar sammenhæng mellem den hektiske omstilling til e-handel og antallet af hackerangreb.

- En af forklaringerne er, at en del webshops er blevet stablet på benene med lynets hast, og så har man har ikke prioriteret sikkerheden, siger han.

Derfor kan særligt mindre virksomheders online butikker være sårbare over for hackerangreb, der for eksempel forsøger at aflurer kunders kreditkortoplysninger, persondata eller password.

Selvom informationerne kan bruges til identitetstyveri eller at tømme forbrugernes bankkonti for tusindvis af kroner, er det ifølge sikkerhedseksperten svært at bekæmpe, når først skaden er sket.

- Det kan være et utrolig lukrativt marked for kriminelle, for lovens lange arm har meget svært ved at komme efter dem. Ofte skal de følge digitale spor, som kan strække sig på tværs af hele verden, forklarer Peter Kruse.

- Det er noget, der er kommet for at blive

Derfor er det ifølge Peter Kruse også vigtigt, at danske virksomheder så hurtigt som muligt opruster på den digitale sikkerhed.

Indtil da, kan man dog som forbruger blive nødt til selv at tage nogle enkle forholdsregler, hvis man vil handle på en webshop, man ikke kender i forvejen:

- Det gør jo ikke noget, at man googler en virksomhed og tjekker dens anmeldelser. Skriver folk om, at de har oplevet noget ubehageligt med en webshop, skal man altså holde sig væk, fortæller han.

Ifølge Peter Kruse er det vigtigste dog, at danske virksomheder så hurtigt som muligt opruster på den digitale sikkerhed.

Og det er Google-direktøren helt enig i:

- Det er noget, der er kommet for at blive, og derfor er det også vigtigt, at det er på ledelsens agenda i virksomhederne. Det værste, der kan ske, er, at vi ikke lærer af den her pandemi, og får det digitale beredskab og fokus.