Mærsk forudser stort fald i transport under coronakrise
2020 bliver et udfordrende år for Mærsk. Årsagen er i høj grad coronakrisen.
Til trods for, at verdens største containerrederi, danske A.P. Møller - Mærsk, i øjeblikket sejler i rørte vande som følge af coronakrisen, kommer virksomheden ud af årets første kvartal med et plus på bundlinjen.
Det viser Mærsks regnskab, der netop er blevet offentliggjort.
Konkret kom A.P. Møller - Mærsk ud af første kvartal med et overskud på 209 millioner amerikanske dollars, hvad der svarer til cirka 1,4 milliarder danske kroner. Det beløb skal ses i sammenhæng med samme periode sidste år, hvor Mærsk havde et underskud på 4,5 milliarder danske kroner.
Alligevel forventer shippingvirksomheden, at coronapandemien vil komme til at sætte sine spor. I andet kvartal regner man således med et fald på 20-25 procent i fragten.
- 2020 er utvivlsomt et udfordrende år, men eftersom vi konstant tilpasser os efterspørgslen og fortsat viser fremgang i vores transformation og finansielle resultater, så er vi godt rustede til at ride stormen af, udtaler A.P. Møller - Mærsk topchef Søren Skou i forbindelse med kvartalsrapporten.
Dobbeltkrise for Mærsk
Det var inden regnskabets offentliggørelse forventet, at Mærsk ville gå en svær tid i møde. Allerede i marts suspenderende virksomheden sine forventninger til resten af året, fordi coronapandemiens omfang gjorde det svært at forudsige, hvordan de kommende måneder ville udvikle sig.
Inden regnskabet kom, forklarede Federico Jensen, der er PhD.-studerende ved Copenhagen Business School (CBS) og University of Chinese Academy of Sciences, at krisen ramte Mærsk dobbelt.
- I Kina så vi et lockdown fra januar til marts. Det betød, at mange fabrikker blev lukket ned. Derefter kom der så et lockdown i store dele af den øvrige verden, og det har betydet, at mange butikker og virksomheder ikke har kunne modtage deres varer.
A.P. Møller - Mærsk har gennem de seneste år gennemgået en transformation fra et såkaldt mangestrenget konglomerat til at blive en mere fokuseret shippingvirksomhed. Den udvikling er fortsat i starten af 2020, men coronakrisen er et særligt problem i den henseende, mener Frank Hvid Petersen. Han er stifter af firmaet Earlybird Research & Education og har tidligere arbejdet for finansfirmaerne Carnegie, Nordea og Alfred Berg.
- Shippingbranchen er ekstremt hårdt ramt, fordi det er en af de mest konjunturfølsomme brancher, der overhovedet er. Og de er hårdt ramt af coronakrisen, der har sat al aktivitet i stå.