Business

Onsdag blev det dyrere at sejle containerskibe på tværs af kloden – regningen ender hos forbrugerne

Skibet Mærsk Mc-Kinney Møller fra Mærsk Line er ét af verdens største containerskibe. Det er knap 400 meter langt og har plads til cirka 18.300 standard 20-fods containere (TEU'er). Jerry Lampen / Ritzau Scanpix

Brancheforening frygter, at danske rederier kan ende som sorteper, hvis udenlandske firmaer snyder.

Det er godt nyt for kvaliteten af den luft, vi alle sammen indånder, men skidt nyt for forbrugernes pengepung.

Og for danske rederier kan det medføre en regning i milliardklassen.

Ved indgangen til 2020 trådte nye regler i kraft, der har betydning for, hvilken type brændstof store handelsskibe må benytte sig af, når de sejler rundt i verden. Regelændringerne er vedtaget i FN's skibsfartsorganisation, IMO, og betyder, at skibene siden 1. januar ikke længere har måtte sejle på en bestemt type brændstof, der indeholder op til 3,5 procent svovl.

Nu er det kun lovligt at sejle på brændstof, der består af maksimalt 0,5 procent svovl, medmindre skibet har en anlæg om bord til at rense udstødningsrøgen. Det er både en 'gamechanger' og en markant fordyrelse, siger brancheorganisationen Danske Rederier.

- Det er en gamechanger, fordi reglerne gælder i hele verden. Det er 60.000 skibe, der vil blive påvirket af det her. Det lovlige brændstof er markant dyrere end det med mere svovl i. Man kan spare flere millioner kroner på en tur fra Frankrig til Japan, hvis man sejler på det billige, ulovlige brændstof, siger Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier.

Så meget dyrere bliver det at sejle de største containerskibe

De største containerskibe i verden kan indeholde mere end 18.000 såkaldte TEU-enheder. En TEU svarer til en standard 20 fods-container, der måler cirka 6,1 meter i længde, 2,5 meter i højde og brede. Ekstraregningen er sammenlignet med den billige, men nu ulovlige, brændstofstype.

  • 18.300 TEU. Le Havre, Frankrig til Tokyo, Japan (11.000 sømil): Ekstraudgifter på 1,345 mio. dollar (8,93 mio. danske kroner)
  • 18.300 TEU. Le Havre, Frankrig til Singapore (8000 sømil): Ekstraudgifter på 990.000 dollar (6,61 mio. danske kroner)

Kilde: Danske Rederier

Regningen ender hos forbrugerne

I 2018 skrev det amerikanske erhvervsmedie Bloomberg, at regelændringen ville få stor betydning for Mærsk, der er verdens største shippingvirksomheder.

Året inden havde Mærsk haft en samlet brændstofregning på cirka 3,37 milliarder dollar, men med regelændringen kunne det beløb stige med op mod to milliarder dollar i 2020 – cirka 13,4 milliarder danske kroner med dagens vekselkurs.

Ifølge Maria Skipper Schwenn fra Danske Rederier skal rederiernes ekstraregning ende hos forbrugerne.

- Der har været nogle omkostninger for rederierne til forberedelsen af den her regelændring, men der vil også være nogle priser, som bliver påvirket af det, og hvor regningen i sidste ende bliver sendt videre til forbrugerne. Det vil der i høj grad være.

Så det kan få direkte betydning for dig og mig som forbrugere?

- Jeg ved ikke, om man kan aflæse det direkte i prisen på en iPad, men der er ingen tvivl om, at vi alle sammen kommer til at betale for miljø- og klimakrav i det hele taget. Vi får til gengæld en markant bedre luftkvalitet, fordi der bliver udledt mindre svovl fra skibsfarten, som transporterer godt 80 procent af verdenshandlen. Fra Danske Rederiers side synes vi, at det er en pris, der er værd at betale, siger Maria Skipper Schwenn.

Risiko for snyd – Danmark kan blive sorteper

Ansvaret for at kontrollere, om svovlgrænserne bliver overholdt, ligger primært hos det land, hvor skibene lægger til.

Men hvis ikke kontrollen med reglerne er god nok, kan det gå ud over de danske rederiers evne til at konkurrere, vurderer Danske Rederier.

- Hvis reglerne ikke bliver håndhævet ordentligt, så nogle rederier kan slippe afsted med at snyde, kommer man til at straffe dem, der overholder de meget dyre regler og det er simpelthen ikke i orden. Det må aldrig kunne betale sig at snyde, siger Maria Skipper Schwenn.