Business

Virksomhed hiver 12 flyselskaber i retten: - Der er en storm af sager på vej

I oktober gav Trafikstyrelsen 12 flyselskaber et påbud om at betale deres kunder tilbage for aflyste flyrejser.  Christoffer Laursen Hald / TV 2 Grafik

Flyhjælp forventer, at næsten 2000 sager skal rettens vej. Men det koster kunderne 30 procent i provision.

Flyhjælp har mistet tålmodigheden med de flyselskaber, som trækker i langdrag med at tilbagebetale passagerer, hvis flyrejser er blevet aflyst på grund af coronakrisen.

Derfor hiver de nu flyselskaberne i retten, selvom Trafikstyrelsen tilbage i oktober forsøgte at få passagernes penge refunderet ved at udstede et påbud til flyselskaberne.

Allerede nu er de første 650 stævninger sendt afsted.

Flyhjælp mener ikke, at Trafikstyrelsens foreløbige handling på området har haft en væsentlig effekt – i hvert fald ikke i deres kunders sager.

Af den grund går de nu rettens vej for at sikre, at deres kunder får deres penge og for at speede processen op.

- Der er en storm af sager på vej til Københavns Byret. Det er flyselskaberne selv, vi kan takke for det, siger administrerende direktør i Flyhjælp, Gustav Thybo.

Ingen er undtaget

Tilbage i oktober udsendte Trafikstyrelsen et påbud til 12 flyselskaber om at betale deres passagerer tilbage for de aflyste flyrejser inden 15. november.

Flyselskaberne er:

  • Aegean Airlines
  • Air Francce
  • Brussels Airlines
  • Easyjet
  • KLM
  • Lufthansa
  • Norwegian
  • Ryanair
  • SAS
  • TAP Portugal
  • Thai Airways
  • Vueling

Selvom fristen er overstået, har flyselskaberne frem til 10. december til at indsende redegørelse for, om de har levet op til påbuddet eller ej. Derefter vil Trafikstyrelsen vurdere grundlaget for en eventuel politianmeldelse.

- Vi synes, det er positivt, at Trafikstyrelsen gik ind og lavede et påbud. Men vi kan se på de passagerer, som vi repræsenterer, at der ikke er sket en væsentlig forbedring i indbetalingerne siden påbuddet, siger Gustav Thybo.

Derfor er alle 12 flyselskaber blevet stævnet af Flyhjælp, hvis levebrød er at få passagerers penge igen fra flyselskaber mod provision.

De fleste af stævningerne er rettet mod Norwegian, Ryanair og SAS, oplyser Flyhjælp.

- Usmageligt af flyselskaberne

Ifølge loven har flyselskaberne syv dage til at refundere beløbet til passagererne, hvis selskabet aflyser en flyrejse.

Den frist blev for nogle af Flyhjælps kunder overskredet for otte måneder siden. Det er for lang tid, mener de.

- Jeg er med på, at flyselskaberne har haft en lidt længere sagsbehandlingstid i de her sager på grund af coronakrisen. Men op til otte måneder er simpelthen for lang tid. Det er usmageligt af flyselskaberne, at de ikke har behandlet de her anmodninger noget før, siger Gustav Thybo.

Han medgiver, at ingen kunne forudse coronakrisen. Men at flyselskaberne nu mangler penge i kassen er ikke forbrugernes skyld. Derimod er det tegn på, at flyselskaberne har brugt penge i stedet for at opbygge en økonomisk buffer til krisetider, mener Gustav Thybo.

- Coronakrisen har været udtryk for, at mange flyselskaber ikke har været tilstrækkeligt polstret til at kunne stå imod de her dårlige tider, når de ikke kan efterleve lovens krav over for forbrugerne, siger Gustav Thybo.

Flere sager på vej

Lige nu har Flyhjælp 1807 igangværende refusionssager mod de 12 flyselskaber.

Ved udgangen af året regner de med, at samtlige 1807 refusionssager, hvor det er muligt, er kommet for retten. Men der er visse undtagelser, forklarer Gustav Thybo.

- Hvis kunden har fået pengene i forvejen, eller hvis de har accepteret en voucher, så kan vi ikke gå rettens vej. Men for de kunder, der ikke har gjort det, hvilket er hovedparten, så ryger deres sag for retten, siger han.

Flyhjælp forventer, at langt de fleste flyselskaber vil acceptere stævningen, for ifølge Gustav Thybo er loven på området klar.

- Det er klokkeklart: Har man købt en flybillet, hvor rejsen er blevet aflyst af flyselskabet, så skal man have pengene retur, siger Gustav Thybo.

Udsigt til 70 procent refusion

I oktober indførte Trafikstyrelsen en frist for, hvornår flyselskaberne skal have håndteret refusionssagerne.

Fristen blev sat til 15. november, men flyselskaberne har indtil 10. december til at indsende deres redegørelse. Først derefter vil Trafikstyrelsen tage stilling til, om flyselskaberne skal politianmeldelses.

- For nogle er det muligt at anlægge sagen og få penge igennem Trafikstyrelsen. For andre er det umuligt. Ikke desto mindre er det bare besværligt og en lang proces at gøre det selv, siger Gustav Thybo.

Han mener derfor, at det giver mening at bede Flyhjælp føre sin sag, selvom man skal afgive 30 procent af de penge, man måtte få retur, i provision til flyhjælp.