Business

Nu kommer de nye iPhones – her er de vigtigste gennem tiden

Der er ingen grund til at smide sin gamle telefon ud for den nye iPhone 12, mener teknologiekspert.

Gennem de seneste 13 år har tech-giganten Apple årligt lanceret deres nyeste smartphones, og i år er ingen undtagelse.

Tirsdag aften præsenterede Apple de nye iPhone 12-modeller, der ligesom forgængeren - iPhone 11 - kommer i forskellige udgaver: iPhone 12, iPhone 12 Pro og iPhone 12 Pro Max.

Derudover er der denne gang også iPhone 12 Mini, der er lidt mindre.

Men der er særligt én ting, som adskiller de nye smartphones fra de forrige, fortæller John G. Pedersen, der er teknologiekspert og chefredaktør på tech-mediet meremobil.dk.

- Det allervigtigste ved iPhone 12 er understøttelsen af 5G. Apple fortæller, at de er hurtigere, bedre og understøtter flere frekvenser end alle andre, siger han til TV 2.

Bevidst strategi

Lige siden Apple lancerede den første iPhone i 2007, har de siddet tungt på mobilmarkedet herhjemme. Ifølge John G. Pedersen skyldes det især Apples markedsføringsstrategi.

Hvert år lancerer virksomheden med det ikoniske æble-logo sine nyeste skud på stammen. Men hver eneste gang er der også stor lighed med de forrige modeller. Og det er en meget bevidst strategi, mener teknologieksperten:

- Det gør, at man på overfladen ikke synes, at der er sket så meget. Men det giver også en tryghed, at de ikke ændrer alt fra den ene dag til den anden, for vi er trygge ved det velkendte.

Er det her så ikke bare endnu en iPhone i rækken?

- Jo, det er det. Det er en iPhone 11 bare med 5G. Så det er ikke fordi, jeg tænker, at man skal rende ud og købe en ny iPhone i morgen og smide den gamle ud. Men der er ingen tvivl om, at den kommer til at sælge, siger John G. Pedersen.

Her er teknologiekspertens bud på de vigtigste iPhones gennem tiden:

De 3 mest banebrydende iPhones ifølge John G. Pedersen

  1. 2007 - Den første iPhone

    Det var et fuldstændigt brud med hvordan, man hidtil havde tænkt en telefon.

    Apple var ikke de første, der opfandt en smartphone. Men de gjorde den lettilgængelig, let at betjene, og så solgte de den sammen med en historie om, at den var noget særligt. Og det havde de stor succes med.

    De blev betragtet som de nye i klassen, mens alle de andre halsede efter. Så Apple købte sig et forspring på det tidspunkt, som gjorde, at der ikke var andre, der på det tidspunkt kunne matche iPhone.

  2. 2010 - iPhone 4

    iPhone 3 ændrede sig ikke radikalt fra den første iPhone.

    Men så kom iPhone 4 med en markant anderledes, industriel designprofil, som gjorde op med det, man hidtil havde set.

    Der var bare den detalje, at antennen i telefonen ikke virkede særlig godt. Men det var lige meget, for folk købte den alligevel.

  3. 2017 - iPhone X

    Her sker noget, hvor Apple er firstmover på teknologien med det, de kalder Face ID.

    Det er første gang, nogen laver en standardiseret, sikker ansigtsgenkendelse. Indtil da har telefonen kun været beskyttet af koder.

    Men med den nye teknologi oplever brugeren ikke den her barriere med, at telefonen er låst, og det skaber et kæmpe ryk i forhold til sikkerheden, som ellers altid opfattes som besværlig.

    Face ID har eksisteret i alle de efterfølgende iPhones.

Kilde: John G. Pedersen, redaktør og indehaver af niche-sitet meremobil.dk