Business

I Norge vælger hver anden at købe elbil – sådan har de gjort

Hver tiende bil i Norge kører på el, mens det samme kun gør sig gældende for 1,5 procent af alle bilerne i Danmark. Christoffer Laursen Hald / TV 2

Det har taget tre årtier at nå hertil, forklarer rådgiver i Norsk elbilforening.

Mandag præsenterede Bilkommissionen sine anbefalinger til, hvordan et nyt, grønt bilafgiftssystem i Danmark kan skrues sammen.

Målet er at få flere elbiler ud på de danske veje - uden at det koster hverken statskassen eller den enkelte bilejer for dyrt.

For trods ambitionen om en 70 procents reducering af Danmarks CO2-udledning i 2030, er det stadig kun 1,5 procent af bilerne på de danske veje, der er grønne.

Men måske kan vi lære noget af nordmændene, som for alvor har sat skub i den grønne omlægning af personbilerne.

I Norge kører hver tiende bil nemlig på el, og i første halvdel af 2020 udgjorde elbiler 52,8 procent af alle nye biler.

30 år undervejs

Ifølge danske Simon Dyhr, der er politisk rådgiver i Norsk elbilforening, har omstillingen været længe undervejs i Norge.

- Man skal forstå, at det har taget tre årtier at bygge det op, vi har i Norge i dag, siger Simon Dyhr til TV 2.

Ifølge ham begyndte det norske elbils-eventyr i 1990, da man skrottede registreringsafgiften på elbiler, og indførte fordele for elbilsejerne såsom fri færgetransport og gratis parkering.

Omstillingen skiftede gear, da Norge 11 år senere besluttede at fjerne momsen på elbiler.

Det tog dog først for alvor fart i 2010, da nogle af de populære elbil-modeller kom på markedet, som kunne konkurrere med benzin- og dieselbilerne.

Kræver kraftigt incitament

Netop elbilernes konkurrencedygtighed er afgørende for, at der også kan sættes ekstra skub i udviklingen i Danmark, mener Simon Dyhr.

Derfor vil den danske omstilling først og fremmest kræve, at politikerne især skruer markant ned for afgifterne, hvis elbilerne skal kunne konkurrere med de fossile biler.

- Der skal nogle kraftige incitamenter til i afgiftsstrukturen i Danmark, før man får smæk for skillingen, lyder vurderingen fra Simon Dyhr.