Business

Sonos sender undskyldning til kunder: - Vi har hørt jer

ARKIV. Sonos har kunder over hele verden. Højtalerne er kendetegnet ved sin lydkvalitet, og at firmaet var blandt de første til at gøre musikafspilningen trådløs.  Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

Den califoniske højtalerproducent kommer nu skarp brugerkritik i møde efter frygt for, at højtalere ville blive ubrugelige.

Det er sjældent at se et firma gå ud og bede kunderne om tilgivelse.

Men det gør det store og toneangivende lydfirma Sonos nu i en mail fra direktør Patrick Spence, som forsikrer millioner af kunder om, at deres lydanlæg også fremover vil virke trods manglende software-opdateringer.

- Vi har lyttet til jer. Vi gik galt i byen helt fra starten af. Jeg vil gerne undskylde for den fejltagelse, og vil personligt forsikre jer om vejen fremad: For det første, når vi rammer maj og ophører med software-opdateringer for vores ældre generations produkter, vil de fortsat virke, præcis som de gør i dag, skriver Patrick Spence.

Kunne holde op med at virke

Tidligere på ugen blev Sonos mødt af skarp kritik, da det kom frem, at højtalere af ældre dato kunne risikere at holde op med at virke, fordi firmaet ikke længere ville opdatere den teknologiske indmad.

- Vi er nu kommet til et punkt, hvor nogle af de ældste produkter simpelthen har nået deres tekniske grænse for hukommelse og processorkraft, skrev Sonos i et blogindlæg på sin hjemmeside, hvor beslutningen om ikke længere at lave opdateringer til de ældste produkter forklares.

Det vil Sonos nu råde bod på.

- Vi har tænkt os at respektere den investering, så længe det er muligt. Selvom ældre generations Sonos-produkter ikke får nye softwarefunktioner, vil vi fortsat foretage sikkerhedsopdateringer af dem og fjerne systemfejl, så længe det er muligt, understreger Sonos-direktøren, som i de kommende uger vil lancere en mere detaljeret køreplan for, hvordan man får gamle og nye systemer til at køre sammen i fuld harmoni.

Sonos-produkterne

Sonos er et amerikansk firma, der er kendt for sine højtalere af høj kvalitet og loyale kundebase. Disse produkter vil fra maj 2020 ikke længere blive opdateret.

  • Zone Players, Connect og Connect:Amp (lanceret i 2006 og solgt indtil 2015).
  • Første generations Play 5 (lanceret i 2009).
  • CR200 (lanceret i 2009).
  • Bridge (lanceret i 2007).
  • Er du i tvivl om du har et af ovenstående produkter, kan du tjekke på Sonos hjemmeside

Havnede i stormvejr

Sonos er havnet i lidt af et stormvejr på de sociale medier som følge af sagen. Eksempelvis har BBC og magasinmediet Fast Company beskrevet, hvordan flere har raset over, at deres Sonos-højtaler risikerer at blive ubrugelige.

Sonos første reaktion var at tilbyde deres kunder 30 procents rabat på nye køb, hvis de skulle blive påvirket af de manglende opdateringer.

Tilbuddet er tidligere blevet kritiseret, fordi det kræver, at højtalerne sættes i såkaldt ”recycling mode”, der er sammenlignet med en form for selvdestruktion, hvilket gør højtalerne ubrugelige.

Nu håber Sonos på at genoprette kundetilliden.

- Jeg håber, at I vil tilgive os for vores fejltagelse og lade os genetablere jeres tillid til os. Uden jer ville Sonos ikke eksistere, skriver Patrick Spence.