USA valg 2020

Chefer fra Novo, Lundbeck og Ørsted har doneret store summer til valgkampen i USA

Virksomheder må ikke selv donere til valgkampen. Men når lobbyister står bag donationer, bliver billedet mudret, mener ekspert.

Ledende medarbejdere og lobbyister i nogle af Danmarks største virksomheder har doneret store summer til den amerikanske valgkamp.

Tre af Danmarks største virksomheder har også deres egen såkaldte PAC - Political Action Committee – der skal varetage virksomhedernes interesser og forsøge at skaffe mest mulig indflydelse gennem donationer.

Pengene er gået til både republikanerne og demokraterne, Donald Trump, Joe Biden samt mindre kendte kandidater.

Det kan TV 2 fortælle på baggrund af information fra den officielle valgkommission, FEC, og den uafhængige tænketank Center for Responsive Politics database over donationer, Open Secrets.

Novo-medarbejdere giver penge til begge sider

Ifølge databasen Open Secrets er Danmarks mest værdifulde virksomhed, Novo Nordisk, også den absolutte topscorer målt på donationer i amerikansk politik.

I slutningen af oktober havde medarbejdere fra Novo Nordisk doneret knap 615.000 dollars – cirka 3,9 millioner danske kroner – til valgkampen i USA.

Pengene er gået til både Det Demokratiske Parti og Det Republikanske Parti, men særligt demokraterne og Joe Biden har nydt godt af Novo Nordisk-medarbejdernes støtte, viser tallene fra Open Secrets. Den republikanske senator og partileder Mitch McConnell har dog modtaget mere, end hvad der svarer til 100.000 kroner i donation fra Novo Nordisk-medarbejdere.

Donationer i amerikansk politik

Hvem kan donere?

Der er en lang række regler for, hvem der kan og ikke kan yde økonomisk støtte i amerikansk politik. Virksomheder kan som udgangspunkt ikke donere penge. Ledende medarbejdere, topchefer og alle andre der er amerikanske statsborgere kan dog godt. Alle donationer over $200 skal lægges offentligt frem, og her skal man blandt andet angive sin arbejdsgiver.

Hvordan slår man informationerne op, og hvor troværdige er tallene?

Der findes flere måder at slå informationer om donationer op. Man kan blandt andet bruge databasen Open Secrets eller søge direkte i FEC’ arkiv. FEC står for Federal Election Commission (Den Føderale Valgkommission) og hører under Kongressen. Der er altså tale om tal fra staten.

Hvor store er donationerne i forhold til andre?

Der er enorme summer på spil i amerikansk politik. Donationerne fra for eksempelvis Novo Nordisks medarbejdere, der i alt løber op i knap fire millioner kroner, er kun en dråbe i havet. Open Secrets har en rangliste over de mere end 20.000 virksomheder, hvorfra medarbejdere har doneret. Her rangerer Novo Nordisk lige i udkanten af top 1000. Der findes dog også mere skjulte metoder til at give donationer - eksempelvis gennem såkaldte Super PACs.

Hvad er en PAC?

PAC står for Political Action Committee og kan beskrives som en fælles indsamlingsbøtte, man kan donere ind til. Novo Nordisk, Lundbeck og AP Møller – Mærsk har hver deres PAC, men heller ikke her kan virksomhederne selv udskrive checks eller overføre penge. De er stadig afhængige af medarbejdernes donationer.

Tallene fra Open Secrets viser desuden, at dette valg formentlig bliver det første siden 2010, hvor Novo Nordisks medarbejdere sender flere støttekroner i retning af demokraterne end republikanerne.

Tal fra FEC – den officielle vejviser for politiske pengedonationer – viser, at Doug Langa er den Novo Nordisk-medarbejder, der har foretaget de største donationer. I de officielle tal fra FEC står han blandt andet noteret for at have doneret 10.000 dollars til Mitch McConnell. Doug Langa er som Executive Vice President med ansvar for Novo Nordisks forretninger i USA en del af firmaets absolutte top.

Ifølge Novo Nordisk øverst chef, Lars Fruergaard Jørgensen, er det almen kutyme at donere til politikere i USA, hvorfor han ikke ser noget problem i det.

- Hvis du kigger på, hvad der er doneret fra Novo Nordisk-medarbejdere tror jeg, det er nogenlunde ligeligt fordelt mellem de to partier. Så det skal man ikke lægge noget i, siger Lars Fruergaard Jørgensen til TV 2.

Hvordan forventer I og jeres medarbejdere at kunne påvirke amerikansk politik gennem blandt andet donationer?

- Hvis vi kigger på, hvad der er sket de sidste mange år, tror jeg fakta er, at der er meget lille mulighed for, at en enkelt virksomhed eller en enkelt person kan påvirke amerikansk politik. Det er ét stort netværk af alle mulige folk, der render rundt og taler med hinanden, så det prøver vi at være en del af, siger Novo Nordisks topchef.

Lundbecks øverste chef

Den næststørste bidragsyder blandt de danske selskaber er Lundbeck. Godt 140.000 dollars – knap 900.000 kroner – har Lundbecks medarbejdere doneret til valgkampen i USA ifølge Open Secrets.

Vi blander os ikke i, hvad vores medarbejdere gør. De har frihed til at donere til de partier, de må ønske

Marianne Wiinholt, økonomidirektør i Ørsted

Særligt interessant ved medicinalvirksomheden Lundbeck er det, at den største donor ifølge FEC er Deborah Dunsire. Hun er administrerende direktør for hele Lundbeck og således den øverste chef for den danske virksomhed. Ifølge tal fra Open Secrets, har hun de seneste to år doneret i alt 10.000 dollars – cirka 65.000 kroner – til Lundbecks Political Action Committee (PAC).

Modsat Dunsire er der dog andre medarbejdere, der har doneret direkte til kandidater.

Firmaets USA-chef og Executive Vice President Peter Anastasiou har således ad flere omgange doneret til amerikanske politikere. Blandt modtagerne er demokraten Cheri Bustos og republikanske Mitch McConnell. Peter Anastasiou er, ligesom Deborah Dunsire, en del af Lundbecks topledelse, der består af otte personer.

Da Lundbeck tirsdag aflægger regnskab, har de ikke ønsket at kommentere donationerne inden.

Kun demokratiske donationer

Også medarbejdere fra Ørsted, der er delvist ejet af den danske stat, har doneret mere end 400.000 kroner til valgkampen i USA.

Her er det særligt Executive Vice President og topchefen for Ørsteds Onshore-del Declan Flanagan, der står som afsender af flere store beløb. Blandt andet har han doneret samlet set knap 24.000 dollars til den demokratiske partikasse DNC Services Group. Han har også doneret mindst 5000 dollars til Joe Biden.

Særligt ved Ørsted-medarbejdernes donationer er i øvrigt, at ingen tilsyneladende har doneret til nogen republikanske kandidater eller partiet i sin helhed.

Fra Marianne Wiinholt, der er en del af koncernledelsen i Ørsted, lyder det, at selskabet ikke donerer nogen penge til politiske kandidater. Hun ser dog intet problem i, at ledende medarbejdere gør det:

- Vi vurderer ikke, at det er et problem. Vi blander os ikke i, hvad vores medarbejdere gør. De har frihed til at donere til de partier, de må ønske. Det er en personlig beslutning, som vi ikke blander os i, siger Marianne Wiinholt til TV 2.

Mærsks lobbyister

Modsat flere af de andre store danske virksomheder, er det ikke ledende medarbejdere i shippinggiganten AP Møller - Mærsk, der står bag de største donationer.

Virksomhedens lobbyister spiller derimod en central rolle.

Jay Bonitt, der er Mærsks cheflobbyist i USA, står således bag en donation på 2800 dollars til Joe Bidens kampagne. Og informationer fra Open Secrets viser, at en Douglas P. Morgante står angivet som kasserer for Mærsks Political Action Committee, Maersk Inc. PAC.

Der handler også om at sende et signal, der siger: ”Vi har rigtig mange penge at bruge, hvis du går imod os”.

Derek Beach, USA-ekspert og professor i statskundskab ved Aarhus Universitet

Såvel Open Secrets som The Virginia Public Access Project har opført Morgante som lobbyist for Mærsk, og det er værd at bide mærke i, mener Derek Beach, der er USA-ekspert og professor i statskundskab ved Aarhus Universitet:

- Spørgsmålet er selvfølgelig, hvor meget det er den enkelte person og hvor meget, det er firmaerne, der står bag donationerne. Men med selskaber, der har ansat lobbyister, hænger det i hvert fald sammen, siger Derek Beach.

Brødre har flyttet samfundet med penge

Derek Beach fortæller, at det er mere almindeligt i USA med et tydeligt politisk tilhørsforhold. Man ser også langt oftere små donationer på eksempelvis 25 dollars fra almindelige mennesker, end man ser det i dansk politik.

Samtidig findes der dog også donorer, hvis indflydelse og magt reelt har været med til at skubbe til samfundet. Ifølge Derek Beach er det mest kendte eksempel brødene Charles og David Koch, der har tjent en formue på familieforetagende Koch Industries, og som over tid har doneret enorme summer til republikanske kandidater.

- De har skubbet samfundet et andet sted hen, end det ellers ville have været, hvis ikke de havde givet penge til politikere, siger Derek Beach.

Donationerne fra medarbejderne i de danske firmaer er dog langt mindre, og derfor er det også begrænset, hvor meget de kan ændre på. Særligt i duellen mellem Donald Trump og Joe Biden i kampen om Det Hvide Hus vil de danske virksomheds donationer have en minimal effekt.

- Men i valget af politikere til Repræsentanternes Hus (det ene af de to kamre i den amerikanske kongres, red.) kan relativt få penge gøre en forskel. Det er billigere at støtte en kandidat, der har samme interesser som en selv og opnå indflydelse på det niveau, siger Derek Beach.

Sende et signal

De to største bidragsydere blandt danske virksomheder, Novo Nordisk og Lundbeck, er begge en del af medicinalindustrien.

En industri, der ad flere omgange har været optræk til et større opgør med i USA, men som fortsat tjener styrtende med penge. Ifølge Derek Beach skyldes det blandt andet, at medicinalindustrien er underlagt nogle særlige regler, der er med til at beskytte virksomhederne.

- Selvfølgelig er det ikke kun på grund af penge, men det er svært at komme uden om, at det fylder noget. Medicinalindustrien har skudt rigtig mange penge ind i at støtte politikere, der ikke er ivrige efter at ændre på lovgivningen. Det handler også om at sende et signal, der siger: ”Vi har rigtig mange penge at bruge, hvis du går imod os”.