Danske Bank fortsætter ulovlige inddrivelser af gæld - af hensyn til kunderne

Underdirekt√łr i banken forklarer, at hensynet til kunderne f√•r banken til at forts√¶tte inddrivelsen.

Når rudekuverterne fra Danske Banks inkassoafdeling i morgen dumper ind i gældsplagede kunders hjem, kan Danske Bank ikke garantere, at der ikke fortsat bliver opkrævet gæld ulovligt.

Det bekr√¶fter underdirekt√łr i banken, Rob De Ridder, i et interview med TV 2.

Som TV 2 og Berlingske i g√•r kunne afsl√łre, har Danske Bank i √•rtier har haft s√• alvorlige problemer med deres g√¶ldsinddrivelse, at banken har opkr√¶vet for mange penge blandt de mest s√•rbare kunder.

Henter data...

I l√łbet af det kommende √•r venter banken at have identificeret de kunder, som allerede har betalt for meget. For de resterende kunder i bankens inkassoafdeling, forts√¶tter det fejlfyldte it-system med at kradse penge ind. F√łrst n√•r g√¶lden er indfriet, vil de sager blive gennemg√•et.

- Vi har iv√¶rksat ekstra kontrolforanstaltninger for at sikre, at ingen kunder ender med at betale mere, end de faktisk skylder os. Den ekstra kontrol er sat i v√¶rk, og derfor b√łr kunderne v√¶re trygge ved de betalinger, de foretager. Det vil ske p√• den rigtige og korrekte m√•de, der sikrer, at der ikke vil ske overbetalinger i det lange l√łb, siger Rob de Ridder.

Kan du garantere, at folk ikke betaler for meget, mens unders√łgelsen er i gang?

- Hvis du sp√łrger, om jeg i dag kan garantere, om der er kunder blandt de 100.000, der betaler i dag, som risikerer at ende med at betale for meget, end de skyldte os i den periode, vi har efterforsket. Selvf√łlgelig er det teoretisk en mulighed, men vi vil sikre, at vi selvf√łlgelig kommer til kunderne, s√• hurtigt vi kan, siger underdirekt√łren.

Presser trængte borgere

Det m√łder kritik fra flere sider, at Danske Bank forts√¶tter med at inddrive, selvom der er risiko for, at kunderne bliver opkr√¶vet for meget.

- Det er jo absurd, at banken ikke tr√¶kker i n√łdbremsen nu, siger Morten Bruun Pedersen, chef√łkonom i Forbrugerr√•det T√¶nk og medlem af Det Finansielle Anken√¶vn.

Erik Fr√łkj√¶r, der er ekstern lektor p√• K√łbenhavns Universitets datalogiske institut, undrer sig over, at banken ikke har sat inddrivelsen i bero, f√łr alle sager i systemet er rettet.

- Det st√łrste problem i mine √łjne, at man spr√łjter falske fordringer ud, som holder folk i en klemme, hvor de bliver st√¶rkt belastet. Man burde sige, at vi stopper det i f√łrste omgang i et halvt √•r og giver vores kunder den fred og ro, indtil vi f√•r orden i sagerne. Vi kan ikke blive ved med at presse h√•rdt tr√¶ngte borgere og kunder, siger Erik Fr√łkj√¶r.

Han sammenligner situationen med Skats skandaleramte inddrivelsessystem EFI. Modsat Danske Bank valgte Skat at standse al inddrivelse, så snart omfanget af problemerne stod klart.

- Det vil tjene banken til respekt at g√łre, som man gjorde med EFI, siger han.

Hensynet til kunderne

N√•r bankens underdirekt√łr skal forklare, hvorfor det fejlfyldte it-system ikke allerede blev standset sidste √•r i forl√¶ngelse af, at en eller flere whistleblowers internt i banken r√•bte op om problemerne, henviser han til hensynet til kunderne.

- Det vigtigste i vores gældsinddrivelse er at sikre, at vi hjælper folk med at komme af med deres gæld. At stoppe det vil betyde, at vi har fastholdt vores kunder i gæld i længere tid. Det er ikke at være en bedre bank. Vi vil hjælpe vores kunder på den måde, vi kan. Vi vil sikre, at hvis der er begået fejl i den proces, så vil vi rette dem og sikre os, at der ikke er nogen overbetaling i den periode, siger Rob de Ridder.

Erik Fr√łkj√¶r fra K√łbenhavns Universitet er uenig.

- Man kan ikke fortsætte med ulovligheder i Danmark. Og slet ikke en stor bank, siger han.

Hvis du haft g√¶ld i Danske Banks inkasso-afdeling, vil vi p√• TV 2 meget gerne h√łre fra dig. Du kan kontakte os her.