Coronavirus

Salget i danske netbutikker eksploderer - urreaktion starter 'kollektiv psykose', siger lektor

Arkivfoto - Siden fysiske butikker er lukket på grund af coronakrisen, er e-handlen steget til et niveau, vi ellers kun ser på 'Black Friday' og ved juletid. Ida Guldbæk Arentsen / Ritzau Scanpix

Siden fysiske butikker lukkede, er salget af desinfektionsmidler, træningsudstyr og ansigtsmasker eksploderet i e-handlen.

Tusindvis af pakker med træningsudstyr, puslespil og håndvægte er lige nu på vej til danskerne.

Efter butikker landet over lukkede for at mindske smitte med coronavirus, er salget i den danske e-handel nemlig eksploderet – og det er noget, man kan mærke hos pakkeleveringsvirksomhederne.

Mens PostNord i løbet af weekenden næsten har oplevet en fordobling i antallet af forsendelser fra onlinebutikker til private kunder, er tallet hos GLS tredoblet.

Ifølge kommerciel direktør ved GLS, Bitten Brun, handler danskerne nu næsten lige så meget online som i de travleste perioder omkring højtiderne.

- Det begyndte, da butikkerne lukkede ned, og minder nu om det niveau, vi normalt ser i julehandlen. Samtidig vælger langt flere at få deres pakker leveret helt til døren frem for til en pakkeshop, så vi har rigtig travlt, fortæller hun.

På grund af coronavirus er tusindvis af danske butikker nødt til at holde lukket.

Selvom leveringsvirksomhederne normalt er forberedte på ekstra travlhed i korte perioder, er det denne gang kommet bag på branchen, forklarer pakkechef ved PostNord, Lene Reipuert:

- Vi er selvfølgelig pressede, for det er helt exceptionelt, at det bare fortsætter. Vi har pludseligt fået en Black Friday ud af det blå, og den slags plejer vi normalt gerne at bruge et halvt år på at planlægge i forvejen.

Håndsprit, håndvægte og ansigtsmasker

Ifølge Danmarks største prissammenligningstjeneste, Pricerunner, er det ikke kun mængden af varer, der købes online, som lige nu er ekstraordinær.

Normalt er tjenestens liste over, hvilke varetyper danskerne oftest sammenligner priser på, domineret af sko, legetøj og elektronik - men siden Danmark lukkede ned, er antallet af søgninger på blandt andet håndsprit, håndvægte og ansigtsmasker pludseligt skudt i vejret.

Derfor ser Pricerunners rangliste over, hvilke slags produkter der oftest blev søgt på i marts, markant anderledes ud, end den plejer:

Artiklen fortsætter under listen.

Pricerunners 10 mest populære kategorier

  1. Hygiejneartikler

    Antallet af søgninger på hygiejneartikler som håndsprit er i marts steget med 168 procent.

    Stigningen var dog ifølge Pricerunner langt højere, da coronavirus først kom til Danmark.

  2. Mobiltelefoner

    Stigning under coronakrisen: 38 procent.

  3. Legetøj

    Stigning under coronakrisen: 130 procent.

  4. Sko

    Stigning under coronakrisen: 38 procent.

  5. Træningsudstyr

    Stigning under coronakrisen: 930 procent.

    Det er primært søgninger på håndvægte, der har forårsaget stigningen. 

  6. Fjernsyn

    Stigning under coronakrisen: 61 procent

  7. Rengøringsartikler

    Stigning under coronakrisen: 205 procent.

    Størstedelen af stigningen skyldes desinficerende midler som husholdningssprit.

  8. Høretelefoner

    Stigning under coronakrisen: 62 procent.

  9. Arbejdstøj og sikkerhed

    Stigning under coronakrisen: 38 procent.

    Stigningen skyldes først og fremmest værnemidler som masker og handsker.

  10. Havemaskiner

    Stigning under coronakrisen: 253 procent. 

Kilde: Pricerunner

Ifølge lektor ved Institut for Afsætningsøkonomi på Copenhagen Business School og bestyrelsesformand i e-handelsfonden, Mogens Bjerre, er der to årsager til den udvikling.

- Når vores almindelige forsyningskanaler lukker, så sker der en urreaktion i os mennesker, hvor vi rager til os af alt det, vi har brug for. Der starter simpelthen en kollektiv psykose, som er meget svær at stoppe, forklarer han.

Samtidig forsøger mange ifølge Mogens Bjerre stadig at finde sig til rette i en hverdag uden børnepasning og faste arbejdstider:

- Mange børnefamilier er ved at gå helt op i limningen, for små børn kan ikke forstå omfanget af situationen. Derfor handler det for nogle om at købe noget, de kan beskæftige sig selv og deres børn med – for eksempel træningsudstyr eller puslespil.

Pakke-boom kan forlænge leveringstider

Selvom det er kommet bag på leveringsbranchen, at den danske e-handel er skudt i vejret, har det ifølge både GLS og PostNord endnu ikke betydet nævneværdigt længere leveringstider.

Alligevel er det ifølge Bitten Brun svært at forudsige, om GLS fortsat kan levere lige så hurtigt, som de plejer.

- Jeg ville ønske, at jeg kunne sige, at det ikke får nogen konsekvenser for vores service, men det kan jeg ikke garantere. Der har allerede været enkelte områder, hvor der har været en dags længere leveringstid, men hvis handlen bliver ved med at vokse, kan det godt være, det bliver endnu længere, siger hun.

Det ekstra antal kunder, der ønsker pakker leveret helt til døren, har sammen med de mange pakker lagt et ekstra pres på blandt andre GLS.

Hos PostNord betyder det ekstra pres endda, at man nu overvejer helt ekstraordinært at omdele pakker henover påskeweekenden for at sikre, at alle får deres varer til tiden.

- Det er begrænset, hvad vi har af forsinkelser, men der har været lidt i Storkøbenhavn. Derfor kan det ske, at vi bliver nødt til at omdele pakker på lørdag, men alligevel kan der godt komme en ekstra dags forsinkelse. Værre bliver det dog ikke, siger Lene Reipuert.

Kan booste e-handel

Selvom stigning i antallet af ordrer kan komme til at betyde, at man som forbruger kan risikere at skulle vente en ekstra dag på sine nye indkøb, vil det på sigt kunne blive en god forretning for e-handlen.

Ifølge Mogens Bjerre er det nemlig meget sandsynligt, at langt flere også kommer til at handle online, når coronaen slipper sit tag om det danske samfund igen:

- For de fleste er det her en slags kompensationsforbrug, hvor de forsøger at minimere coronasituationens påvirkning af deres dagligdag. Det betyder, at mange, der normalt ikke bruger e-handel, prøver det af, og opdager, at det faktisk er ret nemt, elegant og smart.

- Hvor stor effekten bliver, er svært at sige, men det kan blive begyndelsen på en endnu hurtigere spinnende spiral, og jeg tror, vi kommer til at mærke en ret kraftig stigning i antallet af kunder i e-handlen.