Business

Netto indfører skræddersyede tilbud: - Det er jo en form for diskrimination, lyder kritik

Salling Group, der ejer Netto, lancerede i juni to lignende apps til både Føtex og bagefter Bilka Christoffer Laursen Hald / TV 2 Grafik

Selvom den nye app skræddersyr personlige tilbud, kan den også friste dig til at bruge flere penge end ellers, advarer Tænk.

Handler du ind i Netto, kan du nu få tilbud, der er skræddersyet særligt til dig.

Tirsdag lancerede discountkæden sin nye medlemsapp Nettoplus, som giver kunder mulighed for at modtage individuelle tilbud alt efter, hvad de tidligere har lagt på varebåndet.

Tidligere på året lancerede Salling Group, der også ejer Netto, to lignende apps til både Føtex og Bilka. Og ifølge Nettos administrerende direktør Michael Løve, giver det langt bedre mening end den klassiske tilbudsavis.

- Du skal bruge det her, hvis du vil have tilbud, der er målrettet mod dig. Hvis du foretrækker Pepsi frem for Coca-Cola, er der ingen grund til at give dig Coca-Cola-reklamer, siger han.

Gennem de seneste år er medlemsklubber med tilbud til udvalgte kunder også dukket op hos blandt andre Matas og H&M, mens Coop i sommer søsatte en app, hvor kunder får adgang til en række tilbud, hvis de forudbetaler et fast beløb til dagligvarer hver måned.

Men spørger man landets største forbrugerorganisation, Forbrugerrådet Tænk, skal danskerne overveje det grundigt, inden de tilmelder sig de populære medlemsordninger.

Overvej, om du vil være med på de præmisser

Ifølge Mads Reinholdt, som er direktør i Forbrugerrådet Tænk, er der både fordele og ulemper ved apps som Nettoplus.

Selvom han godt kan forstå, at danskerne er glade for at spare penge, skal de huske på, at discountbutikkerne tager sig godt betalt for tilbuddene – men ikke i kroner og ører.

- Man betaler jo med data, de kan bruge til at målrette reklamer, som frister dig til at købe ting, som deres algoritme forudsiger du måske ville være interesseret i. Så man skal overveje grundigt, om man har lyst til at være med på de præmisser.

På trods af at Mads Reinholdt regner med, at de skræddersyede tilbud er kommet for at blive, ser han hellere, at priserne bliver ens for alle.

- Det er en lidt løjerlig situation, hvis du og personen foran dig lægger de samme produkter op på kassebåndet, men I betaler to forskellige priser. Det er jo en form for diskrimination.

Et ekstra tilbud til dem, der vil have det

Men hos Netto er Michael Løve ikke enig i, at de personlige tilbud forskelsbehandler ved kassebåndet.

Selvom tilbuddene er forskellige fra kunde til kunde, har alle nemlig mulighed for at få del i ordningen, hvis de henter appen.

- De tilbud, man får i Nettoplus, er på toppen af alle de almindelig tilbud. Det er budskabet til kunderne. Vil du have lidt ekstra, kan du få det, siger han.

Samtidig understreger han, at appen kun gemmer det kreditkortnummer, der er tilknyttet appen - og ikke navnet, der er tilknyttet kortet.

Derfor mener Nettodirektøren også, at den indsamlede data er langt mindre omfattende, end hvad danskerne allerede er vant til.

- Det, vi ved om kunderne, blegner ved siden af, hvad man indsamler om dem, når de handler på nettet. Så egentlig tror jeg, de fleste kunder er trygge ved at deltage i de her loyalitetsklubber.