Læger vil gøre styrthjelm obligatorisk ved kørsel på el-løbehjul

Fra juli til september har der været næsten 80 ulykker med el-løbehjul i Odense og København.

I midten af januar i år trådte en forsøgsordning for el-løbehjul i kraft.

Siden har debatten om de let tilgængelige motoriserede køretøjer fyldt godt, da mange brugere er kommet slemt til skade.

Det får nu overlæger til at foreslå obligatoriske cykelhjelme til førere af løbehjul.

- Med de hastigheder, som løbehjulene har, så minder de altså mere om knallerter, end de minder om cykler. Og på en knallert skal man jo have hjelm på, siger Niels Dieter Röck, der er overlæge på Odense Universitetshospital og medlem af Ulykkes Analyse Gruppen, til DR Nyheder.

Han foreslår, at man automatisk får udleveret en hjelm, når man lejer et løbehjul. Ifølge DR Nyheder støttes Niels Dieter Röck af overlæge Søren W. Rasmussen, der er ledende overlæge på akutmodtagelsen på Frederiksberg og Bispebjerg Hospital i København.

Kan gøre skader mindre alvorlige

Lægerne fremhæver blandt andet de små hjul og smalle styr som årsager til, at brugere kan have svært ved at styre løbehjulene, der må køre op til 20 kilometer i timen.

TV 2 lavede i juli et uvidenskabeligt forsøg, der bekræftede dette.

Rigspolitiet advarer om, at det kan være svært at følge basale færdselsregler på et elløbehjul. Video: Mathias Holmelin Eskelund Madsen

I starten af august viste en opgørelse, at der havde været over hundrede ulykker med el-løbehjul siden januar. Her var der typisk tale om ansigtskader blandt 18-25-årige. Bispebjerg Hospital oplyser, at de alene fra starten af juli til slutningen af september har registreret 50 patienter – 40 procent af dem havde hovedskader. På Odense Universitetshospital var der 28 patienter i samme periode.

Antallet af skader mod hovedet og tandskader vil falde

Niels Dieter Röck, overlæge OUH

Niels Dieter Röck siger til TV 2, at en hjelm kan gøre skaderne mindre alvorlige:

- Antallet af skader mod hovedet og tandskader vil falde. Heldigvis har vi ikke haft nogle rigtigt alvorlige skader, som der har været i udlandet, men det er for at tage den på forkant, at vi kommer med denne anbefaling, siger Niels Dieter Röck til TV 2.

I flere lande har ulykker med el-løbehjul haft fatale konsekvenser. I maj afgik en 27-årig mand ved døden i Sverige.

Borgmestre ønsker klarere regler

Til januar skal forsøgsordningen evalueres, men allerede mandag mødtes transportminister Benny Engelbrecht (S) med borgmestre fra København, Frederiksberg, Odense, Aarhus, Vejle og Aalborg, der alle har løbehjul opstillet.

Her var målet, at borgmestrene udvekslede erfaringer fra forsøgets første 10 måneder. Desuden fik ministeren input til, hvordan vejloven eventuelt kan tilpasses til de nye trafikanter.

Vi vil rigtig gerne have bedre rammer for, at vi som kommune kan rydde op

Simon Aggensen, borgmester (K)

I København og på Frederiksberg foreslår man blandt andet, at der gives mulighed for at regulere og fjerne de løbehjul, der nogle gange ligger og flyder – regningen skal sendes til virksomhederne bag, lyder det.

square to 16x9

I juni vedtog Borgerrepræsentationen i København, at der i Københavns gamle del, Middelalderbyen, kun må være 200 løbehjul. I resten af byen er tallet 3000. Det øger konkurrencen. For i juli ansøgte 13 virksomheder om at opstille godt 21.000 løbehjul og el-cykler.

Også i Odense ser man gerne, at der kommer klarere regler - samt kampagner for sikkerhed. Det siger rådmand i Odense Kommune, Jane Jegind (V), der deltog i mandagens møde i ministeriet:

- Vi vil rigtigt gerne, at man kan stille krav om at sænke hastigheden i områder med mange gående. Og så vil vi gerne have p-zoner til dem i indre by. Samt en kampagne for at man tager cykelhjelm på, når man træder op på dem, siger hun til TV 2.

Rådmand Jane Jegind (V) fra Odense Kommune så gerne, at der blev ført en kampagne for, at flere bruger hjelme, når de kører på el-løbehjul. Video: Kasper B. Andreasen

Jane Jegind vil lade det være op til politikerne på Christiansborg at bestemme, om cykelhjelme skal være lovpligtige. Indtil videre håber hun, at en oplysningskampagne vil være nok. Ligesom til cykelbrugere.

Andre kommuner er på vej med regulering. I Aalborg er det kommunen selv, der vil sætte løbehjulene på gaden, og i Aarhus har man begrænset løbehjulene, så de kører markant langsommere på byens gågader.

Minister afventer indtil 2020

Netop Aarhus' eksempel så transportminister Benny Engelbrecht (S) gerne, at flere lod sig inspirere af.

Specifik nævner ministeren, at han møder forældre, der er nervøse for at tage deres børn med ind på Strøget i København.

- Den bekymring forstår jeg til fulde. Og når det oven i købet er sådan, at man kan indrette teknologien således, at det ikke engang er muligt at komme drønende, så kan man da egentlig godt undre sig over, at man ikke for længst har gjort det i hovedstaden.

Ministeren ønsker ikke at skride ind, før han ser resultatet af evalueringen i begyndelsen af 2020.