Business

Norwegian lukker sine langdistanceruter fra København

Flyselskabet kæmper for at holde flynæsen oven vande.

Det norske luftfartsselskab Norwegian lukker langdistanceruter fra Københavns Lufthavn til USA og Thailand. Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

Det sker efter en gennemgang af selskabets lange ruter, og beslutningen er truffet på baggrund af efterspørgslen i markederne og problemer med Rolls Royce-motorer på Dreamliner-flyene, lyder det.

De har opholdt sig alt for tæt på kanten de seneste år, og det er ikke en overdrivelse

Jacob Pedersen, luftfartsanalytiker, Sydbank

I august faldt motordele fra et Boeing 787-8 Dreamliner-fly fra selskabet ned over Rom-forstaden Isola Sacra, efter flyet netop var lettet fra lufthavnen. Det betød, at den særlige motor efterfølgende skulle undersøges.

- Det betyder, at vi har flere fly på jorden. Dette påvirker ruteprogrammet, oplyser Matthew Wood fra Norwegian.

- Skandinavien er ikke stort nok

Mens ruten fra København til USA bliver lukket ned, øger Norwegian frekvensen på flere af ruterne til USA fra London, Barcelona og Paris på grund af en stigende efterspørgsel.

- Vi ser, at langdistancemarkedet til og fra Skandinavien er lille sammenlignet med de store byer som New York, London, Los Angeles, Paris og Rom. Skandinavien er ikke stort nok til at opretholde interkontinentale flyvninger fra både Oslo, Stockholm og København, siger Matthew Wood.

I forhold til Thailand er der tale om, at der ikke længere vil være afgange fra København til Bangkok og Krabi.

Analytiker: Norwegian er i den grad presset

Ifølge Jacob Pedersen, der er Sydbanks luftfartsanalytiker, er tiltagene nødvendige, hvis Norwegian skal overleve den krise, som selskabet lige nu er i.

- Norwegian har tabt meget de sidste år, og de har også spurgt aktionærerne om flere penge ad tre omgange. Det er et flyselskab, som i den grad er presset, siger han til TV 2.

Han kalder det logisk, at Norwegian dropper København og i stedet samler ruterne i knudepunkter i Europa som London og Paris.

- Kommercielt er Norwegian fortsat en sund forretning, fordi passagererne er glade for produktet. Rent finansielt har det været en kæmpe maveplasker de sidste år. De har opholdt sig alt for tæt på kanten de seneste år, og det er ikke en overdrivelse, siger Jacob Pedersen.

Flyveforbud koster millioner

De økonomiske problemer i Norwegian har rod i, at virksomheden er blevet for kompleks. Men det skyldes også, at Norwegian har investeret stort i nye fly, hvilket har ført til, at selskabets gæld er vokset.

Udover problemer med motorerne i Boeing 787-8 Dreamliner-fly har skandalen om Boeings 737 MAX-fly også ramt Norwegian. På linje med mange andre flyselskaber har denne flytype nemlig fået forbud mod at flyve, indtil en alvorlig fejl er blevet udbedret.

Det betyder, at Norwegian har 18 737 MAX-fly strandet på jorden. For 2019 regner selskabet med, at det alene kommer til at koste cirka 540 millioner kroner.

Rammer ansatte i lufthavnen

Beslutningen om at lukke langdistanceruter fra København kommer også til at påvirke selskabets ansatte i lufthavnen, oplyser Norwegian.

- Som følge af ændringerne i rutenetværket vil der ikke fremover være vedligehold af selskabets Dreamlinere i Københavns Lufthavn.

Det vil komme til at berøre 23 medarbejdere i den tekniske organisation i København, der i alt tæller cirka 80 medarbejdere.