Detailsalget i markant dyk – 2020 var hård ved tøjbutikkerne, men god ved supermarkederne
1. marts får en række butikker lov at åbne igen, og det kan forhåbentlig vende den triste udvikling, lyder det fra flere sider.
De skærpede coronarestriktioner, som har holdt mange butikker lukket siden slutningen af december, har sat sine spor i detailhandlen.
Detailsalget faldt med 5 procent fra december 2020 til januar 2021 og er dermed banket ned på det laveste niveau siden 2015, viser nye tal fra Danmarks Statistik.
Nedgangen kommer efter flere måneder med et stigende detailforbrug, som blev kickstartet, da danskernes feriepenge blev frigivet.
Tallene fra Danmarks Statistik viser, at den nuværende nedlukning har ramt lige så hårdt, som den i foråret gjorde:
Tallene er næppe overraskende, men alligevel særdeles nedslående, mener Troels Kromand Danielsen, der er cheføkonom i Nykredit:
- Faldet i januar er meget dybt, og det er en trist situation, som de danske butikker står i, siger han.
Cheføkonomen er dog overbevist om, at butikkerne vil opleve et boom, så snart de åbner, fordi danskernes købelyst er stor.
2020 tog pusten fra tøjbranchen
Særligt tøjbranchen er hårdt ramt. Her blev salget næsten halveret fra december til januar. Derimod steg salget af fødevarer og andre dagligvarer.
Samme tendens ses, når man sammenligner tallene fra januar 2021 med året forinden. Beklædningssalget faldt med 56,4 procent, mens salget af dagligvarer steg med 4,3 procent.
Ifølge Troels Kromand Danielsen giver det god mening, at det netop er tøjbutikker, der er blevet ramt hårdest, fordi de har været lukket ned meget længe.
Alligevel overrasker det ham, at tøjbranchen trækker det samlede detailsalg så meget ned.
- Fødevarer udgør den største del af detailhandlen, og her er salget gået frem. Så når vi alligevel ser så stor en nedgang, viser det, hvor hårdt ramt de små butikker egentlig er, siger han.
Går en usikker fremtid i møde
1. marts får en række butikker landet over lov at åbne igen, og det giver mulighed for at vende den triste udvikling, mener Troels Kromand Danielsen.
Han er generelt optimistisk på detailhandlens vegne.
- Så snart butikkerne genåbner, vil forbrugerne springe tilbage. Jeg er faktisk slet ikke nervøs for danskernes købelyst, siger han.
Mere skeptisk er den administrerende direktør i Dansk Detail, Jens Birkeholm. Han er meget bekymret over den kritiske situation, som butiksejerne befinder sig i.
- Det står rigtig skidt til. Jeg har faktisk aldrig oplevet noget lignende. Jeg kender ingen, som ikke er maksimalt pressede økonomisk, og det løser en genåbning ikke lige med det samme.
Jens Birkeholm forklarer, at mange butiksejere eksempelvis har været nødt til at tage imod tilbuddet om at udskyde betalingen af både moms og skat.
Han tvivler dog heller ikke på, at forbrugerne vil vende tilbage til butikkerne, når de åbner, og det er trods alt første skridt på vejen, siger han.