Danske Bank har i 28 år kendt til fejl i gældsinddrivelse

B√•de underdirekt√łrer og direktionssekretariat har modtaget flere advarsler om de omfattende problemer.

Nye oplysninger sår tvivl om Danske Banks forklaring i sagen om de massive problemer i bankens inkassoafdeling.

Som TV 2 og Berlingske s√łndag kunne fort√¶lle, har banken i √•revis opkr√¶vet g√¶ld ulovligt fra bankens mest g√¶ldsplagede kunder p√• grund af alvorlige system- og datafejl i bankens inkassosystem.

Og i den forbindelse forklarede underdirekt√łr i banken, Rob De Ridder, at banken f√łrst blev opm√¶rksomme p√• problemerne i for√•ret 2019.

- De problemer, vi har fundet, er systematiske problemer med datakvaliteten. Det stod klart i foråret 2019, sagde han.

S√• hvorn√•r h√łrte I som bank f√łrste gang om de her problemer?

- Hvis du fortsat taler om den systemiske side af dette og den tid, hvor vi fik klarhed over det, så var det i maj sidste år. Det var der, vi sagde: "Gutter, ved I hvad, vi har et problem", sagde Rob de Ridder.

Nu kan TV 2 og Berlingske imidlertid l√łfte sl√łret for en advokatunders√łgelse foretaget af advokathuset Plesner. Unders√łgelsen afsl√łrer, at banken har kendt til en del af problemerne siden 1992.

Ekspert: - Ledelsen har kendt til fejl

Af advokatunders√łgelsen fremg√•r det, at ledelsen i banken er blevet gjort opm√¶rksomme p√• de gennemgribende problemer i inkassoafdelingen, og at banken allerede ved implementeringen af det nuv√¶rende digitale inkassosystem var bekendt med systemfejl.

Det her efterlader ingen tvivl om, at ledelsen i banken i årevis har kendt til de systematiske problemer

Erik Fr√łkj√¶r, ekstern lektor, K√łbenhavns Universitet

Erik Fr√łkj√¶r, der er ekstern lektor p√• Datalogisk Institut under K√łbenhavns Universitet og har mange √•rs erfaring som b√•de r√•dgiver og udvikler af store it-projekter, har gennemg√•et en del af materialet bag advokaternes unders√łgelse for TV 2.

- Direkt√łren fors√łger jo at d√¶kke sig ind under, at det f√łrst er g√•et op for banken, at der er tale om systematiske fejl sidste √•r. Men det her efterlader ingen tvivl om, at ledelsen i banken i √•revis har kendt til de systematiske problemer. Det fremg√•r klokkeklart. Det, han siger, passer simpelthen ikke, siger Erik Fr√łkj√¶r.

Advokaternes unders√łgelse blev indledt i efter√•ret sidste √•r, da en eller flere whistleblowers internt i banken gjorde opm√¶rksom p√• problemerne.

Siden har advokaterne interviewet bankens medarbejdere og gennemgået en række tidligere advarsler om problemerne i afdelingen.

L√łsning blev skrottet i 2008

TV 2 og Berlingske er i besiddelse af flere af advarslerne, der ligger bag advokaternes konklusioner.

Det gælder blandt andet et internt notat fra 2008. Notatet skildrer præcis de problemer, banken fortsat står med i dag.

- Der kan s√¶ttes sp√łrgsm√•lstegn ved bankens trov√¶rdighed, konkluderer forfatteren til notatet.

Vedkommende regner sig ligeledes frem til, hvad det dengang ville kr√¶ve at l√łse problemet √©n gang for alle: Nemlig omkring 75.000 arbejdstimer fordelt p√• 60 medarbejdere i et √•r.

Det fremg√•r ikke af den dokumentation, som TV 2 og Berlingske er i besiddelse af, hvorfor l√łsningen af problemet ikke blev forfulgt i 2008.

Men det står klart, at direktionssekretariatet knap et år senere modtog et bud på, hvordan banken kunne slippe for at tilrette samtlige 60.600 sager, hvor der allerede dengang vurderedes at være en risiko for, at kunderne havde betalt for meget tilbage til banken.

Henter data...

Klart st√•r det ogs√•, at bankens systemer den dag i dag er s√• fyldt med fejl, at banken nu unders√łger over 100.000 kunder for, om de har betalt for meget tilbage til banken.

De nye oplysninger f√•r lektor i bankret Niels Skovmand Rasmussen til at s√¶tte sp√łrgsm√•lstegn ved, om ledelsen i banken lever op til deres samfundsansvar.

- Hvis ledelsen har haft positiv viden om, at en så central del af forretningen som gældsinddrivelsen halter, uden at gribe ind, så rejser det en berettiget tvivl både i forhold til ledelsens hæderlighed og evne til at drive banken forsvarligt, siger Niels Skovmand Rasmussen, der udtaler sig efter at have gennemgået flere af sagens centrale dokumenter, herunder de interne juridiske vurderinger.

Direkt√łr afviser at kende til svar

I Danske Bank afviser underdirekt√łr Rob De Ridder at have kendskab til de konkrete advarsler.

Jeg kan bekræfte, at jeg ikke har haft nogen viden om de omtalte dokumenter

Rob De Ridder, underdirekt√łr Danske Bank

- Jeg kan bekr√¶fte, at jeg ikke har haft nogen viden om de omtalte dokumenter. Jeg har set dokumentet fra 2009, men f√łrst for en time siden. De to andre interne notater har jeg aldrig set. Jeg var ikke en del af banken dengang, siger han mandag til TV 2.

Men er det transparent at præsentere det som et nyt problem for os, når du har en rapport liggende på bordet, der fastslår, at I har kendt til det i næsten 30 år?

- Det er en præcisering, som det ville have været bedre at tale om på det tidspunkt

En af jeres ansatte, en underdirekt√łr, har modtaget flere af advarslerne, og han er stadig i banken. Hvordan kan du tale om, at der er en anden kultur nu?

- Jeg vil ikke pege på enkeltpersoner, jeg vil pege på banken som helhed. Kulturen, der var dengang, i forhold til kulturen i dag. Den er skabt af os alle, og hvordan vi vil drive banken fremadrettet. Det er kulturen, vi har nu, og alle vores medarbejdere er en del af den, siger Rob De Ridder.

Hvis du har haft g√¶ld i Danske Banks inkassoafdeling, vil vi p√• TV 2 meget gerne h√łre fra dig. Du kan kontakte os her.

Danske Bank blev i årevis advaret om kaos i inkasso-systemet
2006
Mangel på ressourcer og problemerne accelererer
I et internt notat beskriver en chef i inkassoafdelingen, at der er problemer med IT-systemet, der holder styr på kundernes gæld. Notatet konstaterer samtidig, at systemet er effektivt: “Der er ingen tvivl om, at systemet har været med til at løfte inddrivelsen pa nødlidende debitorer til det højeste nogensinde i koncernen”. Det konstateres dog samtidig, at problemerne først vil blive løst i 2007 på grund af “ressourcemangel”. “Konsekvensen er, at der kommer flere og flere brugere på systemet, hvorfor allerede påviste systemudfordringer accelererer”.
2007
Presse, jura og compliance får besked
Af et senere notat fremgår det, at der i 2007 var dialog mellem presse-afdelingen, jura og compliance.
“Dialogen var i særlig grad centreret omkring mulige kundeklage-scenarier al den stund, at de systemmæssige fordringsstørrelser ikke i alle forhold er korrekte i ft. en manuel gennemregnet sandhed”. Af det senere notat fremgår det også, at der ikke blev fulgt op på denne dialog.
2008
Problemerne kan l√łses med 75.000 arbejdstimer
I et internt notat fra inkassoafdelingen oplistes præcis de samme fejl, som banken fortsat har i systemet i dag. Forfatteren til notatet advarer om risikoen for bankens omdømme:
“Koncern Inkasso er i en compliance risiko”. “Den samlede beløbsmæssige portefølje i Koncern Inkasso er ikke retvisende”. “Der kan sættes spørgsmålstegn ved bankens troværdighed”. Samtidig regnes der i notatet på, hvad løsningen af problemerne ville koste: 75.000 arbejdstimer.  Det fremgår ikke, hvem der modtog notatet. Heller ikke hvorfor løsningsmodellen ikke blev fulgt.
2009
Underdirekt√łrer og direktionssekretariatet advares om forkert data
I et notat sendt til to underdirektører og direktionssekretariatet gentages det, at “de systemmæssige fordringsstørrelser ikke i alle forhold er korrekte i ft. en manuel gennemregnet sandhed”.
Notatet opstiller en løsningsmodel, hvor banken ikke behøver at rette alle sagerne til, som notatet fra 2008 ellers lægger op til. Slutteligt bemærkes det, at kunderne ikke har klaget over de forkerte tal i årsudskrifterne fra banken: “Det skal bemærkes, at kundens ‘verdensbillede’ fra rigtig mange årsudskrifter, som kunden ikke har klaget over, alene udgør hovedstolsbeløbet”.
2015
Problemer med gældssystemet bliver rejst i Sverige
Ifølge dokumenter vi er besiddelse af fremgår det, at der i Danske Banks svenske afdeling blev rejst en intern advarsel af problemer i gældssystemmet, men som i Sverige blev løst i 2015. Det fremgår ikke om der i den forbindelse, blev kigget på problemerne i den danske del af systemet.
2019
Problemet bliver rejst internt
En eller flere whistleblowers advarer internt i banken om problemerne i inkassoafdelingen. I forlængelse af advarslen, bliver advokathuset Plesner og konsulenthuset Ernst & Young hyret ind til at undersøge problemerne.