Coronavirus

Vi handlede mere på nettet end nogensinde før under coronakrisen

I alt er salget på nettet steget med fem procent i første halvdel af 2020. TV 2 Grafik

Coronakrisen har sat skub i en udvikling, som allerede var i fuld gang, fortæller ekspert i forbrugeradfærd.

Tøj, bøger, elektronik og køkkengrej.

Der var godt gang i internethandlen, da coronakrisen indtraf, og de fysiske butikker pludselig lukkede ned. Det viser nye tal fra Foreningen for Dansk Internethandel.

I alt er salget på nettet steget med fem procent i første halvdel af 2020 sammenlignet med samme periode sidste år.

Tallet skal ses i lyset af en blødende rejsebranche, der under normale omstændigheder står for en tredjedel af danskernes forbrug. Derfor er den underlæggende tendens en stor fremgang i internethandlen, mener Niels Ralund, som er direktør i Foreningen for Dansk Internethandel.

- Rejser, som har repræsenteret langt den største værdi, er faldet med cirka 6,5 milliarder i det her halvår. Men det er altså blevet mere end opvejet af de øvrige produktgrupper, siger han.

Selvom de fysiske butikker er åbnet igen, er der ifølge Niels Ralund ikke noget, der tyder på, at internethandlen er på vej ned igen.

- Det er en ny normal, vi går ind til, og det er altså et step up i forhold til, hvad vi har været vant til, siger Niels Ralund.

Køkkengrej og læsestof

Noget tyder på, at særligt vores tid hjemme har haft betydning for vores forbrugsmønstre under krisen.

Eksempelvis steg salget af ting til vores bolig og have med 33 procent i forhold til sidste år.

Det er noget, de har kunnet mærke hos isenkræmmerkæden Imerco, hvor onlinesalget steg markant under coronakrisen.

- Da nedlukningen kom, var det som om, folk åbnede deres skabe og fandt ud af, at de manglede både gryder, potter og pander, også i deres sommerhuse, fortæller Frederik Brønnum, som er administrerende direktør i Imerco.

Udover mere tid i køkkenet, har nedlukningen også givet os mere tid til at genfinde læselysten. For internetboghandlen Saxo.com har det betydet en vækst på mellem 20 og 50 procent på tværs af forskellige genrer i første halvår.

- Vi har set, at alle dem, der læser, har fundet andre veje til at finde litteraturen, når deres favoritsteder simpelthen har været lukket. Så vi har også budt rigtig mange nye kunder velkommen, fortæller Natasha Brandt, som er administrerende direktør hos Saxo.com.

Tendensen fortsætter

Coronakrisen har sat skub i en udvikling, der allerede var i fuld gang, fortæller ekstern lektor på CBS og ekspert i forbrugeradfærd Per Østergaard Jacobsen.

- Alt peger på, at tendensen vil fortsætte. Det kommer bare til at gå stærkere end de tidligere prognoser, siger han.

Per Østergaard Jacobsen peger på, at forbrugerne i højere grad ser fordelene ved internethandlen, som bliver nemmere og hurtigere, og som man kan handle ved døgnet rundt. Derfor vil det også uundgåeligt have konsekvenser for de fysiske butikker, som ikke kan tilbyde den samme bekvemmelighed.

- Forbrugerne har ændret deres adfærd, og der bliver de fysiske butikker nødt til at følge med, efter hvordan forbrugerne ønsker at handle, siger han.

Amazon truer i horisonten

Den danske detailbranche står dog også over for andre udfordringer end kun tomme butikslokaler i gågaderne.

Samtidig med, at internethandlen vinder endnu større indpas, er Amazon, en af verdens største virksomheder inden for internethandel, nemlig rykket tættere på Danmark.

4. august meldte den amerikanske gigant ud, at man nu gør sig klar til at lancere i Sverige. Det vil betyde, at Amazon inden længe også indtager Danmark, vurderer direktøren fra Foreningen for Dansk Internethandel, Niels Ralund. Det er noget, der kan true virksomhederne herhjemme, som fremover skal leve af at sælge til de danske forbrugere online.

Ifølge Niels Ralund skal de danske virksomheder gøre en særlig indsats for ikke at blive kørt over af den amerikanske gigant.

- Så vi skal simpelthen være så skarpe og gode som overhovedet muligt, fortæller han.

Det er den samme strategi, som Saxo.com lægger for dagen, når Amazon kommer til Danmark, fortæller direktøren.

- I sidste ende handler det om at holde fokus og blive ved med at gøre det, vi er gode til, fortæller Natasha Brandt.