Business

Carlsberg tjener milliarder trods lavere salg under corona

Stort set samtlige af Carlsbergs mærker har oplevet tilbagegang i første halvår. Kun ét ølmærke er vokset.

De seneste måneders nedlukning af barer og diverse arrangementer har kostet omsætning for den danske bryggerikoncern Carlsberg.

Den tabte omsætning har dog ikke afholdt Carlsberg fra at tjene milliarder af kroner i første halvdel af 2020.

Det viser halvårsregnskabet torsdag.

I perioden er omsætningen faldet med 13 procent til 28,8 milliarder kroner.

Faldende omsætning

Faldet skyldes især de restriktioner, som har lukket udskænkningssteder og festivaler under det globale coronaudbrud.

Bag omsætningsfaldet ligger en nedgang i stort set alle bryggeriets mærker. Kun ølmærket 1664 Blanc er vokset i løbet af halvåret.

På trods af den faldende omsætning har Carlsberg tjent 2,9 milliarder kroner i årets første seks måneder. Det er dog syv procent lavere end året før.

Selv om Carlsberg stadig har milliardoverskud, så nævner selskabet, at det vil gennemgå sine strukturer, processer og udgifter, så de passer med niveauet på den anden siden af coronaudbruddet.

Bryggeriet nævner ikke konkrete tiltag eller fyringer.