Business

Disse flyselskaber er bedst og værst rustet til krisen

(ARKIV) Onsdag 25. marts, 2020, blev pressen inviteret på rundtur i Københavns Lufthavn, hvor dusinvis af SAS-fly holder parkerede som konsekvens af covid-19. Mads Joakim Rimer Rasmussen / Ritzau Scanpix

En ny analyse viser, at der i fremtiden kun vil være plads til en håndfuld store flyselskaber i Europa.

For flyselskaberne er det en krise af usete proportioner.

Mandag nikkede aktionærerne i Norwegian ja til en redningsplan, der udvander deres aktier, men holder flyselskabet i live.

For en uge siden annoncerede SAS, at de ville fyre op mod 5000 medarbejdere, omtrent halvdelen af deres ansatte. Samtidig kom det frem, at den tyske flygigant Lufthansa formentlig modtager op mod 67 milliarder kroner i statsstøtte for at blive holdt flyvende.

- Der er formentlig kun et eller to flyselskaber i Europa, der kan overleve det her uden støtte fra staterne. Resten af flyselskaberne har brug for én eller anden form for statshjælp. Luftfartsbranchen står i sin værste krise nogensinde, siger Jacob Pedersen, aktieanalysechef og luftfartsekspert for Sydbank.

Ryanair og EasyJet står bedst

Ifølge Jacob Pedersen har Europas to største lavprisselskaber, Ryanair og EasyJet, været i en klasse for sig i forhold til at tjene penge de seneste år. Derfor er det også de to selskaber, han mener står bedst rustet til efterdønningerne af coronakrisen.

Derfor er det også de to flyselskaber Jacob Pedersen vurderer vil kunne klare sig uden en økonomisk håndsrækning – men kun såfremt krisen ikke kommer til at strække sig over flere år.

I såvel europæisk som dansk luftrum hedder nogle af de største flyselskaber Lufthansa, Air France-KLM, British Airways og SAS. Fælles for dem er, at de alle har en eller flere regeringer, der kan holde hånden under dem – noget, der kan vise sig uhørt vigtigt.

- Du kan sige, at det burde handle om, hvem der har fundet ud af, hvordan man tjener penge, og hvem der har en forretningsmodel, der fungerer. Men spillereglerne er lidt ophævet, og det bliver de store flyselskaber, der får lov at overleve, siger Jacob Pedersen.

Han fremhæver, at både British Airways, Lufthansa og til dels SAS de seneste år er blevet bedre til at tjene penge.

For den fransk-hollandske konstellation Air France-KLM er de økonomiske kvaler lidt større, og for Norwegian var det helt frem til mandag morgen usikkert, om en konkurs truede i den nærmeste fremtid.

På listen herunder kan du læse Jacob Pedersens bud på, hvilke af de største flyselskaber i Danmark der står bedst og værst rustet til krisen. Listen består af de syv flyselskaber, der ifølge en opgørelse fra Finans.dk sidste år fløj flest passagerer ind og ud af Danmarks største lufthavn, CPH.

Sådan er de største flyselskaber rustet til krisen

  1. Ryanair

    Irsk lavprisselskab, der i finansåret 2018-2019 havde et overskud på 885 millioner britiske pund. Har det seneste år fløjet med cirka 150 millioner passagerer. Børsnoteret og uden statslige ejerandele. Bør ifølge Jacob Pedersen kunne klare sig i hvert fald et stykke tid uden offentlig hjælp, fordi pengekassen på vej ind i krisen var stor.

  2. EasyJet

    Britisk lavprisselskab, der i 2018-2019 havde et overskud på 349 millioner britiske pund. Fløj med 96 millioner passagerer. Børsnoteret og uden statslige ejerandele.

  3. British Airways

    Britisk selskab, der er en del af International Airlines Group (IAG), der også råder over blandt andre Iberia og Vueling. Ifølge årsregnskabet for 2019 kom British Airways ud af året med et overskud på 1,1 milliarder britiske pund og fløj undervejs 47,7 millioner passagerer. Børsnoteret som en del af IAG og ingen offentlig ejerandel, men IAG har fået et lån i milliardklassen af den spanske regering.

  4. Lufthansa

    Tysk selskab, der i 2019 havde et overskud på 1,2 milliarder euro. Fløj sidste år med godt 145 millioner passagerer ifølge årsrapporten og havde ved årsskiftet flere end 138.000 medarbejdere. Lufthansa er børsnoteret, og den tyske stat har ingen ejerandele i selskabet som sådan, men ifølge blandt andre Bloomberg News diskuterer den tyske stat og Lufthansas ledelse i øjeblikket en hjælpepakke til en værdi af ni milliarder euro.

  5. SAS

    Dansk-svensk selskab, der i finansåret 2019 tjente 704 millioner svenske kroner. Fløj sidste år med cirka 28,5 millioner passagerer. Børsnoteret i Stockholm, men den danske og den svenske stat ejer hver cirka 14,5 procent af aktierne. Begge landes regeringer har stillet en milliardgaranti til SAS, og selskabet har benyttet sig af økonomiske hjælpepakker i begge lande.

  6. Air France – KLM

    Fransk-hollandsk selskab, der er skabt ved en fusion af Air France og hollandske KLM. Havde i 2019 et overskud på 290 millioner euro, og fløj i løbet af året med godt 103 millioner passagerer. Den franske og den hollandske stat ejer hver 14,3 procent af selskabet, og EU har mandag godkendt, at den franske stat giver flyselskabet en hjælpepakke til en værdi af 7 milliarder euro. Air France – KLM står ifølge Jacob Pedersen svagere end de andre selskaber – med undtagelse af Norwegian.

  7. Norwegian

    Norsk selskab, der i 2019 tabte 1,6 milliarder norske kroner og fløj 36,2 millioner passagerer. Norwegian er børsnoteret i Oslo, men den norske stat har som udgangspunkt ingen ejerandel. I en omfattende redningsaktion, der blev godkendt mandag, har Norwegian omlagt store dele af sin ejerstruktur for at få del i en hjælpepakke fra den norske stat til en værdi af knap tre milliarder norske kroner. Stod, ifølge selskabets egen ledelse, over for en potentiel konkurs uden hjælpepakkerne.

Forandringer undervejs

Jacob Pedersen er ikke alene med sin dystre analyse for flyselskaberne.

I en ny analyse fra konsulenthuset Kearney beskrives en luftfartsindustri, der står over for en omfattende omlægning som følge af coronakrisen. Ifølge analysen gik flere end 30 flyselskaber konkurs sidste år med Thomas Cook Airlines som det nok mest kendte eksempel.

I år er Europas største regionale flyselskab, britiske Flybe, allerede gået konkurs, og i analysen forudser Kearney, at flere konkurser vil følge. Formentlig vil der i fremtiden kun være plads til en håndfuld store flyselskaber i Europa, lyder analysen ifølge dagbladet Børsen.

Så store forandringer forventer Jacob Pedersen dog ikke at se, selvom han forventer, at luftfartsbranchens krise vil vare længere end sundhedskrisen.

- På den korte bane er alt kaos. Det kommer an på, hvordan det hele udvikler sig, men mit bedste bud vil være, at der er flyselskaber, der skrider i svinget i den her krise. De store forandringer bliver, at der kommer til at være færre flyselskaber, færre afgange i en periode, færre destinationer og højere billetpriser, siger Jacob Pedersen.

Han forventer, at forandringerne i hvert fald vil vare ved et par år.