Business

Verdens største boyband står for 0,3 procent af Sydkoreas bnp

BTS blev dannet i 2013 og er i dag et af musikindustriens største navne. Pressefoto: Big Hit Entertainment

Pladeselskabet bag den verdensomspændende succes blev torsdag børsnoteret.

Måske ved du ikke, hvem BTS er. Men det burde du.

Verdens ubestridt største boyband har nemlig vokset sig så stort, at det bidrager til Sydkoreas samfundsøkonomi. I en sådan grad, at det kan aflæses i landets bruttonationalprodukt (bnp).

Således tegner bandet sig nu for 0,3 procent at Sydkoreas bnp.

For ud over at skabe fængende hits er popgruppen BTS også en milliardindustri.

Ifølge Washington Post omsatte BTS sidste år for, hvad der svarer til mere end 30 milliarder danske kroner i koncertbilletter, streaming og merchandise.

Nu er fænomenet og forretningen BTS blevet en så stor succes, at pladeselskabet bag gruppen, Big Hit Entertainment, i torsdags blev børsnoteret med en værdiansættelse på cirka 26 milliarder danske kroner.

Kongerne af K-pop

Siden gruppen blev dannet i 2013 har BTS været kongerne af K-pop – den udbredte genrebetegnelse for sydkoreansk popmusik.

De syv medlemmer af BTS har med hjælp fra millioner af særligt asiatiske og amerikanske fans sat sig på imponerende rekorder i musikbranchen. Og selvom "verdens største boyband" lyder ekstremt, taler tallene sit tydelige sprog.

I februar i år nåede popgruppen en milepæl, da de rundede otte milliarder streams alene på streamingtjenesten Spotify.

I marts strøg deres seneste album ind på førstepladsen på den internationale Billboard 200 hitliste for fjerde album i træk.

Og i august slog gruppen rekord da musikvideoen til sangen 'Dynamite' blev den mest sete Youtube-video på 24 timer nogensinde. Den fik over 100 millioner visninger i løbet af sit første døgn, og i dag har den rundet over 500 millioner.

BTS i deres musikvideo til sangen 'Dynamite', som slog rekord i august.

Popmusik i en digital tidsalder

BTS er en del af en større musikalsk bevægelse fra Sydkorea, som på overraskende vis har indtaget både de amerikanske og europæiske hitlister.

K-pop-genren er især kendetegnet ved sammensatte grupper af unge talenter, som gennem flere år trænes i alt fra sang og dans til deres stil og visuelle udtryk. Det hele tilpasses digitaliseringen af popmusikken, som i høj grad lever sit liv på internettet.

Ifølge radiovært og musikekspert Henrik Milling afspejler det sig også i eksempelvis musikvideoerne, som ofte har stærkt visuelt udtryk:

- Det er outreret, vanvittigt og radikalt, sagde han til TV 2 i august.