Black friday blev overhalet af tilbudsuge
Salget på black friday ligger 14 procent under sidste års udsalgsdag, men for hele ugen samlet er det steget.
Danskernes købelyst på black friday har ikke lidt skade.
Det viser Nets' opgørelse, der baserer sig på den seneste uge.
Ganske vist blev 27. november 2020 ikke noget rekordstort forbrugsorgie, da omsætningen i de 100 største webshops lå 14 procent under 2019-niveauet. Men til gengæld rykkede det i ugen op til fredag, så det samlede regnestykke viser en stigning på 9 procent sammenlignet med i fjor. Det oplyser Nets til Ritzau.
- Når vi kigger på selve black friday-døgnet hos de største webshops, kom vi aldrig op på sidste års niveau. Men ser vi på hele ugen, har danskerne sat rekord i onlinehandel, siger Natalia Laursen, marketingchef i Nets, i en skriftlig kommentar til Ritzau.
For at undgå voldsom trængsel og corona-alarm, havde butikkerne i år spredt deres black friday–tilbud ud over en hel uge.
- Vi ligger samlet set 9 procent over sidste års black friday-uge, hvilket er virkelig imponerende. Mange webshops forlænger endda deres tilbud hen over weekenden, så tallene for hele ugen kan nå at blive endnu højere, siger Nets' marketingschef.
Opfordrede til nethandel
Trods restriktioner for at forebygge smittefare, har en stor del af især detailvirksomhederne i år valgt at holde fast i black friday.
Det viser en rundspørge fra Nets, som leverer betalingsløsninger til over 140.000 webshops.
Der er dog også virksomheder, som helt har valgt black friday fra. Ifølge en opgørelse fra Nets peger hver fjerde virksomhed, som ikke tager del i black friday, på en modvilje mod at bidrage til det overforbrug, mange forbinder dagen med.
Hos detailkæmpen Coop, der blandt andet ejer SuperBrugsen, Kvickly, Fakta og Irma, har efterårets store udsalgsdag været helt aflyst i de fysiske butikker, men der var slagtilbud at hente online.
Både i Jysk og hos Matas valgte man at sprede black friday ud over flere dage, samtidig med at man opfordrede kunderne til at handle på nettet.