Business

Onsdag mistede Tesla hundredvis af milliarder - alligevel har Musk god grund til at smile

Der har tidligere været krise- og konkurssnak omkring Tesla med topchef Elon Musk. Nu er stemningen vendt. Ritzau Scanpix / TV 2 Grafik

Tesla har næsten fordoblet sin værdi siden starten af året. Det skyldes primært tre årsager.

Det er nærmest uhørt.

Skal man omsætte værdien af bilfabrikanten Tesla til danske forhold, kan kun ét firma være med: Novo Nordisk, Danmarks klart mest værdifulde virksomhed.

Der er tale om store tal, men for Teslas vedkommende er der også tale om store udsving. Siden starten af 2020 – og i særdeleshed de seneste dage – har Tesla-aktien taget så store spring frem og tilbage, at hundredvis af milliarder er blevet tilføjet for blot at blive flået væk igen.

Mange har væddet imod Tesla-aktien. De ejer aktien, men lejer den ud

Per Hansen, investeringsøkonom, Nordnet

Mandag steg Tesla-aktien med 20 procent. Tirsdag skød den i vejret med knap 14 procent. Onsdag blev der barberet 17 procent af igen.

For Teslas vedkommende svarer det til en markedsværdi, der svinger med cirka 300 milliarder danske kroner. Og det var 300 milliarder.

Siden begyndelsen af 2020 er Tesla-aktien blevet næsten fordoblet – selv hvis man medregner faldet onsdag.

Musks plan: Fire simple trin

I midten af det hele står Elon Musk, der har Tesla-aktier for et milliardbeløb, og som med den seneste måneds aktieridt er hoppet adskillige pladser frem på listen over verdens rigeste.

Musk skabte sig en formue med internetsuccesser i sidste halvdel af 90’erne og starten af 00’erne. I 2004 blev han involveret i Tesla. Først som storaktionær og så som bestyrelsesformand, inden han i 2008 overtog kontrollen og satte sig for bordenden som administrerende direktør.

To år tidligere havde Musk i et blogindlæg på Teslas hjemmeside fremlagt firmaets vision i fire simple trin:

  1. Byg en sportsvogn.
  2. Brug pengene fra salget af sportsvognene til at bygge en bil til en overkommelig pris.
  3. Brug de penge til at bygge en bil til en endnu mere overkommelig pris.
  4. Mens man gør ovenstående, så skal der også tilbydes nuludlednings-elektriske alternativer.

16. år uden overskud

Da Tesla i sidste uge fremlagde sine resultater for 2019, var bundlinjen negativ.

Selvom årets sidste halvdel isoleret set gav et overskud, havde tabene i de første seks måneder været så store, at Tesla kom ud af året med et minus på knap seks milliarder danske kroner. Dermed lykkedes det heller ikke i Teslas 16. leveår at levere et overskud til ejerne.

Alligevel beskrives 2019 som et vendepunkt i den økonomisk opsamling, og investeringsøkonom i Nordnet Per Hansen er enig.

Regnskabet var bedre, end analytikerne på forhånd havde regnet med, og med en enkelt undtagelse har Tesla fremstillet og leveret flere biler kvartal for kvartal i halvandet år. I alt for året leverede Tesla omkring 367.500 elbiler, og det er foreløbigt det højeste antal leveringer på ét år.

- Det er den ene del. Regnskabet var bedre end man havde forventet, siger Per Hansen.

Mange har væddet imod

Hvor på Musks visionstrappe, Tesla er i dag, kan diskuteres. Sportsvognen var den første bil, Tesla byggede. Med deres Model 3 er det et erklæret mål, at elbilen skal blive tilgængelig for masserne. Alligevel har rekordmange investorer tvivlet på Tesla. Det er den næste del af det vilde aktieridt, forklarer Per Hansen.

- Mange har væddet imod Tesla-aktien. De ejer aktien, men lejer den ud, for at købe den tilbage, når den falder i værdi. Men nu brænder aktien i hænderne på dem, fordi den stiger i værdi, og det er en den anden del af forklaringen, siger Per Hansen.

Blod på tanden

Selvom Musk har talt om at tage Tesla af børsen, og er blevet filmet, mens han røg sig skæv under et interview, og har fået en bøde i millionklassen af de amerikanske finansmyndigheder for sine skriverier på Twitter, er han stadig en feteret iværksætter- og opfinderstjerne, der har millionvis af følgere på sine sociale medier.

Han er stifter, ejer og topchef i sin egen raketvirksomhed, Space X, og han har planer om at ændre den måde, vi færdes i og mellem storbyer. Han er blevet kaldt ”den vigtigste person i live” og var personen, skuespilleren Robert Downey Jr. skabte sin udgave af superhelten Iron Man efter.

Ifølge Per Hansen går særligt de amerikanske investorer efter stjernerne. Og Elon Musk – og derfor Tesla – er en stjerne. Med det store kursspring fremad de seneste uger, har Musk og Tesla cementeret positionen som fronttrop i den teknologiske omstilling.

Blandingen af et cool produkt, Tesla, med en cool frontfigur, Elon Musk, og stor kursstigning har givet nogle aktionærer blod på tanden for at komme med ombord. For dem har aktien nærmest ikke kunne handles for dyrt, fortæller Per Hansen.

- Det er den tredje del. En aktie, der stiger, er en aktie, der tiltrækker sig mange investorer, fordi folk tror, der kommer mere afkast, siger Per Hansen.

Du kan høre mere om Elon Musk og Tesla i Business Class torsdag den 6. februar. Det er 18:20 på TV 2 NEWS og TV 2 PLAY.