Mange danske virksomheder gør intet i klimakampen

16x9
Cirka hver tredje danske virksomhed gør slet ikke noget i kampen mod klimaforandringerne. Det viser en ny undersøgelse. Foto: Christoffer Laursen Hald / TV 2 NYHEDERNE

Især tre årsager holder virksomhederne tilbage i klimakampen, viser ny undersøgelse.

Både statsminister Mette Frederiksen (S) og topchefen for en af landets største virksomheder, Ørsteds Henrik Poulsen, har udråbt klimaforandringerne som den største udfordring i vores tid.

Alligevel svarer næsten hver tredje danske virksomhed i en ny undersøgelse, at de intet gør for at reducere deres klimaaftryk på verden.

Tallet stammer fra en rapport, der onsdag blev udgivet af Arla Foods og Global Compact Network Denmark, en dansk organisation under FN med fokus på blandt andet bæredygtighed.

Virksomhederne peger på især tre årsager til, at de intet gør:

  • Manglende efterspørgsel fra kunderne
  • Virksomhederne prioriterer andre ting
  • Det er svært at tjene penge på at gøre noget godt i klimakampen

Det er især de mindre virksomheder, der hænger i bremsen, viser undersøgelsen.

Men ifølge Sara Krüger Falk, direktør i Global Compact Network Denmark, er alle nødt til at bidrage i kampen mod klimaforandringerne:

- Det er vigtigt, at vi har alle med. Ikke bare de store virksomheder, men også de små og mellemstore, hvis vi skal adressere de her klimaforandringer og nå i mål. Vi har brug for, at alle begynder at skrue på de knapper, de kan.

Bidrage til en bedre verden

I undersøgelsen, hvor virksomhederne selv svarer på, om de gør noget for at reducere deres klimaaftryk eller ej, angiver 60 procent, at de gør én eller flere ting.

Det er særligt ønsket om at bidrage til en bedre verden, mange af virksomhederne anfører som deres bevæggrund. Også ønsket om et forbedret image og at bruge færre penge ved at bruge sine ressourcer bedre, motiverer en del virksomheder til at være grønnere.

Undersøgelsen viser, at mange af de danske virksomheder særligt kigger på deres energiforbrug, og hvordan de kan reducere eller effektivisere det, når de skal tage skridt mod klimaforandringerne.

Men også mere indirekte metoder, såsom krav til underleverandører og rådgivning af andre virksomheder, bliver nævnt.

Topchef: Det skal gøres troværdigt

En af de virksomheder, der ikke har en konkret klimaplan, men alligevel overvejer, hvordan de kan blive grønnere, er it-firmaet Netcompany med over 2000 medarbejdere.

Ifølge topchef og grundlægger André Rogaczewski benytter firmaet sig af det nyeste it-udstyr for at mindske energiforbruget, ligesom virksomheden er placeret, hvor det er muligt for medarbejderne at ankomme med offentlig transport.

Samtidig advarer han dog mod, at firmaer som Netcompany smykker sig med fjer, der ikke er deres egne.

- Vi udleder ikke ret meget, fordi vi er en menneskevirksomhed. Men vi vil helst ikke vaske os grønne for alt det gode, vi gør for andre virksomheder. Det skal de selv gå ud og fortælle om, så tingene ikke kommer til at tælle med to gange, siger André Rogaczewski og fortsætter:

- Jeg ser ikke noget problem i de mange gode intentioner, men det skal være troværdigt. Befolkningen kan godt blive trætte, tror jeg, hvis ikke de gode intentioner følges op med handling.