Norwegian lander milliardunderskud i 2019

Et flyveforbud for 18 af virksomhedens fly har kostet Norwegian dyrt.

Flyveforbuddet med flytypen Boeing 737 MAX har været en dyr omgang for Norwegian, der kommer ud af 2019 med et minus på 1,2 milliarder danske kroner.

Det viser selskabets årsregnskab.

Flyveforbuddet har omfattet 18 af Norwegians fly og har alene kostet omkring 740 millioner danske kroner.

Resultatet for 2019 er en forværring på lidt over 100 millioner sammenlignet med 2018.

Underskuddet kommer til trods for, at Norwegian har øget deres omsætning med næsten 2,5 milliard danske kroner sammenlignet med 2018. Samtidig har Norwegian i 2019 skiftet fokus fra at vokse som virksomhed til at spare.

- Det er ikke noget godt regnskab. Men når det er sagt, er det væsentligt bedre end det, Norwegian præsterede i 2018, siger Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank, om Norwegians årsresultat.

Håber på overskud i 2020

Underskuddet er tredje gang i streg, at Norwegian taber penge i løbet af et helt år. Samtidig er Norwegians gæld vokset med 83 procent til cirka 43 milliarder danske kroner i løbet af 2019.

Alligevel er det planen, at Norwegian skal tjene penge i år. "Firmaet sigter efter profit," kan man således læse i afsnittet af årsregnskabet, der vedrører Norwegians forventninger til 2020.

Ifølge Jacob Pedersen fra Sydbank tager Norwegian de rigtige skridt for at vende de røde tal til grønne plusser, men der er fortsat mange ubekendte faktorer, der kan komme til at påvirke, siger han.

- Det, man skal huske, er, at det har været med kniven for struben i lang tid hos Norwegian. Ledelsen gør de rigtige ting, men man er i et marked, der er meget omskifteligt. Tallene viser, at det er den rigtige retning, man har sat, men der er også nogle ting, som Norwegian ikke er herre over, og det kan godt komme til at afspore den forbedring, man håber på, siger Jacob Pedersen og nævner blandt andet folks rejselyst, brændstofpriser og en potentiel nedkøling af økonomien som nogle af de risici, Norwegian kan blive påvirket af.

Som en del af deres spareprogram, vil Norwegian i 2020 flyve færre ruter. Tidligere har Norwegian meldt ud, at de forventer at skære passagerer-kapaciteten med cirka 10 procent, men i årsregnskabet bliver dette tal justeret til 13-15 procent.

To styrt skyld i forbud

Flyveforbuddet for 737 Max-flyene har været gældende siden marts sidste år og skyldes, at flytypen i 2018 og 2019 var involveret i to fatale flystyrt i Indonesien og Etiopien.

Samlet kostede de to styrt 346 mennesker livet.

I Etiopien dykkede et fly fra Ethiopian Airways pludselig brat efter afgang fra lufthavnen i Addis Abeba, og piloterne kunne intet gøre, da næsen blev presset til jorden. Styrtet kostede livet for alle 157 ombord.

Noget lignende skete i oktober 2018, da et fly fra Lion Air styrtede ned bare 13 minutter efter afgang fra Indonesiens hovedstad, Jakarta. 189 omkom ved ulykken. Også her var fejlen relateret til flyets næse.

Boeing har siden ulykkerne arbejdet intenst på at udvikle en ny software til flyene. Blandt andet i samarbejde med den amerikanske myndighed for civil luftfart, Federal Aviation Administration (FAA).

Flere gange er der registeret fejl ved flyene. Senest i starten februar og midten af januar, hvor Boeing begge gange har opdaget en softwarefejl.

Ifølge Boeings officielle hjemmeside er det virksomhedens forventning, at de igen er tilbage på vingerne i midten af 2020.

I årsregnskabet skriver Norwegian, at de først forventer at have deres 18 737 Max-fly på vingerne til september.