Business

Kinesere sender dansk modermælkserstatning med posten til Kina

Fænomenet daigou-shopping bliver også kaldt for et gråt marked, fordi ingen helt kan sige, om det er lovligt eller ej.

Man kender det godt selv: En ven eller familiemedlem skal ud at rejse, og i den forbindelse må de da gerne tage en bestemt vare med hjem i kufferten.

Den vare som i Danmark vil koste det dobbelte, eller hvor den danske version bare ikke er helt det samme.

Sådan har kineserne det især med ét produkt i Danmark: Dansk modermælkserstatning.

Det er en kæmpe forretning. Stort set alle i den kinesiske middelklasse kender til det

Lektor i antropologi ved Aarhus Universitet, Anders Sybrandt Hansen

Det skriver ph.d.-studerende Meina Jia Sandal fra Aarhus Universitet i en pressemeddelelse.

Interessen for dansk modermælkserstatning – og andre europæiske varer – er efterhånden så stor, at det er gået hen og blevet til en decideret industri at sende varen til hjemlandet med fortjeneste.

- Det er en kæmpe forretning

Daigou hedder fænomenet, og det kan på dansk oversættes til "at købe på vegne af”.

Helt lavpraktisk går det ud på, at en såkaldt daigou-shopper går ned i et supermarked i Danmark, finder en vare - som i mange tilfælde er dansk modermælkserstatning - og tager et billede af den på hylden.

Hvis der er en interesseret kunde i Kina, køber daigou-shopperen varen, skriver sit navn i bunden af varen og sender den med posten til Kina.

Foruden købsprisen og portoen tager daigou-shopperen et ekstragebyr for tjenesten – og det er der forretning i, fortæller lektor i antropologi ved Aarhus Universitet Anders Sybrandt Hansen.

- Det starter oftest som en vennetjeneste, og så kan det vokse, fordi man finder ud af, at der rent faktisk er en mulighed for at lave det til en virksomhed og vinde en profit på det, siger han.

- Det er en kæmpe forretning. Stort set alle i den kinesiske middelklasse kender til det.

Mistillid til egne fødevarer

At det lige præcis er dansk modermælkserstatning, der hitter, og at mange kinesiske forbrugere er villige til at gå gennem en daigou-shopper i Danmark for at få det, er et spørgsmål om tillid, forklarer Anders Sybrandt Hansen.

- Hvis den kinesiske forbruger er overbevist om, at det er produceret i Danmark, og at det var meningen, at det skulle sælges til danskere, så tror de på det. Så har de tillid til, at det er i orden.

Det skyldes, at der i de sidste 15 år i Kina har været en række fødevareskandaler, som blandt andet har været om kinesisk modermælkserstatning.

Det har efterfølgende ført til en stor mistillid hos de kinesiske forbrugere til fødevarer på det kinesiske marked, fortæller han.

Et gråt marked

Ligeledes spiller prisen også en rolle.

I Kina koster 800 gram modermælkserstatning i omegnen af 400 kroner. I Danmark koster 600 gram 80 kroner.

Af den grund er der også et økonomisk aspekt i tendensen, og det kan ifølge Meina Jia Sandal mærkes hos den danske mejerivirksomhed Arla, som mener, at daigou-shopperne står for en "betragtelig markedsandel".

- De kalder det det ”grå marked”, fordi ingen helt kan sige, om det, der foregår, er lovligt eller ej, skriver hun i pressemeddelelsen.

Globalt fænomen

Men det er ikke kun i Danmark, at daigou-shopping finder sted. Det er et globalt fænomen, fortæller Anders Sybrandt Hansen.

Netop fordi de kinesiske forbrugere prøver at købe noget, som de ved er autentisk, og hvor kvaliteten er i orden, uden at den er blevet forværret eller forringet, siger han.

- Når kineserne gerne vil have, at deres Louis Vuitton bliver købt i Paris i stedet for Shanghai, så er det det samme spørgsmål om tillid til varens autenticitet.