I fire år har Brexit været en sort skygge over Danmark – nu trækker det op til voldsomt uvejr
Et Brexit uden en handelsaftale er nu så overhængende en risiko, at regeringen har tændt et dansk nødberedskab.
Kaos.
Det er ordet, der går igen, når direktør for Dansk Industri, Lars Sandahl Sørensen, skal beskrive, hvordan verden om få uger kan se ud, hvis Storbritannien og EU ikke når at indgå en handelsaftale, inden overgangsperioden udløber ved årsskiftet.
- Vi har forberedt rigtig mange ting så godt, som vi overhovedet har kunnet. Men det korte af det lange er, at det bliver totalt kaotisk. Det bliver fysisk kaotisk ved grænserne. Det bliver kaotisk i forhold til, hvilke regler der gælder, siger Lars Sandahl Sørensen.
Siden briterne i sommeren 2016 stemte sig ud af EU, har risikoen for et såkaldt ”hårdt Brexit” luret ude i horisonten. Men efter flere fejlslagne forhandlinger er risikoen nu så overhængende, at fire danske ministre holdt et pressemøde om situationen.
- Der er desværre ikke endnu opnået en aftale mellem EU og Storbritannien. Vi er tre minutter i klippekants-Brexit, og perspektiverne for en aftale her i 11. time er meget usikre. Situationen er dybt alvorlig, sagde udenrigsminister Jeppe Kofod (S) på pressemødet.
Topchef: Vi har forberedt os siden 2016
Ifølge Danmarks Statistik er Storbritannien det land, danske virksomheder eksporterer fjerdemest til.
Sidste år eksporterede vi i alt varer og ydelser for 113 milliarder danske kroner til Storbritannien, og i alt er cirka 70.000 arbejdspladser i Danmark direkte eller indirekte knyttet til eksporten til det britiske marked.
Derfor vil det kunne mærkes, hvis ikke der bliver lavet en handelsaftale mellem EU-landene og det tidligere medlemsland.
- Økonomien i det dansk-britiske forhold er sådan, at hvis et hårdt Brexit bliver en realitet, også på lang sigt, så er det tusindvis af arbejdspladser, vi risikerer at miste, siger TV 2s korrespondent Olav Christensen.
I en analyse, som Danmarks Statistik udgav i maj, stod der, at knap 200 danske virksomheder i 2017 sendte mindst 25 procent af deres samlede eksport til Storbritannien. Disse firmaer er særligt i risikozonen, skriver Danmarks Statistik.
Et af de steder, hvor de længe har holdt særligt øje med forhandlingerne mellem EU og Storbritannien, er hos logistik- og rederivirksomheden DFDS.
- Siden afstemningen i 2016 har vi forberedt os på et hårdt Brexit. Så har vi håbet på, at det måske ville blive et andet udfald, men vi har været nødt til at planlægge efter en situation med det værste udfald, siger DFDS’ topchef, Torben Carlsen.
I det seneste regnskab udpeger DFDS desuden Brexit som en ”vigtig risiko”.
Knap så konkurrencedygtige
I analysen fra Danmarks Statistik kan man også læse, at det særligt er Vest- og Nordjylland, der i en dansk sammenhæng er udsat for at blive hårdt ramt af et Brexit uden en aftale. I begge disse egne er der mere end 3000 årsværk fordelt på virksomheder, der eksporterer særligt meget til Storbritannien.
Ifølge Lars Sandahl Sørensen fra Dansk Industri står problemerne nærmest i kø for danske eksportvirksomheder, hvis ikke Bruxelles og London kan indgå en aftale.
- Pludselig vil virksomheder skulle betale en meget høj toldafgift for at få deres varer ind i Storbritannien. Det gør dem mindre konkurrencedygtige, siger Lars Sandahl Sørensen.
Lidt mere optimistisk er Torben Carlsen fra DFDS. Han forventer praktiske problemer i starten, men fordi man har haft så længe til at forberede sig på et hårdt Brexit, tror han på, at man er kommet et stykke af vejen.
- De sidste par måneder har der været – og det er der også lige nu – fuld fart på vores skibe, så England kan blive fyldt op inden 1. januar, siger Torben Carlsen.
Han forventer, at det vil medføre lidt lavere efterspørgsel i starten af 2021, men over de næste fire-fem år skal problemerne nok løse sig, siger han:
- Så vi er ikke så bange på længere sigt, men på kort sigt kommer det til at betyde noget for volumenerne, der skal ind i England.