Coronavirus

Midt i genåbningen: Nu stiger danskernes forbrug

På Fisketorvet i København har man oplevet ikke bare øget forbrug, men også ændrede forbrugsmønstre efter genåbning.

Efter to måneder med uvejr i den økonomiske vejrudsigt, ser der nu ud til at være lysere dage forude.

I sidste uge kunne landets storcentre genåbne, efter at have været lukket ned i kampen mod coronasmitten, og mandag var det så blandt andet restauranter, caféer og værtshuse, der kunne byde gæster inden for.

Nu viser tal fra Danske Bank og betalingstjenesten Bambora, at det allerede har givet et løft til danskernes forbrug.

Et af de steder, der har nydt godt af det, er Copenhagen Diner & Steakhouse på Østerbro i København.

- Det startede lidt sløjt, og vi har mærket, at gæsterne skulle vænne sig til at gå ud igen. De har været lidt afventende. Men vi har set salget stige de sidste to dage, og tendensen er opadgående, siger ejer Dan Halberg til TV 2.

Madbudgetterne nærmer sig normalen

Restauranter, caféer og værtshuse er nogle af dem, der blev hårdest ramt, da Danmark lukkede delvist ned i midten af marts. Det blev sidenhen muligt for spisestederne at sælge takeaway-mad, men i hele branchen var der store fald i omsætningen.

Ifølge tal fra Bambora har danskernes forbrug på restauranter og caféer de seneste to måneder været under halvdelen af, hvad det var inden nedlukningen.

Men mandag, tirsdag og onsdag i denne uge – de tre dage, som den globale betalingstjeneste har undersøgt – tyder på, at forbruget nu nærmer sig et mere normalt niveau efter genåbningen.

- Det er en lille periode, vi har kigget på, men det indikerer, at danskerne må have været trygge ved at gå ud og besøge restauranterne og caféerne. Nu bliver det spændende at se, hvordan tallene arter sig henover weekenden, siger Mette Lykke Vibe, der er landechef for Bambora i Danmark.

Hun mener, at man om en måned eller halvanden vil kunne se et mere reelt billede af, hvilken betydning coronakrisen får for danskernes lyst til at spise ude. Der er dog fortsat en usikkerhed, da nogle spisesteder kan være gået konkurs.

Derudover gælder en række restriktioner på spisestederne. Det betyder blandt andet, at der er et loft over, hvor mange gæster, der kan spise sammen, og at der skal være ekstra plads mellem alle bordene.

Færre kunder - de køber mere

Også storcentre nyder godt af, at der er blevet åbnet op for dem i sidste uge. Det har man allerede kunne aflæse i danskernes tøjforbrug.

I et dokument om danskernes forbrug noterer Danske Bank sig således, at genåbningen klart viser sig i tøjforbruget, der nu er 20-25 procent højere, end det var på samme tidspunkt sidste år.

Ifølge Casper von der Ahé, chef for shoppingcenteret Fisketorvet i København, har man haft en positiv oplevelse efter genåbningen. Men kundernes forbrugsmønster er i dag anderledes, end det var inden nedlukningen, fortæller han.

- Som forventet har vi haft færre gæster gennem centeret. Til gengæld har vi kunne se som tendens, at de gæster, der har været her, har købt for mere, siger Casper von der Ahé.

Han peger på, at de kunder, der har lagt vejen forbi Fisketorvet efter genåbningen, har haft et klart formål med deres besøg. Han tror derfor, at det særligt er de kunder, der bare kommer forbi for at lade sig inspirere og kigge på vinduer, der er udeblevet i første omgang.