Business

De rige er blevet rigere: Coronakrisen har givet pengeregn over kongerne af teknologi

Tre af techkongerne, Apple, Google og Amazon, har set sin markedsværdi flyve op under coronakrisen. Emma Haunstrup / TV 2 Grafik

Alene reklameindtægterne fra Googles underselskab YouTube overgår omsætninger fra flere af Danmarks største virksomheder med flere længder.

Mens mange virksomheder har kæmpet under coronakrisen, er værdien på Apple, Amazon og selskabet bag Google, Alphabet, steget til usete højder.

Alene iPhone-magerne fra Apple har lagt mere end 5000 milliarder – eller fem billioner - kroner til sin værdi, siden aktiemarkedet tog et gevaldigt dyk i marts. Den samlede værdi af Amazons aktier er steget næsten tilsvarende, mens Microsoft har føjet omkring 2000 milliarder til sin værdi, siden det så værst ud i marts.

Til sammenligning er Danmarks i særklasse mest værdifulde selskab, Novo Nordisk, cirka 1000 milliarder kroner værd. Danmarks næstmest værdifulde selskab, Ørsted, er godt 400 milliarder kroner værd.

Den perfekte storm

Torsdag aften dansk tid fremlagde både Apple, Amazon og Alphabet regnskaber for tredje kvartal af 2020.

Alle meldte om stigende vækst sammenlignet med tidligere, men de seneste måneder har flere og flere eksperter og medier skrevet om, at de store teknologiaktier er meget dyre sammenlignet med, hvor mange penge virksomhederne faktisk tjener..

Tilbage i maj lød det blandt andet fra milliardær-investoren David Tepper, der har spillet en central rolle på de amerikanske finansmarkeder i fire årtier, at aktiemarkedet i USA ikke havde været så dyrt siden tiden op til it-boblen omkring årtusindeskiftet.

Tidligere har det også lydt fra Michael Friis Jørgensen, der er chefaktieanalytiker hos Alm. Brand, at coronakrisen har skubbet på teknologiaktiernes opstigning.

På grund af nedlukninger og afstandskrav er mere af vores liv blevet rykket online, og det har fået rampelyset til at skinne endnu klarere på teknologiaktierne.

Samtidig har regeringer og centralbanker i store dele af verden skubbet ekstra penge ud til deres befolkning for at modvirke coronakrisens økonomiske slag. Det har generelt presset priserne på aktierne op.

Over for New York Times har Thomas Philippon, der er økonomiprofessor ved New York University, kaldt ”Covid for den perfekte storm” for techgiganterne.

Internettets dørmand

Da Apple fremlagde regnskab for tredje kvartal torsdag aften, kunne topchef Tim Cook meddele, at Apple havde omsat for knap 65 milliarder dollars – cirka 410 milliarder danske kroner – over de seneste tre måneder.

For Alphabet, der står bag Google og blandt andet YouTube, lød omsætningen i tredje kvartal på godt 46 milliarder dollars – 292 milliarder danske kroner. Det er en stigning på mere end 10 procent sammenlignet med samme periode året inden.

En af de ting, der sikrede Alphabet flere penge i kassen, var øgede indtægter fra reklamer på YouTube. Alene i tredje kvartal omsatte Alphabet for mere end fem milliarder dollars i reklameindtægter fra YouTube. Det svarer til knap 32 milliarder danske kroner.

Det er cirka det dobbelte af, hvad store danske virksomheder som Lundbeck og Coloplast omsatte for hele sidste år. Men for Alphabet var det altså bare ét kvartal. Og alene reklameindtægter fra ét af de mange datterselskaber.

For Alphabet har der dog været mindst ét hår i suppen: Tidligere på måneden lagde det amerikanske justitsministerium og 11 stater sag an mod Google for at have udnyttet sin dominerende markedsposition for søgemaskiner ulovligt.

- For to årtier siden blev Google darlingen i Silicon Valley. Men det Google er for længst væk. Google har i dag monopol som portvogter over internettet og er et af de rigeste selskaber i verden, lød det blandt andet i anklageskriftet.

Sagen ventes at blive én af de største mod techgiganterne nogensinde.