Business

Tesla slår vild aktierekord: - Det er nærmest blevet en religion

Hvis man tager værdien af nogle af verdens mest kendte bilmærker - Audi, Mercedes, Ford og Fiat - og lægger sammen, når man stadigvæk ikke Tesla til sokkeholderne. Nial Nordbjerg / TV 2 Grafik

Historien om Tesla er historien om et eventyr. Men der er delte meninger om, hvilken type eventyr, det er.

På mange måder er historien om Tesla som et eventyr.

Der har været udfordringer, der skulle overkommes. Modstandere, der skulle overvindes. Og en klar hovedperson i form af den altid karismatiske og ofte kontroversielle direktør, Elon Musk.

Onsdag nåede Tesla og Musk et magisk tal, da den samlede værdi af selskabets aktier steg til 207,7 milliarder amerikanske dollars – hvad der svarer til mere end 1380 milliarder danske kroner.

Dermed blæste Tesla fordi japanske Toyota som verdens mest værdifulde bilfirma, og torsdag er Musks økonomiske sportsvogn accelereret yderligere.

Da den amerikanske fondsbørs åbnede torsdag, steg Tesla-aktien med mere end syv procent - og dermed lægger amerikanerne yderligere afstand til Toyota samt alle de andre etablerede bilfabrikanter over hele verden.

- Prisen er ligegyldig

Selvom 2020 har været præget af usædvanligt store udsving på markeder over hele verden, har få selskaber, der er så værdifulde som Tesla, haft lige så store ændringer på så kort tid.

På årets første 50 dage steg værdien af en Tesla-aktie til det dobbelte. Men så ramte coronastormen, og en måned senere var næsten to tredjedele af den samlede værdi blæst væk.

Men gennem de seneste tre måneder er Tesla igen klatret opad og har nu mere end tredoblet kursen, hvilket har gjort Musks hjertebarn til verdens mest værdifulde bilfabrikant.

- Det er enten/eller med Tesla-investorer. Enten elsker man aktien, og så er prisen ligegyldig, eller også hader man aktien, og så er prisen også ligegyldig.

Sådan siger investeringsøkonom fra Nordnet Per Hansen, da han skal beskrive, hvorfor Teslas værdi er steget så voldsomt de seneste måneder.

Også Nina Movin, der er tidligere aktiechef i Nordea og nu administrerende direktør i investeringsselskabet Otto Mønsted, peger på, at Tesla er et mærke, der deler vandene:

- Nogle elsker dem og andre hader dem. Det er nærmest blevet en religion, siger Nina Movin.

Toyota, Tesla og teknologi

Sammenligner man Tesla med den japanske bilfabrikant Toyota, der indtil onsdag var det mest værdifulde selskab i bilbranchen, er forskellene slående.

I andet kvartal af 2020 solgte Tesla godt 90.500 biler. Det er bedre, end de fleste havde forventet, men stadig langt under Teslas erklærede mål om at levere 500.000 biler til deres kunder i år.

Sidste år solgte Toyota mere end 10,7 millioner biler, og alene i Europa blev der købt mere end en million nye toyotaer.

Men måske giver det slet ikke mening at sammenligne Tesla og Toyotas nøgletal.

Både Nina Movin og Per Hansen peger nemlig på, at Tesla-aktien i nogen grad skal ses som en teknologiaktie, og at disse har haft et ualmindeligt godt år - coronakrisen til trods.

Derudover nævner Nina Movin Teslas store indsamling af data fra deres biler over hele verden som et nøglepunkt. Med den data kan de forbedre bilerne og tilbyde nye services til deres chauffører som for eksempel Teslas automatpilot.

Desuden har Tesla vist sig som nogle af de dygtigste til at fremstille batterier til elbiler. Det viser sig blandt andet i den nye Model 3, der som ny har en rækkevidde på cirka 560 kilometer.

- Det næste store skridt fremad i den her branche bliver et batteri, der er lettere at fremstille, som sviner mindre, når man skal skille sig af med det, og som kan holde længere. Det er allerede på vej, og man tror, at Tesla er førende i det kapløb, siger Nina Movin.

Eventyret om Elon

Historien om Tesla og Elon Musk har altid været historien om et eventyr.

Nogle har sammenlignet dem med den nøgne kejser, der stolt spankulerede omkring uden en trevl på kroppen. Men aktionærerne tror tydeligvis mere på, at Tesla er historien om den grimme ælling, der nu er ved at folde sine smukke svanevinger ud efter at have overkommet modstand.

Ifølge Nina Movin kan man ”helt sikkert ikke” tale om Tesla og Musk som den nøgne kejser. Dertil er der nemlig for meget viden, teknologi og entreprenørskab bag, siger hun.

Men for Per Hansen er det et helt tredje eventyr, der skal i spil – et, der ikke er skrevet færdigt endnu:

- Historien om Tesla er først og fremmest eventyret om Elon Musk, der gør det umulige. Undervejs vil mange tvivle. Men han viser, at hvis man er tilstrækkelig entusiastisk, tilstrækkelig ihærdig og tror ufatteligt meget på det, man selv laver, så kan meget lade sig gøre.