Business

Danskers firma vokser med 300 procent om året: - Hvorfor skal det hedde 'kvindelig iværksætter'?

 Frederikke Antonie Schmidt ville bevise over for sin censor, at han tog fejl, når han sagde, at hendes virksomhedside ikke var hold. Få år senere kan hun roligt sige, at hun har sat censoren på plads med sit skofirma Roccamore. PR-foto.

PORTRÆT: Frederikke Schmidt har med succes stiftet skovirksomheden Roccamore. Hun bryder sig ikke om at blive sat i bås som ”kvindelig iværksætter”.

Skodesigner og direktør Frederikke Antonie Schmidt var for nylig til et arrangement for virksomheder. 2000 forretningsfolk, topledere og deslige var til stede til foredrag og networking.

Et af foredragene blev holdt af en stor mand i jakkesæt. Fra scenen fortalte han de fremmødte erhvervsfolk om ledelse.

Den første ledertype, han talte om, var den frembrusende problemløser. ”Ikke-så-meget-snak-og-mere-handling”-typen.

For at illustrere typen dukkede der et billede op på de store skærme bag ham. Tre smarte, bredskuldrede mænd – også i jakkesæt – med fuld fart fremad mod kameraet.

Og så er der den mere procesorienterede ledertype, forklarede manden på scenen. Typen, for hvem det mere handler om vejen til målet end målet i sig selv.

Bag ham skifter billedet af de tre mænd til et af to kvinder, der sidder og snakker sammen i en sofa.

- Og det gjorde mig bare så vred, fortæller Frederikke Schmidt, som har stiftet skovirksomheden Roccamore, som du kan høre hende fortælle mere om i programmet 'Min første million' på TV 2 Play.

Hvad er Roccamore - og hvordan kom firmaet til live?

Talerens valg af de to stockbilleder til at illustrere sin pointe, er ifølge Frederikke Schmidt symptomatisk for den gammeldags forestilling, der stadig dominerer fortællingen om kønnets betydning i erhvervslivet.

Og Frederikke Schmidt bryder sig ikke om, at andre sætter rammerne for hende.

Det ses gennemgående ved hendes virksomhed Roccamore. Den stiftede hun i 2014 som et projekt på hjemmesiden Kickstarter, hvor iværksættere kan få folk til at støtte ens idé økonomisk.

Frederikke Schmidt har i samarbejde med en ortopæd udviklet en fodsål, der kan masseproduceres til hendes højhælede designsko. Sålen former sig efter brugerens fødder, hvorfor skoen derfor bliver mere behagelig.

Som udgangspunkt gjorde hun det i trods. Hun havde lavet et bachelorprojekt, som handlede om at lave højhælede sko, folk rent faktisk kan holde ud at gå i, og som kan fås til en overkommelig pris. Men som også har et design, der kan konkurrere med moderigtige sko fra huse som Chanel og Valentino.

Men det, sagde censoren, var umuligt.

- Det provokerede mig og gav mig motivationen til at bevise, at det godt kunne lade sig gøre.

Kickstarter-kampagnen gav hende 330.000 til udviklingen af de perfekte højhælede, hun så for sig.

Årlig vækst på 300 procent

Med hjælp fra ortopædisk skomager fik hun lavet en prototype. Efterfølgende har hun fået en italiensk skoproducent til at producere skoene for sig. En lille familieejet virksomhed, hvor tre generationer sidder og laver sko i hånden.

Siden da er det gået strygende for den 36-årige skoboss.

I 2019 forventer Frederikke Schmidt således, at omsætningen lander på omkring 15 millioner kroner, og virksomhedens vækst har ligget på omkring 300 procent hvert år de seneste tre år.

'Hvorfor kønsopdelte priser inden for iværksætteri?'

I sine år som iværksætter har hun flere gange oplevet at blive sat i bås som ”den kvindelige iværksætter”.

- Fordi det næsten altid skal være historien om, at det er åh så synd for den kvindelige iværksætter. Det er nærmest et handicap, man skal forholde sig til.

Og Frederikke Schmidt forstår ikke, hvorfor kvinder skal sættes i bås.

- Hvorfor skal vi segmentere folk ud fra deres køn? Hvorfor er det, at der findes kønsopdelte priser inden for iværksætteri? En for ”iværksættere” og en for ”kvindelige iværksættere”?

Ifølge hende burde vi på tærsklen til 2020 kunne vurdere mennesker ud fra éns identitet og den passion, der driver én. Og én gang for alle droppe det evindelige fokus på køn.

Styrken ved højhælede sko

En anden grundsten i Frederikke Schmidt og Roccamores forretningsfilosofi er det lidt tilfældige valg af Kickstarter, som er kommet til at få stor betydning.

For på Kickstarter kommer støtterne med råd til de produkter, de vælger at støtte. Eller som Kickstarter selv beskriver deres koncept:

- Støttere forpligter sig til at hjælpe projekter og støtte dem i den kreative proces. Som tak til deres støttere tilbyder projektskaberne unikke belønninger, der er et udtryk for ånden af det, de håber på at skabe.

Og den feedbackkultur arbejder Roccamore stadig ud fra i dag, hvor følgere på virksomhedens Instagramprofil konstant bliver spurgt til råds.

Det handler om 'empowerment'

Det giver tusindvis af kommentarer, og Roccamore har dermed skabt sig et lille community. Det kom eksempelvis til udtryk, da virksomheden tidligere i år afholdte et arrangement for deres kunder.

- Jeg kunne gå rundt blandt folk, som ivrigt kom hinanden i møde. Henrykte over at mødes for første gang. ”Neeej, det lykkedes dig at få det par sko”, kunne jeg høre dem sige. Og det sjove var, at stort set ingen kunne genkende mig.

Det ser Frederikke Schmidt som et tegn på, at hendes forretning kører, som den skal. For Roccamore skal nemlig ikke handle om hende.

Det skal med hendes ord handle om ”empowerment”. Altså give hendes kunder lidt ekstra styrke i hverdagen.

- Altså selv får jeg rigtig meget selvtillid ud af gå i højhælede. Jo sværere noget er, jo højere hæle har jeg på. Det er, som om skoenes klak-klak lyd giver mig en følelse af, at nogen klapper mig op på en scene. Og den følelse vil jeg gerne give videre.