Danske Bank har i 28 år kendt til fejl i gældsinddrivelse
Både underdirektører og direktionssekretariat har modtaget flere advarsler om de omfattende problemer.
Nye oplysninger sår tvivl om Danske Banks forklaring i sagen om de massive problemer i bankens inkassoafdeling.
Som TV 2 og Berlingske søndag kunne fortælle, har banken i årevis opkrævet gæld ulovligt fra bankens mest gældsplagede kunder på grund af alvorlige system- og datafejl i bankens inkassosystem.
Og i den forbindelse forklarede underdirektør i banken, Rob De Ridder, at banken først blev opmærksomme på problemerne i foråret 2019.
- De problemer, vi har fundet, er systematiske problemer med datakvaliteten. Det stod klart i foråret 2019, sagde han.
Så hvornår hørte I som bank første gang om de her problemer?
- Hvis du fortsat taler om den systemiske side af dette og den tid, hvor vi fik klarhed over det, så var det i maj sidste år. Det var der, vi sagde: "Gutter, ved I hvad, vi har et problem", sagde Rob de Ridder.
Nu kan TV 2 og Berlingske imidlertid løfte sløret for en advokatundersøgelse foretaget af advokathuset Plesner. Undersøgelsen afslører, at banken har kendt til en del af problemerne siden 1992.
Ekspert: - Ledelsen har kendt til fejl
Af advokatundersøgelsen fremgår det, at ledelsen i banken er blevet gjort opmærksomme på de gennemgribende problemer i inkassoafdelingen, og at banken allerede ved implementeringen af det nuværende digitale inkassosystem var bekendt med systemfejl.
Erik Frøkjær, der er ekstern lektor på Datalogisk Institut under Københavns Universitet og har mange års erfaring som både rådgiver og udvikler af store it-projekter, har gennemgået en del af materialet bag advokaternes undersøgelse for TV 2.
- Direktøren forsøger jo at dække sig ind under, at det først er gået op for banken, at der er tale om systematiske fejl sidste år. Men det her efterlader ingen tvivl om, at ledelsen i banken i årevis har kendt til de systematiske problemer. Det fremgår klokkeklart. Det, han siger, passer simpelthen ikke, siger Erik Frøkjær.
Advokaternes undersøgelse blev indledt i efteråret sidste år, da en eller flere whistleblowers internt i banken gjorde opmærksom på problemerne.
Siden har advokaterne interviewet bankens medarbejdere og gennemgået en række tidligere advarsler om problemerne i afdelingen.
Løsning blev skrottet i 2008
TV 2 og Berlingske er i besiddelse af flere af advarslerne, der ligger bag advokaternes konklusioner.
Det gælder blandt andet et internt notat fra 2008. Notatet skildrer præcis de problemer, banken fortsat står med i dag.
- Der kan sættes spørgsmålstegn ved bankens troværdighed, konkluderer forfatteren til notatet.
Vedkommende regner sig ligeledes frem til, hvad det dengang ville kræve at løse problemet én gang for alle: Nemlig omkring 75.000 arbejdstimer fordelt på 60 medarbejdere i et år.
Det fremgår ikke af den dokumentation, som TV 2 og Berlingske er i besiddelse af, hvorfor løsningen af problemet ikke blev forfulgt i 2008.
Men det står klart, at direktionssekretariatet knap et år senere modtog et bud på, hvordan banken kunne slippe for at tilrette samtlige 60.600 sager, hvor der allerede dengang vurderedes at være en risiko for, at kunderne havde betalt for meget tilbage til banken.
Klart står det også, at bankens systemer den dag i dag er så fyldt med fejl, at banken nu undersøger over 100.000 kunder for, om de har betalt for meget tilbage til banken.
De nye oplysninger får lektor i bankret Niels Skovmand Rasmussen til at sætte spørgsmålstegn ved, om ledelsen i banken lever op til deres samfundsansvar.
- Hvis ledelsen har haft positiv viden om, at en så central del af forretningen som gældsinddrivelsen halter, uden at gribe ind, så rejser det en berettiget tvivl både i forhold til ledelsens hæderlighed og evne til at drive banken forsvarligt, siger Niels Skovmand Rasmussen, der udtaler sig efter at have gennemgået flere af sagens centrale dokumenter, herunder de interne juridiske vurderinger.
Direktør afviser at kende til svar
I Danske Bank afviser underdirektør Rob De Ridder at have kendskab til de konkrete advarsler.
- Jeg kan bekræfte, at jeg ikke har haft nogen viden om de omtalte dokumenter. Jeg har set dokumentet fra 2009, men først for en time siden. De to andre interne notater har jeg aldrig set. Jeg var ikke en del af banken dengang, siger han mandag til TV 2.
Men er det transparent at præsentere det som et nyt problem for os, når du har en rapport liggende på bordet, der fastslår, at I har kendt til det i næsten 30 år?
- Det er en præcisering, som det ville have været bedre at tale om på det tidspunkt
En af jeres ansatte, en underdirektør, har modtaget flere af advarslerne, og han er stadig i banken. Hvordan kan du tale om, at der er en anden kultur nu?
- Jeg vil ikke pege på enkeltpersoner, jeg vil pege på banken som helhed. Kulturen, der var dengang, i forhold til kulturen i dag. Den er skabt af os alle, og hvordan vi vil drive banken fremadrettet. Det er kulturen, vi har nu, og alle vores medarbejdere er en del af den, siger Rob De Ridder.
Hvis du har haft gæld i Danske Banks inkassoafdeling, vil vi på TV 2 meget gerne høre fra dig. Du kan kontakte os her.