Business

Nemlig.com har overskud for første gang nogensinde

Salg af dagligvarer på nettet har "hængt lidt i bremsen", lyder det fra Dansk Erhverv. Men det har coronaen ændret på.

Coronakrisen har gjort det tillokkende at handle sine indkøbsvarer over internettet.

Det har givet kronede dage hos online-supermarkedet Nemlig.com, som for første gang nogensinde har overskud på bundlinjen. Det viser deres seneste årsregnskab, der løber fra 1. august 2019 til og med 31. juli 2020.

I denne periode har Nemlig.com opnået et overskud på 13 millioner kroner.

Det er første gang, online-supermarkedet har sorte tal på bundlinjen siden stiftelsen i 2010.

Overskuddet kommer to år tidligere end planen, og har vakt stolthed hos administrerende direktør og stifter af Nemlig.com, Stefan Plenge.

- Det, at vi som samlet team har præsteret at have håndteret så stor en vækst og sikre en profitabilitet, som gør, at vi leverer det første driftsoverskud. Det er vi meget stolte over, siger Stefan Plenge.

Ikke kun på grund af corona

At underskuddet, som sidste år lå på 145 millioner kroner, nu er vendt til overskud hos Nemlig.com, skyldes ikke kun, at danskerne i højere grad har været nødsaget til at handle over internettet som følge af coronakrisen.

Derimod er det udtryk for en trend, som allerede var i gang, inden coronakrisen, mener administrerende direktør i Nemlig.com, Stefan Plenge: Nemlig at flere og flere vil købe online, herunder dagligvarer.

- Som tallene ser ud i øjeblikket og har gjort i lang tid, så virker det til, at trenden bare er blevet yderligere forstærket. For eksempel hen over sommeren, hvor smittetrykket faldt, så vi, at kunderne holdt ved, og at loyaliteten til Nemlig.com fortsatte ufortrødent, siger Stefan Plenge.

Det afspejler sig også i årsregnskabet, som "kun er påvirket af omkring fire måneders coronaeffekt", siger han.

Ny kundegruppe

Den analyse er e-handelsdirektør hos Dansk Erhverv, Niels Ralund, til dels enig i. Dog vurderer han også, at coronakrisens effekt ikke er uden betydning for online-supermarkedets fremgang.

Han peger på, at danskerne til dels handler mere på nettet. Men oveni det er der også kommet nye kundegrupper til under coronakrisen, som køber dagligvarer på nettet. Blandt andet de 69-84-årige. Og det har betydet rigtigt meget, siger Niels Ralund.

Det havde myndighedernes opfordring om at handle dagligvarer ind også, da det blev en realitet under nedlukningen af landet, siger han.

- Dagligvarer har hængt en lille smule i bremsen, og salget af dem har ikke gået så stærkt, som nogen havde forventet. Men det har coronaen så for alvor gjort noget ved, siger Niels Ralund.

2000 ansatte inden nytår

I seneste regnskabsår har Nemlig.com haft en omsætning på 2,1 milliarder. Det er en vækst på 45 procent sammenlignet med omsætningen året før, som lå på 1,4 milliarder.

Den økonomiske fremgang i Nemlig.com har også resulteret i, at online-supermarkedet, i modsætning til mange andre virksomheder, har hyret og ikke fyret medarbejdere under coronakrisen.

Alene i år har online-supermarkedet ansat 1000 nye medarbejdere. Inden nytår er forventningen, at den samlede medarbejderstab når op på 2000.