Business

Boeing opdager endnu en fejl i software - har allerede mistet milliarder på flytype

737 MAX har siden marts 2019 haft forbud mod at gå i luften. David Ryder / Ritzau Scanpix

I slutningen af januar 2020 kunne Boeing fremvise et regnskab med et underskud på lidt mere end fire milliarder danske kroner.

Den amerikanske flyproducent Boeing har fundet endnu en softwarefejl på den skandaleombruste 737 MAX-model.

Det er sket under test af en ny software til flytypen, der har været involveret i to styrt og siden har været holdt på jorden, skriver CNN og nyhedsbureauet Reuters.

Ifølge Boeing skulle fejlen være relateret til flyets stabilisator og trimsystem, der hæver og sænker flyets næse. Helt præcist skulle fejlen være, at et indikatorlys forbliver tændt længere, end det er meningen.

- Vi laver en ændring af 737 Max-softwaren, inden flåden vender tilbage til service for at sikre, at denne indikatorlampe kun lyser som bestemt, lyder det i en officiel melding ifølge CNN.

Ifølge Boeing blev fejlen opdaget på én af flyets testflyvninger.

737 MAX har siden marts 2019 haft forbud mod at gå i luften, men ifølge Boeings officielle hjemmeside er det virksomhedens forventning, at de igen er tilbage på vingerne i midten af 2020.

Den seneste softwarefejl skulle ikke få nogen indflydelse på dette, lyder det fra Boeing.

To styrt

Årsagen til flyveforbuddet for 737 MAX er to fatale flystyrt i Indonesien i 2018 og Etiopien i 2019.

Samlet kostede de to styrt 346 mennesker livet.

I Etiopien dykkede flyet fra Ethiopian Airways pludselig brat efter afgang fra lufthavnen i Addis Abeba, og piloterne kunne intet gøre, da næsen blev presset til jorden. Styrtet kostede alle 157 ombord livet.

Noget lignende skete i oktober 2018, da et fly fra Lion Air styrtede ned bare 13 minutter efter afgang fra Indonesiens hovedstad, Jakarta. 189 omkom ved ulykken. Også her var fejlen relateret til flyets næse.

Boeing har siden ulykkerne arbejdet intenst på at udvikle en ny software til flyene. Blandt andet i samarbejde med den amerikanske myndighed for civil luftfart, Federal Aviation Administration (FAA).

Flere gange er der registeret fejl ved flyene. Senest i midten af januar, hvor Boeing opdagede en anden softwarefejl.

Kostet dyrt

Problemerne har da også kostet dyrt for flygiganten, som har befundet sig i én af de største kriser i selskabets historie.

Indtil videre har Boeing haft over ni milliarder dollar i uforudsete udgifter, og i slutningen af januar 2020 kunne selskabet fremvise et årsregnskab med et underskud på 636 millioner dollar - svarende til i omegnen af 4,3 milliarder danske kroner.

- Vi anerkender, at vi har en masse arbejde foran os. Vi fokuserer på at få 737 Max-flyene tilbage i luften på sikker vis, og på at genoprettet den langvarige tillid som Boeing-brandet repræsenterer, udtalte David Calhoun, der er administrerende direktør for Boeing, i årsregnskabet.

I december blev topchef Dennis Muilenburg skiftet ud, og FAA kritiserede ham for at have forsøgt at presse myndigheden til at ophæve flyveforbuddet for 737 MAX.

Ifølge det amerikanske erhvervsmedie Bloomberg forventer Boeing, at den samlede regning for 737 MAX-flyene løber op i mere end 18 milliarder dollar - svarende til mere end 120 milliarder danske kroner.