Gældskaos i Danske Bank

Danske Bank fortsætter ulovlige inddrivelser af gæld - af hensyn til kunderne

Underdirektør i banken forklarer, at hensynet til kunderne får banken til at fortsætte inddrivelsen.

Når rudekuverterne fra Danske Banks inkassoafdeling i morgen dumper ind i gældsplagede kunders hjem, kan Danske Bank ikke garantere, at der ikke fortsat bliver opkrævet gæld ulovligt.

Det bekræfter underdirektør i banken, Rob De Ridder, i et interview med TV 2.

Som TV 2 og Berlingske i går kunne afsløre, har Danske Bank i årtier har haft så alvorlige problemer med deres gældsinddrivelse, at banken har opkrævet for mange penge blandt de mest sårbare kunder.

Henter data...

I løbet af det kommende år venter banken at have identificeret de kunder, som allerede har betalt for meget. For de resterende kunder i bankens inkassoafdeling, fortsætter det fejlfyldte it-system med at kradse penge ind. Først når gælden er indfriet, vil de sager blive gennemgået.

- Vi har iværksat ekstra kontrolforanstaltninger for at sikre, at ingen kunder ender med at betale mere, end de faktisk skylder os. Den ekstra kontrol er sat i værk, og derfor bør kunderne være trygge ved de betalinger, de foretager. Det vil ske på den rigtige og korrekte måde, der sikrer, at der ikke vil ske overbetalinger i det lange løb, siger Rob de Ridder.

Kan du garantere, at folk ikke betaler for meget, mens undersøgelsen er i gang?

- Hvis du spørger, om jeg i dag kan garantere, om der er kunder blandt de 100.000, der betaler i dag, som risikerer at ende med at betale for meget, end de skyldte os i den periode, vi har efterforsket. Selvfølgelig er det teoretisk en mulighed, men vi vil sikre, at vi selvfølgelig kommer til kunderne, så hurtigt vi kan, siger underdirektøren.

Presser trængte borgere

Det møder kritik fra flere sider, at Danske Bank fortsætter med at inddrive, selvom der er risiko for, at kunderne bliver opkrævet for meget.

- Det er jo absurd, at banken ikke trækker i nødbremsen nu, siger Morten Bruun Pedersen, cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk og medlem af Det Finansielle Ankenævn.

Erik Frøkjær, der er ekstern lektor på Københavns Universitets datalogiske institut, undrer sig over, at banken ikke har sat inddrivelsen i bero, før alle sager i systemet er rettet.

- Det største problem i mine øjne, at man sprøjter falske fordringer ud, som holder folk i en klemme, hvor de bliver stærkt belastet. Man burde sige, at vi stopper det i første omgang i et halvt år og giver vores kunder den fred og ro, indtil vi får orden i sagerne. Vi kan ikke blive ved med at presse hårdt trængte borgere og kunder, siger Erik Frøkjær.

Han sammenligner situationen med Skats skandaleramte inddrivelsessystem EFI. Modsat Danske Bank valgte Skat at standse al inddrivelse, så snart omfanget af problemerne stod klart.

- Det vil tjene banken til respekt at gøre, som man gjorde med EFI, siger han.

Hensynet til kunderne

Når bankens underdirektør skal forklare, hvorfor det fejlfyldte it-system ikke allerede blev standset sidste år i forlængelse af, at en eller flere whistleblowers internt i banken råbte op om problemerne, henviser han til hensynet til kunderne.

- Det vigtigste i vores gældsinddrivelse er at sikre, at vi hjælper folk med at komme af med deres gæld. At stoppe det vil betyde, at vi har fastholdt vores kunder i gæld i længere tid. Det er ikke at være en bedre bank. Vi vil hjælpe vores kunder på den måde, vi kan. Vi vil sikre, at hvis der er begået fejl i den proces, så vil vi rette dem og sikre os, at der ikke er nogen overbetaling i den periode, siger Rob de Ridder.

Erik Frøkjær fra Københavns Universitet er uenig.

- Man kan ikke fortsætte med ulovligheder i Danmark. Og slet ikke en stor bank, siger han.

Hvis du haft gæld i Danske Banks inkasso-afdeling, vil vi på TV 2 meget gerne høre fra dig. Du kan kontakte os her.