Business

Nu afgøres historisk sag: Netto anklages for krukke-kopier

Bliver Netto dømt, kan det betyde et nybrud i styrkeforholdet mellem små designere og store detailkæder, siger ekspert.

Skal Netto betale millioner i erstatning for at have kopieret tre håndlavede lerkrukker?

Det spørgsmål skal Østre Landsret nu tage stilling til efter et fire år langt sagsforløb, hvor designvirksomheden Anne Black Design anklager Netto for at have stjålet designet på en serie håndlavet lertøj.

Torsdag mødes sagens parter en sidste gang i retten, inden der efter planen falder dom på mandag.

Anne Black kæmper ikke kun for sig selv men stort set for hele branchen

Stina Teilmann-Lock, lektor i design og jura på CBS

Netto blev i juni dømt i Sø- og Handelsretten til at betale en historisk stor erstatning til Anne Black på 1,5 millioner kroner plus sagens omkostninger. Men supermarkedskæden ankede dommen.

Både Netto og leverandøren af krukkerne, Roland A/S, holder fast i, at lighederne mellem de to design er tilfældige. Men det er ifølge administrerende direktør i Anne Black, Jesper Moseholm, lodret forkert:

- Helt konkret har Netto og Ronald A/S kopieret Anne Blacks design ved at sende originale Black-produkter til Kina, og bede dem om at kopiere dem. Deres udlægning er, at de har fundet designet på en messe i Kina, men det kan de ikke dokumentere. Det er et minimalistisk nordisk design, som vi er kendt for i Danmark.

En million kroner er ikke nok

Anne Black opdagede for første gang i 2016 en serie lerkrukker i en af Nettos tilbudsaviser, der til forveksling lignede dem, hendes eget firma selv lavede i hånden.

For eksempel indeholder begge serier en hængende plantepotte med lædersnore, en lille potte med låg og en høj krukke med riller. Den største forskel på lertøjet er ifølge Anne Black prisen, for mens deres håndlavede blomsterpotter koster 350 kroner, kunne Nettos købes for 39 kroner.

Her ses et billede af en side i Nettos tilbudsavis og et udvalg af Anne Blacks keramik.

Den lille designvirksomhed havde allerede i 2003 hevet leverandøren Roland i retten i en lignende sag, som endte med et forlig, hvor Anne Black fik udbetalt 20.000 kroner.

Denne gang skal der dog mere til, for selvom Netto har tilbudt Anne Black en million kroner for at droppe sagen, dækker det ifølge Jesper Moseholm langt fra designvirksomhedens tab:

- Netto har sendt ulovlig markedsføring ud til store dele af den danske befolkning i en husstandsomdelt tilbudsavis. Efterfølgende er Anne Blacks salg i Danmark faldet med 80 procent, hvilket svarer til cirka 14 millioner kroner. Det er en meget kraftig nedgang i omsætningen, siger Jesper Moseholm.

Til venstre ser du den hængepotte, som Netto solgte i 2016. Til højre ser du Anne Blacks håndlavede design.

Samtidig er sagen nu et spørgsmål om principper, understreger Jesper Moseholm.

- Anne Black kæmper for hele branchen

Ifølge Stina Teilmann-Lock, der er lektor i design og jura på CBS og som har fulgt sagen siden dens begyndelse, kan Landsrettens dom kan få enorme konsekvenser for hele den danske designbranche.

Får Anne Black rettens ord for, at Netto og Ronald har stjålet krukkernes design, kan det blive et nybrud i styrkeforholdet mellem små, selvstændige designere og store detailkæder, siger hun:

- Jeg har set rigtig mange tilfælde, hvor mindre designere er blevet kopieret og har været magtesløse. De har ofte hverken viden eller ressourcer til at forfølge sagen af rettens vej, men den her sag kan gøre dem klogere på, hvad deres rettigheder er.

Til venstre ser du den keramikkrukke, som Netto solgte til spotpris i 2016. Til højre ser du Anne Blacks design.

Ifølge Stina Teilmann-Lock bliver værdien af et designprodukt udvandet, hvis det kopieres og sælges billigt, og det kan presse designere ud af markedet, fortæller hun.

Derfor er hele branchens øjne i disse dage også rettet mod landsretten.

- Anne Black kæmper ikke kun for sig selv men stort set for hele branchen. Derfor følger alle dele af designsektoren også spændt med i sagen, siger Stina Teilmann-Lock.

Dansk Erhverv: Ikke alting skal beskyttes

I den anden ende af retslokalet holder Netto og deres moderselskab Salling Group fortsat fast i, at de tre lerkrukker ikke er kopier. De bliver bakket op af Dansk Erhverv, hvor Salling Groups økonomidirektør er næstformand for bestyresen.

Hverken Dansk Erhverv, Netto eller Salling-Group ønsker at stille op til et interview om sagen, men i et mailsvar skriver Dansk Erhverv, at det er skadeligt for konkurrenceevnen, hvis ophavsretten ”beskytter former og farver, uden skelen til hvad der fandtes på markedet i forvejen.”

- Hvis alting beskyttes, så bliver der ikke rum for udvikling og nyskabelse, og enhver nystartet designer vil skulle se sig nervøst over skulderen af frygt for at krænke andres rettigheder, skriver Dansk Erhverv.

Derfor regner Roland også med, retten vil dømme til deres fordel.

Det skriver administrerende direktør i Roland og tidligere DR-direktør, Kenneth Plummer, i en SMS til TV 2.

- Vi har efter samråd med vores advokater anket Sø- og Handelsrettens dom, som vi ikke er enige i. Vi håber og forventer at få ret i Østre Landsret.