Coronavirus

Butikker aflyser ikke - men Black Friday bliver anderledes i år

Både Matas, Jysk eller Power, fortæller til TV 2, at de gennemfører årets største handelsdag som planlagt. TV 2 Grafik

Rødovre Centrum vil have politikerne til at lave retningslinjer for Black Friday.

Black Friday plejer at være en dag fyldt med slagtilbud, udvidede åbningstider og ikke mindst lange køer.

Men på grund af den nuværende coronasituation har Rema 1000 i dag meldt ud, at kædens butikker ikke kommer til at afholde Black Friday 27. november på grund af risiko for smittespredning.

Det er dog ikke en udmelding, som inspirerer mange andre butikker til at følge trop. Både Matas, Jysk eller Power, der normalt er tre populære kæder på dagen, fortæller til TV 2, at de gennemfører årets største handelsdag som planlagt.

- Vi kommer ikke til at aflyse Black Friday, for kunderne er jo rigtig glade for Black Friday, og danskerne skal ikke snydes for et godt tilbud, lyder det fra Jesper Boysen, som er administrerende direktør i elektronikkæden Power.

Kan ikke forsvare lange køer

Under normale omstændigheder er Black Friday netop en dag, som er fyldt med lokkende tilbud, der får kunderne til at stimle sammen i køer.

Men på grund af coronakrisen, bliver dagen alligevel ikke helt, som den plejer, fortæller direktøren fra Power.

- Vi kan ikke forsvare, at der står mange tusinde i kø for et godt tilbud, så vi kigger på, hvordan vi skal afvikle det i år. De foregående år har vi sagt, at det skal være en festdag, men nu er vores førsteprioritet, at det skal være forsvarligt, siger Jesper Boysen.

Da butikkerne fik lov at genåbne i maj, fulgte der en række retningslinjer fra myndighederne, som skulle forhindre smittespredning i butikkerne.

I disse retningslinjer stod der blandt andet, at "store butikker anbefales at undgå kø- og slagtilbud, aktiviteter og lignende, som kan skabe kødannelser og tæthed omkring enkelte områder i butikken".

I videoen nedenfor kan du se, hvordan det så ud, på Black Friday sidste år:

Nu går det igen løs med Black friday overalt i landet.

Rykker på nettet

I Matas kommer Black Friday også mere eller mindre til at forløbe som sædvanligt, oplyser Klaus Fridorf, som er kommunikationschef i Matas.

Under hele coronakrisen har Matas' butikker været åbne, og derfor har butikskæden allerede opbygget den nødvendige erfaring, der skal til, for at sikre at kunderne kan handle forsvarligt, siger han.

- Men vi kommer også til at sprede Black Friday ud over ugen, og vi vil forsøge at rykke så meget over på nettet som muligt, siger Klaus Fridorf.

Behøver ikke stå fra morgenstunden

Samme strategi lyder hos sengetøjskæden Jysk, fortæller presseansvarlige Rune Jungberg Pedersen.

Han fortæller, at kunderne kan finde de samme tilbud i de fysiske butikker, såvel som på nettet - og at de tilbudsjagende kunder derfor ikke nødvendigvis behøver at stå klar foran butikkerne, når de åbner.

- Selvfølgelig vil der være mange mennesker, men grundlæggende behøver man ikke stå der fra morgenstunden, siger han.

Han håber også på, at folk vil forsøge at undgå at stimle sammen, ligesom de har holdt afstand under krisen.

- Det kan jo være træls, hvis alt for mange står oven i hinanden - næsten uanset om der er corona eller ej, siger han.

Centerchef vil have politikerne på banen

I et af landets største shoppingcentre, Rødovre Centrum, har Black Friday været på dagsordenen netop i dag, da centerforeningens bestyrelse mødtes. Her overvejede man forskellige modeller – at strække Black Friday ud over flere dage eller at indføre krav om mundbind – men man kom ikke frem til nogen konklusion.

I stedet så Jesper Andreasen, der er administrerende direktør for Rødovre Centrum, gerne, at politikerne udstedte nogle retningslinjer for Black Friday.

- Det er en særlig dag, og vi må have op til 5600 gæster samtidig. Men det kommer vi ikke til, for inden da er folk løbet skrigende bort, fordi man så kommer for tæt på hinanden, siger Jesper Andreasen.

Han fremhæver, at retningslinjer fra politisk hold kunne være en måde at gøre reglerne ensartede over hele landet. Men det kræver, at butikkerne og shoppingcentre ved, hvad de har at rette sig efter, mener direktøren:

- Vi skal selvfølgelig nok følge alle retningslinjer 100 procent. Men det vil være rart, hvis de ikke kommer i sidste øjeblik, så vi kan nå at reagere på dem.