Business

Modeugen i København begynder, men alt kommer til at være anderledes

Under normale omstændigheder tager omkring 20.000 gæster del i Copenhagen Fashion Week. Sådan bliver det ikke i år.

Mandag begynder sommerens største begivenhed i den danske modebranche, når Copenhagen Fashion Week skydes i gang.

Men selvom der er givet grønt lys til catwalken, bliver det på ingen måde det show, som gæsterne er vant til.

- Det bliver en meget mindre modeuge med færre shows og færre gæster. Men til gengæld blæser vi helt op for det digitale, fortæller Cecilie Thorsmark, som er administrerende direktør for Copenhagen Fashion Week.

Modeshows kan livestreames

Normalt ville omkring 20.000 gæster tage del i de forskellige arrangementer, som foregår mandag til onsdag. Men ligesom alle andre store begivenheder er også modeugen påvirket af coronakrisen.

På grund af forsamlingsforbuddet er der nemlig skruet gevaldigt ned for antallet af tilskuere til designvirksomhedernes modeshows rundt omkring i København.

Derfor har arrangørerne valgt at digitalisere store dele af modeugen, hvilket blandt andet betyder, at alle kan følge med fra sofaen i de begivenheder, som plejer at være forbeholdt særligt inviterede gæster fra branchen.

Copenhagen Fashion Week kommer til at livestreame de fysiske shows, som man kan se gratis på deres hjemmeside. Og derudover vil modeugen bestå af flere alternative arrangementer, såsom kortfilm og talks.

Copenhagen Fashion Week bliver afholdt hvert halve år. Her et Designers Nest show i januar i år.

En branche i knæ

Selvom modeugen ikke bliver ligesom den plejer, håber Cecilie Thorsmark, at den kan gøre gavn for den hårdt ramte danske modebranche, som har lidt store økonomiske tab under de første måneder af coronakrisen.

- For os har det været altafgørende, at vi kunne stille med en stærk modeuge, fordi modeugen er så vigtig en salgsplatform, fortæller hun.

Under Copenhagen Fashion Week plejer over halvdelen af gæsterne at komme til fra udlandet for at se den danske mode. Heriblandt de indkøbere, som virksomhederne forsøger at sælge til under ugens modemesser.

Men på grund af coronapandemien er mange af de udenlandske købere forhindret i at komme.

Virksomheder glade

Og netop derfor er virksomhederne glade for, at modeugen bliver afholdt alligevel – også selvom det bliver en digital én af slagsen.

- I modebranchen er det også sådan, at hvis du er væk i lang tid, så er du væk. Og det tør vi simpelthen ikke, siger Thomas Klausen, som repræsenterer branchen som administrerende direktør i Dansk Mode & Textil.

For på trods af at modevirksomhederne nu skal efterleve en række restriktioner, er den alternative modeuge langt bedre end ingenting, mener han.

- Hvis vi valgte ikke at holde noget, så ville de her indkøbere kigge alle mulige andre steder hen efter tøj, siger Thomas Klausen.

Direktøren for Copenhagen Fashion Week ser også muligheder i, at modeugen nu bliver tvunget til at tænke helt nyt.

Hun håber på, at modeugen også til næste år kan fortsætte nogle af de ting, som fungerer godt i løbet af ugen.

- Nu må vi se, hvordan det går. Men mit håb er da, at det ikke bare bliver en covid-19 udgave af modeugen, men at vi ligesom har lagt grundstenene til, hvordan man fremadrettet kan lave modeuge, siger Cecilie Thorsmark.