Business

Milliardplan godkendt: SAS kan flyve videre

Onsdag 25. marts, 2020, blev pressen inviteret på rundtur i Københavns Lufthavn, hvor de mange SAS-fly holder parkerede, som konsekvens af Covid-19. Mads Joakim Rimer Rasmussen / Ritzau Scanpix

Den danske stat har, som led i redningsplanen, skudt mere end fire milliarder i SAS.

Det var nok ikke, hvad nogle af aktionærerne havde drømt om.

Men tirsdag blev SAS’ store redningsplan endeligt godkendt på en ekstraordinær generalforsamling i Stockholm.

Planen betyder, at værdien af de eksisterende aktier bliver udvandet, men at SAS til gengæld får adgang til ekstra penge, der kan holde dem på vingerne.

Alternativet kunnet have været en konkurs, har det lydt fra analytikere.

Redningsplanen kommer efter et halvt år med coronakrise, der har skubbet SAS – og alle andre flyselskaber – ud mod afgrunden. Tidligere på sommeren sagde blandt andet den danske og den svenske stat ja til at støtte SAS med et milliardbeløb mod at landenes ejerandel i SAS steg.

I forbindelse med redningsplanen har også de såkaldte obligationsejere nikket ja til at omdanne noget af den gæld, de havde til gode hos SAS, til aktier.

Milliarder manglede

Coronakrisen og de rejserestriktioner, der fulgte, har ramt SAS og resten af luftfartsindustrien hårdt.

Alene fra maj til juli tabte SAS i omegnen af 1,7 milliarder danske kroner, til trods for, at selskabet har været igennem omfattende fyringsrunder.

I juni meddelte SAS, at man havde brug for cirka ni milliarder danske kroner for at kunne klare sig igennem krisen. Siden garanterede den danske og den svenske stat en stor del af de penge. Til gengæld skulle landenes ejerandele i SAS stige, var aftalen.

Det er derfor hensigten, at den danske stat skal eje cirka 20 procent af aktierne i SAS. Tidligere har den danske stat ejet omkring 14 procent af aktierne. I alt ventes redningsplanen at koste den danske statskasse omkring 4,3 milliarder kroner. Den svenske stat har indgået samme aftale med SAS og de øvrige aktionærer.

Samtidig har SAS lanceret en større spareplan, der skal nedbringe omkostningerne og gøre flyselskabet til en bedre forretning.

En branche i knæ

Redningsplanen fra SAS er den seneste i en lang række. Tidligere har blandt andet Norwegian været igennem en lignende øvelse, hvor en stor del af obligationsejerne skulle omdanne deres tilgodehavende til aktier.

Det endte de med at gøre, for ellers kunne Norwegian ikke få del i en milliardstor hjælpepakke fra den norske stat, men ligesom med aktionærerne i SAS blev værdien af de eksisterende aktier udvandet i den forbindelse.

Også Air France - KLM, Lufthansa og nærsagt alle andre større luftfartsselskaber har fået økonomisk støtte af den ene eller den anden slags for at klare sig gennem krisen – en krise, der kan vise sig at blive særdeles langtrukken.

Ifølge de seneste trafiktal, var antallet af passagerer, der fløj med SAS i august sammenlignet med samme måned sidste år, faldet med mere end 70 procent. Tidligere i coronakrisen har passagertallene været endnu lavere, og med stigende smittetal i ind- og udland kan luftfartsbranchen står over for nogle hårde måneder.

I sit seneste kvartalsregnskab advarer SAS således om, at det måske først er i 2022, man når det samme antal passagerer som inden coronakrisen. Andre har spået, at der kan gå endnu længere.