Business

Astralis lander millionsponsorat fra Hummel: - Det er helt surrealistisk

Hummel har i flere år overvejet at sponsorere et Esportshold, men har først nu fundet den rigtige partner, siger direktør.

Når Esportsholdene Astralis, Origen og Future FC kæmper mod internationale hold foran millioner af seere, bliver det i snart i spillertøj fra Hummel.

Virksomheden bag de tre hold, Astralis Group, har nemlig indgået en sponsoraftale for et tocifret millionbeløb med tøjproducenten.

Det er ikke mange år siden, jeg lavede sponsoraftaler for ti mussemåtter og fem headsets

Jakob Lund Kristensen, salgschef og medstifter af Astralis Group

Indtil nu har Astralis, der rangerer som verdens bedste hold i spillet Counter Strike: Global Offense, optrådt i tøj sponsoreret af Jack and Jones. Men fra september bliver det skiftet ud med Hummeltrøjer, mens Origen og Future FC trækker i det nye tøj allerede til sommer.

Ifølge kommerciel direktør og medstifter af Astralis Group, Jakob Lund Kristensen, kommer holdenes tilhængere til at kunne mærke en tydelig forskel:

- Det betyder vildt meget for os. Det er interessant struktur, vi har bygget med den her aftale, og vi får nogle muligheder med merchandise og fanarrangementer, som vi ikke har haft før.

Ingen af parterne har officielt bekræftet, hvor mange penge sponsoratet løber op i, men ifølge TV 2s oplysninger forventes den at have en værdi mellem 30 og 50 millioner kroner over tre år.

Dermed er aftalen den største af sin slags, som Astralis Group nogensinde har indgået.

- Det er helt surrealistisk, for det er ikke mange år siden, jeg lavede sponsoraftaler for ti mussemåtter og fem headsets. Det vidner jo om, hvad vores hold og Esportsbranchen kan, fortæller Jakob Lund Kristensen.

I de største turneringer afholdes Esportsevents i nogle af verdens største arenaer. Her i den polske by Katowice med plads til over 10.000 tilskuere i 2017.

500 millioner følgere verden over

På den anden side af forhandlingsbordet, glæder Hummels administrerende direktør, Allan Vad Nielsen, sig også over aftalen.

Tøjkædens entre på Esportsmarkedet kan nemlig blive en guldgrube på særligt det asiatiske marked, fortæller han:

- Branchen er utrolig ung, men allerede nu har Esport en halv milliarder følgere verden over. Det er fans, som brænder for den her sport, og som støtter deres hold, ligesom man ser det i traditionelle sportsgrene som fodbold.

Af samme årsdag har Hummel i flere år overvejet at satse stort på markedet, men havde svært ved at finde den helt rigtige partner, fortæller Allan Vad Nielsen.

- Nu har vi fået muligheden med Astralis Group, som er blandt verdens førende indenfor Esport, og så er de ovenikøbet danske, ligesom vi er hos Hummel, siger han.