Business

Elbilerne vokser på os – men disse ting holder os tilbage, ifølge forsker

Regeringen vil have en halv million elbiler på vejene i 2030. TV 2 Grafik

Selvom der er et stykke vej op til de 500.000 elbiler, er salget stigende.

En halv million elbiler i 2030.

Sådan lyder ambitionen i regeringens nye udspil til en transportaftale, som blev præsenteret torsdag eftermiddag.

Der er et stykke vej endnu. For ifølge de seneste tal fra Danmarks Statistik i marts kører der nemlig kun 16.600 elbiler rundt på de danske veje.

Alligevel skal vi nok nå målet, mener John Thøgersen, som er professor i økonomisk psykologi ved Aarhus Universitet.

- Det bliver ikke svært. Og det er også uambitiøst, hvis du spørger mig, siger han til TV 2.

Udvikling vil accelerere

For selvom elbilerne har haft en sløv start, er deres popularitet ved at vokse blandt danskerne, siger John Thøgersen.

Og ser man på sommerens salg af elbiler, er det på vej op. I juli blev der indregistreret 488 nye elbiler i Danmark, viser tal fra Danske Bilimportører. Det er 85 procent flere end i juli 2019.

Og den positive udvikling vil formentlig kun accelerere, siger professoren.

- Det fokus, der har været på elbiler de seneste år, og den stigning vi har set, betyder at flere mennesker ser flere elbiler derude. Måske kender de også nogen, eller snakker med nogen, der har en elbil, og som taler positivt om det. Og det er med til at skabe en tryghed, siger han.

Men selvom populariteten stiger, er der stadig er nogle barrierer, der står mellem danskerne og elbilerne.

Her-og-nu pris afgørende

Tidligere på året stod John Thøgersen bag et nyt studie, som undersøgte, hvorfor der ikke er flere danskere, der hidtil har valgt det grønnere alternativ, når de købte bil.

Og resultatet viste ikke overraskende, at prisen spillede en stor rolle.

For selv hvis man kan spare nogle omkostninger i længden på at købe en elbil frem for en benzin- eller dieselbil, så betyder prisen, man køber bilen for, meget mere for os.

- Købsprisen er her og nu - den kan man forholde sig til. Men en fremtidig besparelse er både mere kompleks at omregne og også mere usikker. Og usikkerhed er altid handlingslammende, siger han.

Stabilitet og fremtidsudsigter

John Thøgersen påpeger også den usikkerhed, der er forbundet med ny teknologi.

Det kan nemlig være svært at satse på en elbil, hvis man er nervøs for at teknologien bliver overhalet - og at ens elbil dermed mister værdi.

Og så er der hele spørgsmålet om, hvornår der sættes en stopper for indregistrering af nye benzin- og dieselbiler.

- Det har faktisk en rigtig vigtig betydning i sig selv, at der er en almindeligt kendt udløbsdato, fordi det er med til at skabe den forståelse i befolkningen, at man før eller siden skal skifte til en elbil. Hvis ikke man har den, ville mange mennesker slet ikke tænke i de baner, siger han.

Uanset, hvor meget politikerne skruer på de forskellige knapper, vil prisforskellen dog være den største barriere, lyder det fra professoren:

- Det betyder måske ikke så meget i luksus-prisklassen, men det betyder meget i de bilklasser, som den almindelige dansker har råd til. Der er den eneste løsning, at prisforskellen bliver mindre.