Business

SAS lander største underskud i selskabets historie: - Det bliver ikke meget værre

SAS kommer ud af seneste regnskabsår med dundrende underskud, efter corona har påvirket flytrafikken massivt.

Efter et år i coronakrisens tegn, har SAS torsdag præsenteret sit regnskab.

I løbet af regnskabetsåret, der løber fra november 2019 til oktober 2020, endte SAS med et underskud på 9,3 milliarder svenske kroner.

Det svarer til 6,8 milliarder danske kroner, og er det største underskud luftfartsselskabet nogensinde har haft.

I regnskabsåret inden havde SAS et overskud på 0,6 milliarder svenske kroner. Det svarer til 0,4 milliarder danske kroner.

- Finansåret 2020 var selvfølgelig kraftigt påvirket af pandemien. Siden marts har det meste af vores trafik været sat på pause, og efterspørgslen er endnu ikke vendt tilbage til bare tilnærmelsesvist samme niveau som de seneste år, udtaler SAS' administrerende direktør og koncernchef Rickard Gustafson i regnskabet.

Fart på udbetalingerne

I regnskabet kan man også læse, at SAS har hævet farten på tilbagebetalingerne af folks aflyste flybilletter.

Det seneste kvartal har SAS således refunderet biletter for en milliard svenske kroner takket være et mere automatiseret system og flere ansatte til at håndtere sagerne.

Per 1. december udestår der dog fortsat sager om refusion for cirka 900 millioner svenske kroner, fremgår det af regnskabet.

- Jeg vil gerne bruge denne anledning til at undskylde over for de kunder, der har oplevet utilfredsstillende svartider, som er forårsaget af en uset situation for hele luftfartsindustrien, siger Rickard Gustafson i regnskabet.

- Det bliver ikke værre

Ifølge luftfartsekspert og aktieanalysechef ved Sydbank Jacob Pedersen, har fjerde kvartal vist sig værre for SAS, end man kunne have forventet på forhånd.

- Man kan sige, det bliver ikke værre, end det er i øjeblikket for SAS, når vi kigger på det dundrende underskud, de kommer ud med her, siger Jacob Pedersen til TV 2.

I alt er mere end 75 procent af de passagerer, som SAS fløj med sidste år, væk i dette regnskabsår.

SAS skriver selv, at de forventer, at der vil være stigende efterspørgsel frem til 2022. Men først et par år efter vil efterspørgslen være på være på samme niveau som inden coronakrisen, mener SAS.

Under krisen trådte den danske og den svenske stat til med et større milliardbeløb til SAS, mod at de fik en større ejerandel. Den redning har været afgørende, mener Jacob Pedersen:

- Det er den danske og den svenske stat, der har reddet SAS. De er kommet med en kæmpestor saltvandsindsprøjtning, så der er penge i kassen nu. Faktisk til det næste halvandet år eller noget i den retning, selv hvis trafikken ikke bliver ret meget bedre.

Ifølge luftfartsekspert og aktieanalysechef ved Sydbank Jacob Pedersen, har fjerde kvartal vist sig værre for SAS, end man kunne have forventet på forhånd.