Coronavirus

Norwegian får godkendt redningsplan - kan være reddet fra konkurs

Den norske regering har stillet Norwegian en økonomisk redningspakke på samlet set 2,7 milliarder norske kroner i form af et lån i udsigt.

Flyselskabet Norwegian er kommet ét skridt nærmere en redning.

Det står klart, efter selskabets aktionærer på en ekstraordinær generalforsamling i Oslo har sagt ja til en omfattende redningsplan. Det skriver Dagens Næringsliv.

Redningsplanen giver det kriseramte flyselskab mulighed for at få støtte fra den norske stat. Støtte som Norwegian selv har kaldt nødvendig for at kunne klare sig igennem krisen.

Indtil mandag levede Norwegian ikke op til de krav, den norske regering havde sat op for at få støtte, men efter nogle dramatiske dage og timer bliver det nu muligt for Norwegian.

Det skyldes, at aktieejerne mandag formiddag har stemte ja til de tre forslag, der baner vejen for at Norwegian kan opnå støtte fra den norske stat.

Alternativet er konkurs.

Norwegians administrerende direktør, Jacob Schram, på den ekstraordinære generalforsamling mandag

Aktionærernes valg: Udvand værdien eller gå konkurs

Konkret har aktionærerne på den ekstraordinære generalforsamling sagt ja til en såkaldt aktieemission, der vil udvide antallet af Norwegian-aktier kraftigt, samt til en konvertering af obligationsgæld til egenkapital og en konvertering af leasingforpligtelser til egenkapital.

Alle tre tiltag er blevet vedtaget med et overvældende flertal, hvor mere end 95 procent stemte for. Inden generalforsamlingen var der spænding om, hvorvidt aktionærerne ønskede at udvande værdien af deres aktier. Men ifølge Dagens Næringsliv lod Norwegians administrerende direktør, Jacob Schram, aktieejerne vide, at det ikke ville få noget ud af nedstemme forslaget.

- Der er ingen indikationer på, at staten kommer til at gå ind med egenkapital i Norwegian. Derfor er det vigtigt, at man ikke sidder med falske forhåbninger om, at hvis det bliver nedstemt, så kommer staten ind. Alternativet er konkurs, sagde Jacob Schram, ifølge Dagens Næringsliv, på generalforsamlingen inden aktionærerne skulle stemme.

I Norwegians seneste årsregnskab kan man læse, at selskabet ved udgangen af 2019 havde gæld for mere end 58 milliarder norske kroner.

Forventet resultat

Resultatet er ikke overraskende ifølge Jacob Pedersen, aktieanalysechef hos Sydbank. Ligesom Norwegians øverste chef, mener Jacob Pedersen ikke, at aktionærerne havde det store valg på generalforsamlingen.

- Det, som aktionærerne reelt har valget mellem, er, om deres aktier skal være noget værd, eller om de skal være værdiløse. Var der stemt nej til rekonstruktionen, så var udvejen efter alt at dømme en konkurs for Norwegian, sagde Jacob Pedersen til TV 2 inden afstemningen.

Var redningsplanen ikke blevet vedtaget, var Norwegians pengekasse formentlig løbet tom i af få uger eller måneder.

Milliardstort lån fra staten

Søndag fik det norske flyselskab godkendt redningsplanen både blandt sine fire obligationsejere og de leasingselskaber, som Norwegian lejer fly af.

- Selskabet har fået stærk støtte fra både obligationsejerne og leasingselskaber, og bestyrelsen har derfor opdateret beslutningsforslaget til generalforsamlingen, så de afspejler aftalerne og indsnævrer de mulige resultater for aktionærerne, lød det fra selskabet.

Da en aktie er en lille ejerandel af en virksomhed - i dette tilfælde Norwegian - var det nødvendigt, at aktionærerne også godkendte de aftaler, ledelsen havde indgået med obligationsejerne og leasingselskaberne.

Den norske regering har stillet Norwegian en økonomisk redningspakke på samlet set 2,7 milliarder norske kroner - svarende til 1,8 milliarder danske kroner - i form af et lån i udsigt.

På grund af krav fra den norske regering, kunne Norwegian ikke få del i hjælpepakken, hvis ikke redningsplanen blev godkendt.

Overlevelseskamp

Norwegian er som følge af coronapandemien kastet ud i en regulær overlevelseskamp, og selskabet kæmper med en gæld i milliardklassen.

Allerede inden pandemien stod Norwegian midt i en større omlæggelse af selskabet samtidig med, at de kæmpede med store udgifter som følge af de groundede Boeing 737-Max-fly.

Efter mange lande verden over har lukket sine grænser, har Norwegians indtægter været langt under det vanlige niveau, og flyselskabet har tidligere annonceret, at de først til næste år forventer at flyve udenfor norsk luftrum - og dermed Danmark.