Coronavirus

Sommerferien var en forbrugsfest - men vi kan ikke købe os ud af krisen, siger ekspert

Mens salget i resten af detailhandlen er gået frem, er tøjbutikkernes omsætning faldet med 20 procent i år sammenlignet med 2019. Maria Albrechtsen Mortensen / Ritzau Scanpix

Supermarkeder, byggemarkeder og havecentre har haft stor glæde af, at danskerne blev hjemme i år.

Danskerne har været gode til at bruge penge denne sommer, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

I juli var detailsalget således 6,7 procent højere end samme måned sidste år, og det kan være et positivt tegn for den samlede økonomi.

Detailsalget er nemlig et af de nøgletal, som økonomer, politikere og virksomheder følger for at få et indblik i sundhedstilstanden for dansk økonomi.

Ifølge Morten Granzau, underdirektør i Dansk Industri, kan coronakrisen have haft en positiv effekt på danskernes detailforbrug.

Fakta om detailbranchen

Detailbranchen omfatter alle de forretninger, der sælger til private forbrugere.

Det kan være alt fra supermarkeder, til storcentre, til små specialforretninger.

Branchen omsætter for 341 milliarder kroner årligt og beskæftiger i alt 233.000 danskere.

- Det spiller en stor og afgørende rolle, at rigtig mange har holdt ferie derhjemme og ikke har brugt pengene i udlandet, og så er der nok også nogle, der har taget forskud på udbetalingen af feriepenge, siger Morten Granzau i en kommentar til Ritzau.

Vigtig brik i dansk økonomi

I lyset af coronakrisen er det særligt positivt for dansk økonomi, at butikkerne har haft medvind henover sommeren.

Sådan lyder det fra Troels Kromand Danielsen, der er cheføkonom hos Nykredit.

- Det er godt at se, at danskerne shopper løs, selvom forbrugertilliden stadig er lidt lunken. Det viser nemlig, at forbrugslysten er intakt, og det er en vigtig brik i at få økonomien tilbage i mere normal gænge, siger cheføkonomen.

Under normale omstændigheder flytter danskerne gerne en del af deres forbrug med ud i verden, når de rejser på ferie. Men på grund af coronakrisen har de fleste i stedet været nødsaget til at blive hjemme.

Og ifølge Troels Kromand Danielsen har forbruget haft en "overraskende positiv" stigning taget i betragtning, at vi stadig er midt i en krise.

Men selvom fremgangen i detailbranchen er gode nyheder for Danmarks økonomi, kan vi ikke undgå en økonomisk nedgang kun ved at svinge dankortet lidt oftere.

- Vi kan ikke kun forbruge os ud af denne her krise, siger Troels Kromand Danielsen. Han peger på, at vi stadig i høj grad er afhængige af, hvordan den økonomiske situation er i udlandet.

Detailhandlen udgør desuden kun en del af vores samlede private forbrug. Alligevel er detailhandlen en vigtig brik i samfundsøkonomien, fordi der er så mange arbejdspladser tilknyttet branchen, påpeger Troels Kromand Danielsen.

Tøjbutikker solgte mindre

Det er dog ikke alle butikker, der har kunnet mærke en stigning i salget.

Eksempelvis er tøjbutikkernes omsætning samlet set faldet med hele 20 procent i år, hvor det største dyk i omsætningen var under nedlukningen af landet i marts.

Men visse dele af detailbranchen har haft gavn af, at vi har brugt mere tid derhjemme.

Blandt andet supermarkeder, byggemarkeder og havecentre er nogle af de butikker, der har oplevet stigningen i salget.

Feriepenge spillede rolle

Udover at tilbringe mere tid i hjemmet er danskerne også blevet lovet flere penge mellem hænderne.

I juni besluttede et flertal af partierne i Folketinget, at lønmodtagerne kan ansøge om at få udbetalt deres indefrosne feriepenge dette efterår i et forsøg på at give dansk økonomi et skub i ryggen.

Ifølge Troels Kromand Danielsen har danskernes forventning til at få udbetalt de penge da også spillet en rolle i deres sommerferieforbrug.

- Jeg tror uden tvivl, feriepengene har haft en effekt. Men hvor meget må vi vente med at se, til vi ved, hvor mange, der reelt ansøger, siger han.