Norwegian må hjemsende 1600 efter nej til statsstøtte: - De ser ned i afgrunden
Norwegian var det næststørste flyselskab i Danmark sidste år. Det vil kræve en historisk redning, hvis ikke selskabet skal gå konkurs, mener ekspert.
Flyselskabet Norwegian hænger i en tynd tråd.
Sådan lyder det fra Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef for Sydbank og ekspert i flybranchen.
Meldingen kommer efter, at den norske stat mandag har afvist at yde krisehjælp til flyselskabet. Ifølge det norske erhvervsministerium har den norske stat brugt 13 milliarder norske kroner på ekstraordinær støtte til luftfartsbranchen i 2020.
- Norwegian har bedt om økonomisk støtte i milliardklassen, og regeringen har vurderet, at det i denne situation ikke er forsvarlig brug af fællesskabets midler, udtaler Norges erhvervsminister, Iselin Nybø, i en pressemeddelelse.
En feberredning
Efterfølgende har Norwegians koncernchef, Jacob Schram, sagt, at intet længere er sikkert. På et pressemøde ville han således ikke ”udelukke nogen scenarier”.
Allerede mandag eftermiddag fik afslaget på statsstøtte konsekvenser. Selskabet meldte ifølge VG ud, at man var nødt til at hjemsende 1600 personer. Det kommer altså oveni de mange fyringer, Norwegian allerede har været igennem under coronakrisen. Over halvdelen af de ansatte er blevet fritstillet.
Ifølge Jacob Pedersen fra Sydbank er det nu stærkt begrænset, hvilke muligheder Norwegian reelt har. Selskabet har været hårdt ramt af de manglende flypassagerer under coronakrisen, og modsat blandt andre SAS, British Airways og adskillige andre af deres konkurrenter, er Norwegian ikke ejet af en stat.
Derfor måtte Norwegian tidligere på året acceptere et større krav om en omlægning af selskabets gældsforpligtelser og ejerforhold, hvis den norske stat skulle yde økonomisk støtte.
Det lykkedes at få blandt andet de virksomheder, som Norwegian har leaset fly hos til at acceptere aktier i bytte for gælden, men det var ikke uden besvær.
Derfor forventer Jacob Pedersen også, at det bliver svært for Norwegian at tage samme tur én gang til:
- Regeringshjælpen var helt afgjort noget, Norwegian havde satset på, og den kom ikke. Så kan man forsøge sig hos leasningselskaber og långivere igen, men det kræver, at de spytter penge i kassen, og det er altså svært at få øje på. Norwegian står og ser ned i afgrunden, siger Jacob Pedersen.
Til Berlingske har aktieanalysechefen sagt, at det vil kræve en ”feberredning af historiske dimensioner”, hvis ikke Norwegian skal gå konkurs.
Kræver gode penge fra norske rigmænd
På pressemødet i Oslo lød det fra koncernchef Jacob Schram, at Norwegian vil kæmpe, til sidste mulighed er udtømt. Koncernchefen ville heller ikke afvise, at et salg kunne komme i spil.
Den mulighed har Jacob Pedersen dog svært ved at se for sig. Norwegian er så plaget af gæld, at det formentlig vil være mere fornuftigt at lade selskabet gå konkurs og så købe resterne.
Samtidig slider de fleste større flyselskaber i det økonomisk som følge af coronakrisen, og derfor vil mange formentlig have svært ved at finde pengene til at overtage Norwegian.
- Det halmstrå, Norwegian måske kan klynge sig til, er, hvis der sidder nogle norske rigmænd, som har lyst til at kaste gode penge efter Norwegian. Men de skal have nationalfølelserne siddende ude på tøjet, de her rigmænd, og virkeligt ville redde det her nationalklenodie, siger Jacob Pedersen.
Han nævner også en aktieemission, hvor der bliver udstedt og solgt nye aktier, som en potentiel mulighed. Men det kan blive besværliggjort af både situationen og det faktum, at Norwegian tidligere har været en lignende tur igennem.
Derudover er værdien af Norwegians aktie nærmest blevet pulveriseret de seneste år. I foråret 2016 kostede én Norwegian-aktie således over 210 norske kroner. I dag er aktien mindre end én norsk krone værd.
Ifølge en opgørelse fra Finans var Norwegian det næststørste flyselskab i Københavns Lufthavn sidste år. Knap 5,2 millioner passagerer fløj med det norske flyselskab ind eller ud af lufthavnen. Kun SAS, der havde cirka dobbelt så mange passagerer, fløj flere til eller fra København.