Professionelle pirater raserer Vestafrikas kyst og er svære at gøre kål på

16x9
Havekomplekset Apapa i Nigerias hovedstad, Lagos, er en af Afrikas travleste havne, hvor hundredevis af store skibe lægger til hver dag. Men for at kommer dertil og fra igen skal skibene først krydse verdens farligste farvand. Foto: Pius Utomi Ekpei / Scanpix Denmark

Danske Rederier efterlyser en international indsats mod pirater. Men situationen er en helt anden, siger ekspert.

Tiden med somaliske pirater, der i små både og med gamle russiske våben angriber skibe ud fra Afrikas Horn, er stort set forbi.

Til gengæld har mere velbevæbnede og erfarne pirater strammet deres greb om farvandet ud fra Vestafrikas kyst.

Det viser den seneste rapport fra den maritime erhvervsorganisation IMB, der leverer oplysninger om pirateri til skibsfarten.

Lørdag slog en gruppe pirater til mod et norsk lastskib ejer af rederiet J.J. Ugland. Ni besætningsmedlemmer, alle filippinere, er blevet kidnappet og skibet kapret, oplyser Norsk Rederiforbund til Dagens Næringsliv.

Verdens farligste farvand

Antallet af piratangreb er i årets første ni måneder faktisk faldet i forhold til samme periode sidste år, viser rapporten fra IMB.

Men IMB konkluderer også, at Guineabugten ud fra Vestafrikas kyst fortsat er det farvand i verden, hvor der er størst risiko for pirateri. Ifølge rapporten er det ekstra bekymrende, at både alvoren og hyppigheden af angreb stiger.

Piraterne er især begyndt at holde flere gidsler mod løsepenge, da de har erfaret, at fortjenesten her kan være stor.

Af alle de tilfælde, hvor besætninger bliver holdt fanget på skibet, finder således 86 procent sted i Guineabugten. Ligesom 82 procent af alle tilfælde, hvor besætningen kidnappes væk fra skibet, også sker her.

square to 16x9

Pirater bliver mere voldsomme

Ifølge Hans Tino Hansen, direktør i den maritime efterretningsvirksomhed Risk Intelligence, har pirateriet ud fra Vestafrika længe været et overset problem i medierne. Men karakteren af overfaldene er kun er blevet værre med tiden, mener han.

Han synes dog ikke benævnelsen ”pirater” passer på folkene bag disse angreb.

- Der er tale om kriminelle af en helt anden kaliber. Professionelle, der siden de var teenagere delvist har arbejdet som oprørssoldater og delvist for organiserede kriminelle grupperinger, siger Hans Tino Hansen.

- Situationen på ved ud af kontrol

Efter kidnapningen af det norske skib og dets besætning efterlyser Danske Rederier i en pressemeddelelse, at det internationale samfund sætter ind med tiltag, der kan ”højne sikkerheden” i regionen.

- Vores medlemmer gør, hvad de kan for at beskytte sig, når de sejler i de usikre farvande vest for Afrika, men de har nået grænsen for, hvad de selv kan gøre. Og weekendens kapring viser jo desværre med al tydelighed, at situationen er på vej ud af kontrol, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier.

I en mail til TV 2 uddyber Danske Rederier, at fartøjer i Guineabugten blandt andet kan sikre sig mod piratangreb ved at investere i efterretninger, benytte sig af eskortskibe, der kan skræmme angribere væk, og ændre sejlruter med kort varsel.

Rederierne har kun begrænsede midler

Men i sidste ende er der tale om passive foranstaltninger, der ikke i sig selv sætter en stopper for pirateriet, lyder det fra Danske Rederier:

- Det er begrænset, hvilken effekt de har, når piraterne, som primært kommer fra Nigeria, er velorganiserede, tungt bevæbnede og ikke skyr nogle midler i deres mål om at komme om bord på et fartøj.

Danske Rederier håber derfor på, at man kan lave en international indsats med blandt andet bevæbnede flådeskibe.

Nigeria tillader ikke udenlandske flådestyrker

Danske Rederier dog ikke regne med, at det ønske bliver opfyldt foreløbig, lyder vurderingen fra Hans Tino Hansen.

Situationen med Somalia ved Afrikas østkyst var helt anderledes alvorlig for det internationale samfund, da piraterne dengang truede en af verdenshandlens hovedtrafikårer.

Derfor fik man travlt med at få presset piraterne væk på land igen.

Det samme gør sig ikke gældende ud fra Afrikas vestkyst, hvor kun en mindre del af verdenshandelen transporteres til og fra.

- Derudover var der med Somalia tale om en fejlslagen stat, der ikke kunne modsætte sig en international flådestyrke ud fra dens kyst. Hvorimod problemet i Vestafrika er, at størstedelen af angrebene sker i farvandet ud for Nigeria, som er en suveræn stat, der på ingen måder vil acceptere fremmede krigsskibe i dens farvand.

Så indtil videre må den internationale skibsfart klare sig med deres egne sikkerhedsforanstaltninger, lyder det fra Hans Tino Hansen.