Danske Bank mister tusindvis af kunder, og overskuddet falder

Den estiske hvidvasksag koster Danske Bank kunder.

Danske Bank har i første halvår af 2019 et overskud på syv milliarder kroner efter skat, hvilket er en fjerdedel lavere end sidste år.

Det skriver Danske Bank i sit halvårsregnskab. Banken forventer nu et resultat for 2019 på 13-15 milliarder kroner efter skat.

Samtidig koster den estiske hvidvasksag Danske Bank dyrt på kundetilfredsheden.

Banken mistede 13.600 NemKonto-kunder i første halvår. Banken noterer sig dog, at strømmen af kunder ud af banken er blevet mindre stærk.

Den estiske sag fortsætter med at have en negativ indflydelse på kundetilfredsheden og kundeantallet for detailkunder i Danmark, skriver Danske Bank.

Siden starten af 2018, hvor hvidvasksagen kom for dagens lys, har Danske Bank mistet 76.000 NemKonto-kunder og har nu 1,2 millioner kunder.

Hvidvask-sag ikke slut

Ifølge finansdirektør i Danske Bank Christian Baltzer er banken ked af hver en kunde, de mister, men de mener også, at der er tale om en isoleret dansk ting.

- Vi kan se, at det kun er en dansk privatkunde-historie. Vi vækster stort i vores svenske og norske afdelinger, og på erhvervsfronten holder vi også på vores kunder, siger han til TV 2.

Ifølge finansdirektør Christian Baltzer er banken ked af hver kunde, som den mister.
Ifølge finansdirektør Christian Baltzer er banken ked af hver kunde, som den mister. Foto: Mathias Løvgreen Bojesen / Scanpix Denmark

Sagen om hvidvask er ikke slut for Danske Bank.

I regnskabet skriver banken:

- Vi er stadig under efterforskning af myndigheder i Danmark, Estland, Frankrig og USA, og vi fortsætter med at samarbejde med dem.

Vil give en bedre kundeoplevelse

Banken skriver videre, at kundetilfredsheden er bedre, end den var i 2018, hvor sagen for alvor kom for dagens lys.

Banken vil nu bruge de næste måneder på at analysere forretningen og bankens strategi, siger administrerende direktør Chris Vogelzang.

- Senere på året vender vi tilbage med en opdatering på, hvordan vi vil sikre, at Danske Bank fortsat kan tilbyde en fremragende kundeoplevelse, bidrage positivt til samfundet, være et godt sted at arbejde for vores medarbejdere og skabe langsigtet værdi for vores aktionærer.

Halvårsregnskabet er Chris Vogelzangs første som topchef for Danske Bank, efter at han 1. juni overtog posten fra den midlertidige topchef Jesper Nielsen.