Business

Lego sælger mere på trods af coronalukkede butikker

I første halvår er Legos omsætning steget med 7 procent. Samtidig satte Lego sig på en større del af det globale marked.

Trods lukkede butikker har Lego solgt rekordmange byggesæt og klodser til børn i alle aldre - og over hele verden.

I første halvdel af 2020 er Legos omsætning således steget til 15,7 milliarder kroner. Det er en stigning på syv procent sammenlignet med samme periode sidste år.

Samtidig har Lego sat sig endnu tungere på tronen som verdens største legetøjsproducent.

Det oplyser Lego i en pressemeddelelse.

Bag den større omsætning gemmer sig tocifrede vækstrater i forbrugersalget i markeder som Nord- og Sydamerika, Vesteuropa, Asien og Kina.

Det større salg har været med til at løfte Legos driftsresultat med 11 procent til 3,9 milliarder kroner.

Men på grund af udsving i verdens valutakurser og øgede omkostninger til forsendelse, fordi fabrikkerne i Mexico og Kina var lukkede, endte bundlinjen med at være en smule mindre end første halvår 2019.

Helt konkret kom Lego ud af årets første seks måneder med et plus på 2,634 milliarder kroner. Sidste år var overskuddet en smule større, 2,671 milliarder kroner.

Ifølge Niels B. Christiansen, administrerende direktør i Lego, har virksomheden nydt godt af sine investeringer i strategiområder som blandt andet e-handel.

Det skal ses i lyset af det globale coronaudbrud, som i perioder har lukket en del fysiske butikker rundt om i verden.

- Vores stærke produktportefølje appellerer til byggere i alle aldre, og vores opdaterede e-handelsplatform og agile, globale forsyningskæde gjorde os i stand til bedre at imødekomme efterspørgslen online.

- Vi arbejdede også tæt sammen med vores partnere i detailhandlen for at sikre, at de kunne fortsætte med at forsyne deres forbrugere online, siger Niels B. Christiansen i pressemeddelelsen.