Business

Aller Media nedlægger over 60 stillinger, erfarer TV 2

Som en del af en omfattende digital og redaktionel transformation skærer Aller Media 65 danske stillinger.

Virksomheden har samtidig annonceret, at den opkøber størstedelen af onlinemediet Heartbeats.

Mediehuset Aller har torsdag formiddag afholdt en større fyringsrunde.

Det erfarer TV 2.

Ifølge TV 2s oplysninger nedlægges 65 stillinger i virksomheden, og de berørte medarbejdere er allerede blevet orienteret.

Nedlæggelserne sker som en del af "en større digital transformation" for det mere end 140 år gamle selskab, der blev stiftet af Laura og Carl Aller i 1873 og i dag er Nordens største distributør af ugeblade og magasiner.

Skal frigøre ressourcer

Det er endnu uklart, hvor mange af de 65 nedlagte stillinger, der ender med fyringer, og hvor mange medarbejdere, der bliver omplaceret i virksomheden i forbindelse med den strategiske transformation.

Vi ser ind i et mediebillede og -marked, der kræver omstilling

Lars Sander Matjeka, direktør, Aller Media

Men ifølge TV 2s oplysninger sker nedlæggelserne for at frigøre ressourcer, så virksomheden kan "investere og ruste sig til fremtiden".

Aller ændrer organisationen fra individuelle redaktioner og chefredaktører for de mange printudgivelser til fremover at køre med en ny struktur med fem fagredaktioner: Ungdom, Familie, Kvindeliv, Livsstil og Nyheder.

I august kom det frem, at tre chefredaktører i ugeblads- og magasindelen i Aller var blevet afskediget som en del ”af en større omlægning”, ligesom at fem medarbejdere hos deres eget mediebureau OTW måtte finde nye job.

Køber størstedelen af podcast-selskab

Torsdag har virksomheden ligeledes offentliggjort, at den køber 80 procent af onlinemediet Heartbeats, som den tidligere radiovært på DR Le Gammeltoft stiftede i 2014.

Købet skal sikre den fremtidige vækst, lyder det i en pressemeddelelse. Med købet implementeres en ’digital first’-strategi med fokus på video, podcast og sociale medier.

- Vi ser ind i et mediebillede og -marked, der kræver omstilling, specialiserede kompetencer og et agilt produktionsapparat. Det tilfører vi Aller Media med købet af Heartbeats, som får en central rolle i takt med, at vi udvider vores digitale platforme og styrker vores aftryk i markedet, siger administrerende direktør Lars Sander Matjeka.

Det er ikke offentliggjort, hvor meget Aller har betalt for de 80 procent af Heartbeats. Men Le Gammeltoft fortsætter som administrerende direktør og medejer med en ejerandel på 20 procent. Ifølge pressemeddelelsen er Le Gammeltoft "stolt af, at Aller kan se fremtiden med Heartbeats", og hun ser frem til at få virksomhedens erfaring bag sig.

Heartbeats beskriver sig selv som et "moderne medie", der fortæller historier om kultur, livsstil og samfund på podcast, tekst og en 24-timers radiokanal.

Aller blev stiftet af Laura og Carl Aller i 1873, og er i dag Nordens største distributør af ugeblade og magasiner. Virksomheden har 17 udgivelser og er ifølge virksomheden selv i kontakt med 2,2 millioner danskere på print og 2,1 millioner digitalt. Aller og Heartbeats vil blandt andet levere til den nystiftede podcast-tjeneste Podimo.