Minister i hård kritik af bankernes vagthund: - Det må ikke kunne ske

I september 2020 blev Danske Bank påbudt at stoppe ulovlig inddrivelse af gæld. Men det kunne være sket langt tidligere.

Utilfredsstillende og en fejl.

S√•dan l√łd det flere gange fra erhvervsminister Simon Kollerup (S), der torsdag var kaldt i samr√•d om den fejlslagne g√¶ldsinddrivelse i Danske Bank.

Ministeren startede med at kalde det en meget alvorlig sag, at landets st√łrste bank gennem √•rtier har inddrevet for meget og forkert g√¶ld fra nogle af sine svageste kunder. Men det var ikke kun Danske Banks ageren i sagen, som ministeren var lidet imponeret over.

Enten har banken vildledt Finanstilsynet (...) ellers er det vel tilsynets opgave at sige, det er bundulovligt og skal stoppe med det samme

Lisbeth Bech-Nielsen, Erhvervs- og finansordf√łrer for SF

Ogs√• Finanstilsynet, der skal f√łre tilsyn med bankerne, fik h√•rde ord med p√• vejen.

- Jeg anser det som utilfredsstillende og som en decideret fejl, at Finanstilsynet misforstod Danske Banks oplysninger, og det v√¶lger jeg i dag at udtale min kritik af, fordi den slags ikke skal kunne ske, l√łd det blandt andet fra Simon Kollerup under samr√•det.

- I modsætning til tilsynets opfattelse

Kritikken af Finanstilsynet går særligt på, at Danske Bank allerede i juni sidste år henvendte sig med oplysninger om, at noget ikke stemte.

If√łlge erhvervsministeren mente Danske Bank, da de orienterede Finanstilsynet, at omfanget af problemet var langt mindre, end det siden har vist sig at v√¶re.

Tilsynet var herefter i l√łbende dialog med banken, men valgte ikke at skride yderligere til handling. Det gjorde tilsynet f√łrst efter, at g√¶ldskaosset var blevet afd√¶kket af TV 2 og Berlingske, hvilket fik ministeren til at kr√¶ve, at Finanstilsynet gik ind i sagen.

- 4. september (2020, red.) var der m√łde mellem Finanstilsynet og Danske Bank, hvor det blev konstateret, at Finanstilsynet havde misforst√•et Danske Banks hidtidige oplysninger om h√•ndtering af sagen, idet banken ikke ‚Äď i mods√¶tning til tilsynets opfattelse ‚Äď havde sikret sig, at ingen kunder blev opkr√¶vet uretm√¶ssigt, forklarede Simon Kollerup p√• torsdagens samr√•d.

Danske Bank havde s√•ledes kun lavet en manuel gennemgang af alle nye kunder i inkassoafdelingen ‚Äď men ikke de eksisterende. Dermed kunne den forkerte og ulovlige g√¶ldsinddrivelse alts√• forts√¶tte i n√¶sten et helt √•r, uden at Finanstilsynet reagerede, selvom Danske Bank havde orienteret dem om sagen.

Påbud med halvandet års forsinkelse

21. september i √•r ‚Äď n√¶sten halvandet √•r efter, at Danske Bank selv orienterede Finanstilsynet om sagen f√łrste gang ‚Äď udtalte den finansielle vagthund, p√• baggrund af medied√¶kning fra TV 2 og Berlingske, kritik af banken og udstedte samtidig fire p√•bud, som banken skulle efterleve.

Blandt p√•buddene var blandt andet, at Danske Bank skulle stoppe inddrivelsen af g√¶ld fra alle kunder i inkassoafdelingen, undtagen fra de kunder, hvor der er en ‚ÄĚbetydelig risiko for, at g√¶lden er fejlbeh√¶ftet‚ÄĚ.

Derudover skulle alle ber√łrte kunder informeres individuelt, og banken skulle fremover sikre, at den straks stopper med at opkr√¶ve penge, den ikke har ret til, n√•r den opdager fejlen.

Men if√łlge erhvervsminister kunne p√•buddene v√¶re kommet langt tidligere, hvis ikke det havde v√¶ret for Finanstilsynets misforst√•else. Det har nu f√•et tilsynet til at evaluere sagen for at finde ud af, hvordan man kan undg√•, at lignende sker i fremtiden.

Minister overvej nye tiltag

Fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF), der havde indkaldt til samrådet, var der ikke megen forståelse for, hvordan fejlen kunne opstå.

- Enten har banken vildledt Finanstilsynet ved at sige, man har standset al ulovlig praksis ‚Äď ellers er det vel tilsynets opgave at sige, det er bundulovligt og skal stoppe med det samme. Jeg kan simpelthen ikke se, hvordan den misforst√•else kan komme frem, sagde Lisbeth Bech-Nielsen.

Omvendt l√łd det fra erhvervsministeren, at Finanstilsynet til ham havde oplyst, at ‚ÄĚder ikke i dag er grundlag for at konkludere, at Danske Bank har vildledt Finanstilsynet‚ÄĚ.

Henter data...

Undervejs sagde ministeren ogs√•, at han ikke betragtede sagen som afsluttet, og at yderligere tiltag kan komme i spil. F√łrst skal p√•buddene f√łlges til d√łrs, og derefter kan der eventuelt g√łres andet. Det kan for eksempel v√¶re ved en uvildig unders√łgelse eller ved at inds√¶tte sagkyndige personer, der skal f√łlge banken indefra i en periode.

- Den beslutning, om det skal være det ene eller andet, er ikke truffet endnu, forklarede erhvervsminister Simon Kollerup.

I pressemeddelelsen på sin hjemmeside skriver Finanstilsynet:

- Det er meget beklageligt, at der har v√¶ret denne misforst√•else mellem os og banken. Det bliver der rettet op p√•. Vores fokus er nu p√• at verificere, at de ber√łrte kunder f√•r deres kompensation, og at g√¶ldsinddrivelsessystemet fremadrettet kommer til at fungere, udtaler Finanstilsynets direkt√łr, Jesper Berg.

I en mail til TV 2 skriver Danske Bank:

- Vi har v√¶ret i l√łbende dialog med tilsynet, og vi har selvf√łlgelig bestr√¶bt os p√• at v√¶re tydelige i denne dialog, men vi beklager, hvis vi har bidraget til en misforst√•else. I takt med, at vores interne unders√łgelser er skredet frem, har vi ogs√• f√•et et bedre overblik over sagens reelle omfang. Derfor har nogle forhold √¶ndret sig over tid, hvilket ogs√• har medf√łrt opdateringer af vores oplysninger til tilsynet, udtaler pressechef Stefan Singh Kailay.

Hvis du haft g√¶ld i Danske Banks inkasso-afdeling, vil vi p√• TV 2 meget gerne h√łre fra dig. Du kan kontakte os her.